Jump to content

Ekspansjonstank til vannvarmer


Milia

Recommended Posts

Holder på å installere Eberspächer Hydronic Vannvarmer HS3 CS 4kW og den skal i første omgang benyttes til oppvarming av varmtvannstank. Har kjøpt ny Isotemp Basic 40 Double Coil varmtvannsbereder for å holde dette separert fra hovedmotor.

 

Så kommer spørsmålet. Er det noen som har forslag til ekspansjonstank for trykksatte (1 Bar) anlegg?

 

Trenger minimum én liter volum, og to tilkoblinger (slik at vann sirkulerer gjennom tank) 19 mm.

 

Har funnet disse tre:

 

Har vært innom de fleste nettsidene som leverer bildeler, står lite informasjon om dimensjoner her da opplegget er at de skal passe til bilen det søkes deler for.

 

Håper noen har hatt samme problem og kan komme med en god løsning (som ikke inkluderer å lage tank selv).

 

På forhånd takk. 

Redigert av Milia (see edit history)

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Milia skrev 48 minutter siden:

Håper noen har hatt samme problem og kan komme med en god løsning (som ikke inkluderer å lage tank selv).

Mulig du finner en her her  siden du bare skal kjøre den på berederen, men sjekk  dia på stusser.

 

Milia skrev 1 time siden:

Trenger minimum én liter volum, og to tilkoblinger (slik at vann sirkulerer gjennom tank) 19 mm

Hvorfor skal  vannet sirkulere gjennom. skal du ikke bare ha en ekspansjonstank?

 

Jeg fant en på høggeren men måtte lage  reservoar da jeg hadde to defrostere i dag har jeg 3 defrostere

 

vann_tankeri06011.jpg

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere 5liters tanken fra Webasto, fungerte knall med 5kw varmer kun til varmtvannstank. Ser de tankene har gått kraftig opp i pris som alt annet.. 

Har nå et oppsett med 1.5liters tank fra eberspächer, men ennå ikke montert. Har vel tenkt tidligere at hele volumet må sirkulere for å ikke få for varmt vann for fort, slik at varmer slår seg av, mulig det er feil. I monteringsveileding står det minimum 5liter vann for sirkulasjon, på min eber 3.2kw, så litt i villrede selv hva jeg skal gjøre.  Eberspacher Vannvarmer D3w, heter min.

 

 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 14 timer siden:

Mulig du finner en her her  siden du bare skal kjøre den på berederen, men sjekk  dia på stusser.

Det er de tankene jeg har sjekket ut. 22 mm. stusser og kan gå med litt velvilje å få de inn i 19 mm. slange. 1,5 liter tank er ikke beregnet for trykk (ikke lukket system) og tenker at da vil væske fordampe relativt hurtig.

 

Hvorfor skal  vannet sirkulere gjennom. skal du ikke bare ha en ekspansjonstank?

Relativt lite system med 4 kW varmer og kun noen meter med 19 mm. slange i kombinasjon med varmtvannsbereder, så ønsker litt mer volum å sirkulere på. Samt at det er enklere å få ut luft i systemet med sirkulasjon gjennom ekspansjonstank.

 

Redigert av Milia (see edit history)

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 4 timer siden:

Jeg hadde tidligere 5liters tanken fra Webasto, fungerte knall med 5kw varmer kun til varmtvannstank. Ser de tankene har gått kraftig opp i pris som alt annet.. 

Har nå et oppsett med 1.5liters tank fra eberspächer, men ennå ikke montert. Har vel tenkt tidligere at hele volumet må sirkulere for å ikke få for varmt vann for fort, slik at varmer slår seg av, mulig det er feil. I monteringsveileding står det minimum 5liter vann for sirkulasjon, på min eber 3.2kw, så litt i villrede selv hva jeg skal gjøre.  Eberspacher Vannvarmer D3w, heter min.

 

 

Webasto sin tank er den mest anvendelige for oss med tanke på påfylling, men en fryktelig pris.

 

1,5 liter fra Eberspächer (produsert av Alde) er ikke en lukket tank og ser for meg at væske vil fordampe ut av systemet. Så lukket tank på mer enn én liter med inn og utløp i samme dimensjon (19 mm.) hadde vært greit. Ender vel opp med Webasto sin tank, den har 25 mm. stusser så må da få til overgang fra 25 til 19 mm.

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Milia skrev for 3 timer siden:

Noen bilmerker du kjenner til med 19 mm. og to løp – tilkobling på både inn og utløp?

Jeg burde nok skrevet " de fleste du finner hos huggeren som passer til slangene dine". 

BT har forøvrig også et par-tre varianter til en rimelig penge. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 time siden:

Jeg burde nok skrevet " de fleste du finner hos huggeren som passer til slangene dine". 

BT har forøvrig også et par-tre varianter til en rimelig penge. 

Da må jeg nok inngå ett kompromiss med meg selv om å ikke ha sirkulasjon gjennom ekspansjonstank. For de jeg har sett til bil er det kun ett løp inn/ut i samme.

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Sitat

Expansionskärl: notera att även expansionskärl
 med en utgång kan användas.

Dette er sitert fra manualen du har linket til.

Så ekspansjonstank med kun en tilkobling er greit. Dessuten blr det mindre varmetap når oppvarmet vann ikke behøver å passere gjennom en uisolert beholder.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Dette er sitert fra manualen du har linket til.

Så ekspansjonstank med kun en tilkobling er greit. Dessuten blr det mindre varmetap når oppvarmet vann ikke behøver å passere gjennom en uisolert beholder.

Vanlig for kjølevann-/varmesystemer er en tilkobling, så burde gå greit. Er på jakt etter litt mer volum å sirkulere på, burde sikkert gått for 5 liter men sliter litt med plassering. 4kW er mye varme på lite væske, så for å få mest mulig jevn drift på vannvarmer isoleres ikke slanger og gjerne litt varmeveksling fra tank.
 

Kanskje ikke merkbart det jeg tenker på. Snakket med en som hadde 5 kW vannvarmer tilkoblet 8 kw radiatorer og han fikk ikke kontinuerlig drift, den kjørte seg ned på lav belastning etter en stund. Så hvis det stemmer vil ikke tank hjelpe.

 

Så er det jo greit hvis alt må gjennom tank, da er det enklere å få ut luft (ser jeg for meg). For luft i system er varmevekslingens verste fiende.

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, Martin_ said:

Hvordan reguleres vannvarmeren når den kun varmer en varmtvannstank, og ikke oppvarming av rom? Setter man temp,-sensor til "ekstern" og montere den eksterne sensoren i rørsystemet? Så viser display temperatur i varmekretsen? 


Regulerer seg uansett ned når den når innstilt temperatur på vannet som sirkulerer. Jeg hadde en 5kW kinavarmer i gamlebåten, sirkulasjon gjennom en varmeveksler som hang på motoren, 3-4m campingvognradiatorer, kretsen i vamtvannstanken og ørti meter 16mm slange mellom alt dette.
Kjørte uansett maks en halvtimes tid før den nådde 85C på tempsensoren i varmeren og regulerte seg ned.

Skulle jeg klare å ta ut tilstrekkelig effekt måtte jeg kjøre viftekonvektoren som var oppgitt til 5000w ganske hardt.

 

Tiarora.png

 

IMG_7160.JPG

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 10 timer siden:

Hvordan reguleres vannvarmeren når den kun varmer en varmtvannstank, og ikke oppvarming av rom? Setter man temp,-sensor til "ekstern" og montere den eksterne sensoren i rørsystemet? Så viser display temperatur i varmekretsen? 

Den måler vanntemperatur, setter temperaturføler for inneluft på maks (36° hvis den ikke kan deaktiveres). Så kjører vannvarmer sin egen syklus.

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 12 timer siden:

Kjørte uansett maks en halvtimes tid før den nådde 85C på tempsensoren i varmeren og regulerte seg ned.
Skulle jeg klare å ta ut tilstrekkelig effekt måtte jeg kjøre viftekonvektoren som var oppgitt til 5000w ganske hardt.

Det er ikke nok har  Eber hydronic D5W-S,   isoterm 10 kw, Eber,  Helios 12V/2000W og en på 1500W ingen romtemp føler. ca 16 liter vann i systemet.

trodde det skulle være mer en nok til å holde en 5 kw Eberen i kontinuerlig drift, det er det ikke, den girer ned når vann temp kommer opp i ca.85 grader og  går på 1/2 fare til vannet kommer ned i ca, 77 grader så det er ca. 50/50 på gangtiden. 

Det virker på meg at Helios 12V/2000W  er bedre enn isoterm 10 kw, alle 3 defrosterene har egen retur tilbake til reservoaret hvor Egere`n henter vannet fra.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 24.2.2023 at 9.43:

Det er ikke nok har  Eber hydronic D5W-S,   isoterm 10 kw, Eber,  Helios 12V/2000W og en på 1500W ingen romtemp føler. ca 16 liter vann i systemet.

trodde det skulle være mer en nok til å holde en 5 kw Eberen i kontinuerlig drift, det er det ikke, den girer ned når vann temp kommer opp i ca.85 grader og  går på 1/2 fare til vannet kommer ned i ca, 77 grader så det er ca. 50/50 på gangtiden. 

Det virker på meg at Helios 12V/2000W  er bedre enn isoterm 10 kw, alle 3 defrosterene har egen retur tilbake til reservoaret hvor Egere`n henter vannet fra.

 

 

Du kjører i etter som jeg forstår alle enheter i paralell? Hvordan sikrer du i tilfelle at hver varmeveksler får den gjennomstrømning de må ha for å fungere optimalt?

 

Ser for meg å kjøre det i serie med varmtvannstank først hvis vi skal utvide systemet til også å varme luft. Har også slik 10kW Isotherm, denne fungerer dårlig med kun varme fra motor (kjent problem for vår type Yanmar) med lite sirkulasjon og lite varme avgitt fra motor.

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Milia skrev for 1 time siden:

Ser for meg å kjøre det i serie med varmtvannstank tank først hvis vi skal utvide systemet til også å varme luft. Har også slik 10kW Isotherm, denne fungerer dårlig med kun varme fra motor

En varmeveksler blir ikke bedre enn vanntempen på motoren, har en litt ombygd transitt varmeapparat 85 modell og en 300liter varmtvannstak koplet til Sabben med 89 ℃ termostat. funker helt topp, har en motor ventil på sløyfa til berederen som jeg stenger når vannet er 89℃, så vannet holder seg varm. 

 

I serie blir jo vannet kaldere og kaldere for hver enhet.

Kjører  parallell  og har 85 til 77 ℃   ettersom Eber girer ned og opp.

En  må ha ventil på returene enten en har samle tank eller ikke, da kan en "lufte "en og en sløyfe så en kjenner at returen blir varm.

Etter at jeg la inn den 3 defrosteren hender det at den slutter å  varme, da er det bare å stenge kiken fra  de to andre ett minutt så varmer den igjen, og er Ok noen dager.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 41 minutter siden:

En varmeveksler blir ikke bedre enn vanntempen på motoren, har en litt ombygd transitt varmeapparat 85 modell og en 300liter varmtvannstak koplet til Sabben med 89 ℃ termostat. funker helt topp, har en motor ventil på sløyfa til berederen som jeg stenger når vannet er 89℃, så vannet holder seg varm. 

 

I serie blir jo vannet kaldere og kaldere for hver enhet.

Kjører  parallell  og har 85 til 77 ℃   ettersom Eber girer ned og opp.

En  må ha ventil på returene enten en har samle tank eller ikke, da kan en "lufte "en og en sløyfe så en kjenner at returen blir varm.

Etter at jeg la inn den 3 defrosteren hender det at den slutter å  varme, da er det bare å stenge kiken fra  de to andre ett minutt så varmer den igjen, og er Ok noen dager.

Tenker da en vann til luft varmer i tillegg. Første prioritet er varmt vann i uthavn, når varmtvannstank er oppvarmet vil den føre til minimalt tap. Ser også dimensjon på varmtvannstank blir en restriksjon (fra Ø19 mm. til Ø12,5 mm.) så planlegger i tilfelle en fast bypass her med åpning tilsvarende arealet som forsvinner i i tanken, alternativt differansen på arealet mellom Ø16 – 12,5 mm. som vi vil gå videre med etter varmtvannstank. 

 

Tenkt på arrangement med paralell, men systemet må virke uten at en skal drive på med justeringer hele veien. Har hatt nok slik i mitt yrke som maskinist, så nå er det å trykke på knappen så fungerer det som gjelder. 

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...