Jump to content

Hvordan få Victron Multiplus til å gå fra float til bulk?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Vi har følgende utstyr

Kan da koble til Victron sin VRM portal for å fjernbetjene dette. 

 

For oppsett:

  • Last ned konfigurasjonsfil for Multiplus
    • Skjermbildevictron2.PNG.2b2fc0c52cd7b5db4ece609c6c8f14b5.PNG
  • Legg til "assistant" i VE configure 3, kan lastes ned her...
    • Skjermbildevictron3.PNG.2d6104130c16a7d4628031bbec668ed9.PNG
  • Da kan du endre SOC i "Remote console" eller i portal VRM.
    • Skjermbildevictron1.PNG.6b60ce7f9997e6f9c6f91875d46c74b3.PNG
    • Skjermbildevictron4.PNG.b89b62ce94f9b757fbe784d5a9690dc2.PNG

Litt plunder var det, men i grove trekk så enkelt. Shunt må settes opp i henhold til batterier, en må også lade de fullt en gang for å få den til å vite hva 100 prosent er.

 

Vi kjører på 85 prosent og optimalisert for batterilevetid, aktiverer 100 prosent noen timer før bruk av båten via VRM.

Skjermbilde victron 5.PNG

Redigert av Milia (see edit history)

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Min multiplus er nok for gammel for assistants. Mye godt kan sies om Victron! Men dem er dessverre ikke så veldig opptatt av å gjøre nye funksjoner tilgjengelig for gammel hardware. Har blitt rådet til å ikke prøve oppgradere min, da ny funksjonalitet vil være marginal, og faren for bricking reel...

Så med EES kan du styre multiplus til å lade i henhold til SOC, og du kan via EES velge at den skal lade til fult? Da ved å endre mode? 

 

Skjermbilde2023-03-04kl_17_19_29.png.a95ff4089f9964d6569a079f0cb677d0.pngSkjermbilde2023-03-04kl_17_22_49.png.2184441e43e15fb3bb4ce9c8a178e94e.png

Link to post
Share on other sites

@MiliaHar ikke du DC system? Ser det ikke i oversikten din. Om du har det, gå inn på remote consolen og aktiver det der, da får du opp DC systemet i WRM også, og ser forbruk/lading der. Jeg har mye likt oppsett som deg i båten, men multiplussen min er for gammel til å bruke assistent, så får ikke brukt de funksjonene du skriver om. Jeg droppet også multikontrollen, da jeg like godt styrer alt fra WRM eller plotteren i båten.

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev On 4.3.2023 at 17.26:

Min multiplus er nok for gammel for assistants. Mye godt kan sies om Victron! Men dem er dessverre ikke så veldig opptatt av å gjøre nye funksjoner tilgjengelig for gammel hardware. Har blitt rådet til å ikke prøve oppgradere min, da ny funksjonalitet vil være marginal, og faren for bricking reel...

Så med EES kan du styre multiplus til å lade i henhold til SOC, og du kan via EES velge at den skal lade til fult? Da ved å endre mode? 

 

Skjermbilde2023-03-04kl_17_19_29.png.a95ff4089f9964d6569a079f0cb677d0.pngSkjermbilde2023-03-04kl_17_22_49.png.2184441e43e15fb3bb4ce9c8a178e94e.png

Oppdaterer alle nye oppdateringer, venter en ukes tid etter lansering for å være litt mer sikker på at de er stabile.

 

Endrer alt som har med lading å gjøre via VRM.

 

image.png.5492d4fdff760eb74cae10250bb1c26a.png

Redigert av Milia (see edit history)

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev for 1 time siden:

@MiliaHar ikke du DC system? Ser det ikke i oversikten din. Om du har det, gå inn på remote consolen og aktiver det der, da får du opp DC systemet i WRM også, og ser forbruk/lading der. Jeg har mye likt oppsett som deg i båten, men multiplussen min er for gammel til å bruke assistent, så får ikke brukt de funksjonene du skriver om. Jeg droppet også multikontrollen, da jeg like godt styrer alt fra WRM eller plotteren i båten.

Litt usikker på hva du mener her, fant ikke noen form for aktivering.

 

image.png.3fa192f61847fbd1a0328d2f9ea0b501.png

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Milia skrev 44 minutter siden:

Litt usikker på hva du mener her, fant ikke noen form for aktivering.

 

image.png.3fa192f61847fbd1a0328d2f9ea0b501.png

Gå inn på instillinger, systemoppsett. 

Aktiverer du den ser du belastning og eventuelt lading fra motorene i oversiktsbildet i VRM :-)

image.png.3361ed7f89f447dd84298cd1b92908ee.png

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 15 minutter siden:

Gå inn på instillinger, systemoppsett. 

Aktiverer du den ser du belastning og eventuelt lading fra motorene i oversiktsbildet i VRM :-)

image.png.3361ed7f89f447dd84298cd1b92908ee.png

 

Takk. Her vises aktuelt/faktisk forbruk? 2,80A - 2,40A betyr at den lader med 0,4A?

 

image.png.2bfaf7e1f1f71c482d97fb9e5b5e49e9.png

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som du produserer 2,4A (32W) i DC systemet. Så lades batteriet med 2,8A (37W), trekker 0,3A(17W) fra nett. Du har 2W forbruk på 230V etter multiplussen. Har du solcelle som ikke er koblet opp mot Cerbo? Men som lader via DC systemet?

Det jeg ser hos meg, er at ved så små energier, blir det litt feilvisninger, da multiplussen har noe feilmåling, og det har også shunt. Så skal disse tallene inn i en kalkulator før de vises. Så disse tallene kan fort bli litt feil.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 1 time siden:

For meg ser det ut som du produserer 2,4A (32W) i DC systemet. Så lades batteriet med 2,8A (37W), trekker 0,3A(17W) fra nett. Du har 2W forbruk på 230V etter multiplussen. Har du solcelle som ikke er koblet opp mot Cerbo? Men som lader via DC systemet?

Det jeg ser hos meg, er at ved så små energier, blir det litt feilvisninger, da multiplussen har noe feilmåling, og det har også shunt. Så skal disse tallene inn i en kalkulator før de vises. Så disse tallene kan fort bli litt feil.

Har solceller ja, har ikke koblet dette til Cerbo da jeg ønsker å holde de utenfor. Dette for å få maksimal utnyttelse av de (at de fortsetter å tilføre strøm etter 85 prosent er nådd). Tror ikke de kan gi så mye som 2,4A i dag, men vet jo aldri.

 

Strøm fra solceller kommer jo også inn før shunt og blir forbrukt av kjøleskapene.

Redigert av Milia (see edit history)

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Milia skrev 1 minutt siden:

Har solceller ja, har ikke koblet dette til Cerbo da jeg ønsker å holde de utenfor. Dette for å få maksimal utnyttelse av de (at de fortsetter å tilføre strøm etter 85 prosent er nådd). Tror ikke de kan gi så mye som 2,4A i dag, men vet jo aldri.

Jeg tror ikke du skal være redd for at ikke solcellene leverer max av hva de kan selv om de er koblet opp mot cerbo. Har akkurat forsket litt på @btt sitt oppsett i dag, etter din beskrivelse tidligere i tråden her. Lastet opp ESS i MP og satte SOC til 95%. Solcellene leverte bra selv om SOC var på nærmere 100. Selv har jeg 240W solcelle, og har ligget på mellom 90-100W siste dagene. Ca 30W (2,4A)  leverer de jo fort bare det er lyst.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 1 minutt siden:

Jeg tror ikke du skal være redd for at ikke solcellene leverer max av hva de kan selv om de er koblet opp mot cerbo. Har akkurat forsket litt på @btt sitt oppsett i dag, etter din beskrivelse tidligere i tråden her. Lastet opp ESS i MP og satte SOC til 95%. Solcellene leverte bra selv om SOC var på nærmere 100. Selv har jeg 240W solcelle, og har ligget på mellom 90-100W siste dagene. Ca 30W (2,4A)  leverer de jo fort bare det er lyst.

Har 2 x 70W (koblet i paralell) og ett 110W fleksible paneler. De er sjelden oppe i mer enn 10A midt på sommeren, nesten alltid litt skygge på ett av panelene. 

 

Kanskje jeg må prøve å koble MPPT til Cerbo, sikkert en innstilling om systemet stopper lading fra panelene.

Med vennlig hilsen

 

Milia (Viknes 1030)

Link to post
Share on other sites

Milia skrev 5 minutter siden:

Har 2 x 70W (koblet i paralell) og ett 110W fleksible paneler. De er sjelden oppe i mer enn 10A midt på sommeren, nesten alltid litt skygge på ett av panelene. 

 

Kanskje jeg må prøve å koble MPPT til Cerbo, sikkert en innstilling om systemet stopper lading fra panelene.

Ja da får du jo også oversikt på hvor mye du faktisk lader, både trend, historikk og faktisk effekt i WRM. 

image.png.2805e17fc9abd986ea58dddf27244bf4.png

Link to post
Share on other sites

Dette var en interessant diskusjon, håper jeg kan slenge meg på med et par spørsmål... 
Jeg har en MultiPlus Compact 12/1200/50 og har 2 ting jeg lurer på :-)

Forbruksbanken er 3 slike i parallell:  VARTA LA105 Professional Dual AGM Batteri 12V 105AH 950CCA - noen som har forslag på hvilken ladeprofil som passer disse best?
image.png.c83113f1f9c22a87e74c96b3c57f3d05.png


Det andre er at jeg kjøpte meg en Digital Multi Control nylig, og fant jo kjapt ut at jeg dermed mistet muligheten til å endre status på Multiplus via VRM.
Er det en innstilling som kan overstyre dette eller vil den alltid ha kontroll når den er koblet opp?

image.png.c74495b55d6a90238ecde6a1fd98f6b4.png

image.png

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 11 timer siden:

Dette var en interessant diskusjon, håper jeg kan slenge meg på med et par spørsmål... 
Jeg har en MultiPlus Compact 12/1200/50 og har 2 ting jeg lurer på :-)

Forbruksbanken er 3 slike i parallell:  VARTA LA105 Professional Dual AGM Batteri 12V 105AH 950CCA - noen som har forslag på hvilken ladeprofil som passer disse best?
image.png.c83113f1f9c22a87e74c96b3c57f3d05.png


Det andre er at jeg kjøpte meg en Digital Multi Control nylig, og fant jo kjapt ut at jeg dermed mistet muligheten til å endre status på Multiplus via VRM.
Er det en innstilling som kan overstyre dette eller vil den alltid ha kontroll når den er koblet opp?

image.png.c74495b55d6a90238ecde6a1fd98f6b4.png

image.png

Jeg klarer ikke finne datablad med informasjon om ladespenninger på batteriet ditt Arne. Dette er et ganske vanlig problem. Selv de som selger batteriene får ofte ikke tak i det, noe som jo er litt spesielt, da batteriene fort kan bli ødelagt ved feil ladespenning. Det som har vært diskutert mye tidligere om AGM batterier, er at de tørker ut ved for høy float spenning. Jeg har Ritar AGM batterier i min båt, og iflg. datablad på de, skal de ha float 13,6-13,8. Men jeg synes dette var for høyt, så har selv satt den til 13,3. Tidligere eier som kjøpte batteriene fulgte databladet, og fikk fort problemer med dårligere kapasitet. Han reklamerte på batteriene og fikk nye rett før han solgte båten.  Når jeg overtok båten, endret jeg kjapt ned til 13,3, og har etter 5 år, fortsatt ikke merket noe nedgang i kapasiteten på batteriene. Jeg har absorption til 14,4, noe som kansje er litt lavt, da AGM liker og tåler å bli ladet hardt i korte perioder.

@Seilars har mye bra å komme med rundt batterier og lading :-) Håper det er greit at jeg linker deg inn her.

Her er innstillingene mine: image.png.80893c7a5e9e8003600e06fb65d46cc5.png

Når det gjelder å endre status på laderen, og overstyre denne, har jeg lurt på det selv, men ikke funnet noen bra løsning. Jeg har prøvd å slå av laderen, og sette den på igjen for å få den til å gå over i absorption, men laderen er for smart, så det har heller ikke fungert.

Det ser ut som Milia har funnet en bra løsning på dette dersom du har så ny MP at du kan laste inn ESS Assistant i MPen.

Jeg tenkte å lage en tråd om dette på Victron sitt forum.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, larsenigarasjen said:

Jeg klarer ikke finne datablad med informasjon om ladespenninger på batteriet ditt Arne.

Takk for svar!

Jeg fikk et tips om å maile Scanbatt som er importør av Varta, så skal prøve det først. Ellers er min MP også så gammel at den ikke takler ESS assistants, testet i VE Configure i går.

Avventer hva importør svarer først, og så ser jeg jo at man kan lage sin egen Battery type her - tenker jeg prøver det i første omgang.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Er litt redd for å spore av denne interessante praten om ESS og multipluss med lade spenninger, men skal komme med noen kommentarer likevel, så får vi heller ta tak i tråden igjen med multipluss..

 

 

Det er ikke noe som tilsier at AGM batterier MÅ lades med høy spenning. Fra gammelt av henger det litt igjen at folk vil opp i over gasse spenningen for åpne blybatterier,  dvs. opp i 14,4V.  Det har ingen hensikt på VRLA batterier, og spesielt ikke i båt som gynger og beveger på seg uansett. Overlading av åpne blybatterier er også bra for å jevne cellene, men her må man være veldig forsiktig med VRLA.  Leverandører oppgir spenninger, men er ikke like flinke til å spesifisere betingelsene for når disse spenningene skal brukes.  Det AGM batteriet jeg har hatt som ble eldst, ble ladet på kun float spenning i 10 år i en brann og tyveri sentral her hjemme. Det som varte kortest ble ladet på 14,4V i en multipluss med standard victron oppsett og storage. Jeg hadde den gangen to identiske forbruksbanker ombord, der den ene hadde 14,4V og victron sine standard innstillinger. Den andre ble ladet av en mastervolt chargemaster, og her senket jeg spenningen med 0,15V til 14,25V og lot den kjøre veldig lang absorpsjonstid.  Faktisk så lang at jeg kunne gå direkte fra absorpsjon og til en altfor lav float spenning på 13,25V.  Trenger ikke å si noe mer enn at den banken har fått høyere float spenning og litt kortere absorpsjonstid med årene, men at den er i god stand og fra 2017.  Den som victron instillingene tok seg av ble bare 6  måneder gammel.  Det jeg da gjorde var å senke også victron instillingen for absorpsjon til 14,25, og nå har disse to bankene levd side om side siden før sommeren 2018. 

 

Så en direkte kommentar til innstillingene nedenfor. Du har 315Ah varta AGM, og da tenker jeg automatisk at du bør lade med inntil 63A. Så det å begrense til 31 bør du ikke.  Du kan normalt lade med inntil 63A uten å oppleve en temperatur økning på 10 grader eller mer som regnes som negativt. Sett derfor laderen til 50A igjen. Det neste jeg anbefaler er å senke absorpsjon til 14,25V. Da ligger du lavere enn gasse spenningen, og det skal veldig mye mer til for å overlade.  Med 14,25V så kan du trygt heve absorpsjonstiden til ett sted mellom 4-6 timer.  Etter boka så mener jeg en bank som din skal ned i float ved 0,03C, dvs. ca. 9A ladestrøm i absorpsjon. Men du har jo da lavere spenning enn påstemplede 14,7, og kan derfor trygt holde den litt lenger i absorpsjon før du går ned i float. Det som er viktig å tenke på er at de siste 1-2% av ladingen skal utføres i float. Mange leverandører glemmer å nevne det. Lading skal fungere litt som en god heis. Man øker rolig og behagelig opp til en høy hastighet, for så å roe ned farta når man nærmer seg etasjeplan. Float skal være den siste finpussen som sørger for at også de siste 1-2% blir desulfatert/ ladet.  Jeg er derfor litt i tvil om det med å senke floatspenningen så mye som enkelte gjør. I perioder med ingen bruk av båt så er det nok lurt, men om en lader virkelig var smart, så ville den hatt variable floatspenninger. I ferien. Da ville den feks. hatt 13,8V om man kun er innom en og annen gjestehavn, og i mai om båten ligger i hjemmehavn to uker på rad, så kunne den godt toppladet på 13,6V før den reduserte til 13,3V.  Men min erfaring er at vår multipluss ikke klarer å følge det som står i brukermanualen engang. Den går over i «storage» før 24 timer er gått, og klarer derfor ikke å toppe de siste 1-2% i float. Jeg har derfor fjernet storage og valgt float på 13,5V uten temp. kompensering. Veldig mye lavere enn 13,5V ser ikke ut til å klare å toppe opp mine AGM. Måten jeg sjekker om batteriene er fulle på er ved å aktivere absorpsjon etter ett par dager. Er det da kun ett inn rush i en kort periode før strømmen faller ned mot 0-0,2A, så er banken fulladet.  Går det fortsatt 1A eller mer etter 5 minutter, så har du ikke klart å toppe helt opp med float.  

 

Jeg skal bytte til Lifepo4 i løpet av våren, og i den forbindelse så skal jeg ta ut de gamle AGM batteriene. På dem har jeg skrevet ned vekt, indre motstand, og hvilespenning ved montasje.  Det som er litt interessant er om vekta har endret seg på 6 år.  Det blir stadig hevdet at float spenning får AGM til å tørke ut.  Det har jeg aldri opplevd, men de overlades like lett som melk koker når man snur seg. Veier mine batterier mer enn 98% av det de veide da de ble montert, så er de pr. definisjon ikke uttørket.  Disse batteriene har stått på lading hver dag året rundt, og jeg har en mistanke om at de veier like mye som da de ble montert. 

 

Så for å komme inn på sporet igjen.

 

Jeg ville i bildet ditt valgt følgende

 

Absorpsjon 14,25V

Float 13,3V utenfor sesongen.

Float 13.5V i sesongen

Float 13,6V i ferien

Fungerer «storage» på en måte der den aldri slår inn før etter 24 timer, så kan du bruke det og 13,6V året rundt. Men jeg har ikke erfart at den oppfører seg slik. 

Og bruk ingen temp. kompensering med mindre man har batteriene plassert på en varm plass eller lader med mer enn 0,2C. 

 

Med VRM kan du enkelt se i historikken om batteriet er fulladet. Det gjøres ved å se forrige oppfrisknings lading som gjerne er absorpsjon i 1 timer hver 7. dag.  Er banken full, så er det ett kort innrush, før strømmen går omtrent i 0.  I sesongen skal det mere til for å få 0.0A, mens strømmen utenom sesongen etter noen uker på lading lett går rett i 0.0-0.1A etter innrush. 

 

Når det gjelder absorpsjonstid så ville jeg prøvd meg litt frem, men begynt med 6 timer og heller redusert mot 4.  Det er også viktig å utjevningslade AGM ett par ganger i året. Jeg gjør det gjerne i mai og september/oktober.  Det man da gjør er å tappe banken C20-C30 ned til 10,8V ved belastning, for så å sette på normal lading.  Hensikten er å tømme energien i cellene, og få alle cellene med opp igjen. Det er selve ladingen etter tømmingen som kalles «utjevningslading» og det er den eneste metoden som kan erstatte equalize lading på åpne blybatterier på VRLA. Får man ikke det resultatet man ønsker, så gjenta prosessen, men da gjerne med ca. C30 istedenfor C20 ettersom det med roligere utlading gjør at også de slappe cellene rekker å bli med. Det jeg ser med AGM er at om man ikke utfører slike utjevningsladinger, så mister de gradvis evnen til å levere store strømmer når de er delvis utladet.  Man kan derfor feks. lade ut til 50% SOC og sette på en stor belastning som feks.  inverteren. Leverer alle batteriene likt, så er det ett godt tegn. 

 

Vel, det var en lang avsporing, frykter at den fører til en avsporing av tråden, men man er jo fortsatt på victron og multipluss…

 

 

image.png.8837ef1159a62f397c04c5b3e3477459.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...