Jump to content

Reling på færing


Kjetil Tandstad

Recommended Posts

Hei. Det gjeld ein trad. færing bygd i Vågstranda, Romsdal, ca midt på trettitalet. Er det nokon som kan gi råd om korleis ein skifter reling på ein færing. Den er laga av to ganske tynne lister på kva si side av bordgangen. Brukar eg furu? Er det ok å presse listene på plass eller må eg steame? Er det kanskje ei hjelp å la materialen ligge i vatn ei stund for å bli meir fleksibel? 

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kunne du lagt ut noen bilder? Jeg har en åfjordsfæring fra samme periode, og der er det furu eller gran i en ganske tynn list. Bare spikret fast. Jeg synes det varierer litt mellom de båtene jeg har sett - tror de som har hatt båtene oppigjennom har brukt det de har hatt for hånden og ikke tenkt så mye mer over det.

 

På min båt virker det ikke å ha vært brukt mer enn litt håndmakt for å få på plass listene. Jeg tror ikke det var vanlig å stime for færinger - iallefall gjør ikke Kystens arv det på sin video av færingbygging. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...