btt Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Nok en gang fantastisk forklaring fra Seilars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Milia Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 btt skrev On 6.3.2023 at 15.50: Mille, du burde sette vrm i real time, så ser du kontinuerlige endringer Er ikke denne i realtime? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Milia Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 larsenigarasjen skrev On 7.3.2023 at 7.49: Jeg klarer ikke finne datablad med informasjon om ladespenninger på batteriet ditt Arne. Dette er et ganske vanlig problem. Selv de som selger batteriene får ofte ikke tak i det, noe som jo er litt spesielt, da batteriene fort kan bli ødelagt ved feil ladespenning. Det som har vært diskutert mye tidligere om AGM batterier, er at de tørker ut ved for høy float spenning. Jeg har Ritar AGM batterier i min båt, og iflg. datablad på de, skal de ha float 13,6-13,8. Men jeg synes dette var for høyt, så har selv satt den til 13,3. Tidligere eier som kjøpte batteriene fulgte databladet, og fikk fort problemer med dårligere kapasitet. Han reklamerte på batteriene og fikk nye rett før han solgte båten. Når jeg overtok båten, endret jeg kjapt ned til 13,3, og har etter 5 år, fortsatt ikke merket noe nedgang i kapasiteten på batteriene. Jeg har absorption til 14,4, noe som kansje er litt lavt, da AGM liker og tåler å bli ladet hardt i korte perioder. @Seilars har mye bra å komme med rundt batterier og lading :-) Håper det er greit at jeg linker deg inn her. Her er innstillingene mine: Når det gjelder å endre status på laderen, og overstyre denne, har jeg lurt på det selv, men ikke funnet noen bra løsning. Jeg har prøvd å slå av laderen, og sette den på igjen for å få den til å gå over i absorption, men laderen er for smart, så det har heller ikke fungert. Det ser ut som Milia har funnet en bra løsning på dette dersom du har så ny MP at du kan laste inn ESS Assistant i MPen. Jeg tenkte å lage en tråd om dette på Victron sitt forum. Datablad er det så altfor sjelden å finne for batterier. Eneste batteriene jeg har funnet dette for var de forrige forbruksbatteriene våre. Traksjonsbatterier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Milia Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Arne Henriksen skrev On 6.3.2023 at 20.09: Dette var en interessant diskusjon, håper jeg kan slenge meg på med et par spørsmål... Jeg har en MultiPlus Compact 12/1200/50 og har 2 ting jeg lurer på :-) Forbruksbanken er 3 slike i parallell: VARTA LA105 Professional Dual AGM Batteri 12V 105AH 950CCA - noen som har forslag på hvilken ladeprofil som passer disse best? Det andre er at jeg kjøpte meg en Digital Multi Control nylig, og fant jo kjapt ut at jeg dermed mistet muligheten til å endre status på Multiplus via VRM. Er det en innstilling som kan overstyre dette eller vil den alltid ha kontroll når den er koblet opp? Hvis jeg tar bort overruled by remote kan jeg i hvertfall endre ampere i remote console. Endre til kun inverter eller kun lader i VRM ser det ikke ut til å kunne gjør noe med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Milia skrev for 2 timer siden: Endre til kun inverter eller kun lader i VRM ser det ikke ut til å kunne gjør noe med. Nå har jeg sikkert ikke forstått spørsmålet ditt; men jeg kjører på fortsatt. Slik ser det ut i min vrm versjon. (dette er via chrome, men nesten likt på mobil) Har kan jeg stille inn hvilken modus den skal være i. Jeg har heller ikke sett noe mulighet til å stille dette i software til Victron. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 1 hour ago, Thomas_h said: Nå har jeg sikkert ikke forstått spørsmålet ditt; men jeg kjører på fortsatt. Slik ser det ut i min vrm versjon. (dette er via chrome, men nesten likt på mobil) Har kan jeg stille inn hvilken modus den skal være i. Jeg har heller ikke sett noe mulighet til å stille dette i software til Victron. Joa, men har du en Digital Multi Control tilkoblet? Etter at jeg monterte den får jeg ikke endret disse valgene du har over her i VRM... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Arne Henriksen skrev 21 minutter siden: Digital Multi Control Jeg viste jeg ikke hadde forstått problemet. 🤣 Nei, den har jeg ikke så er selvsagt mulig den tar vekk muligheten for kontrollen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Var nede i båten nå, og ser det ikke virker helt 100% det målingen til Victron. Jeg flyttet til ny plass denne uken, og der var det max 450w per båt. Jeg har stilt inn MP til max 2A, men den lader med 112w, dc bruker 35w, det står på en 250w ovn (ac), men den viser bare 94w fra land. Så jeg er fortsatt under 450w men den viser feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Du har dette rett koblet, sikker på at den ovnen ikke er koblet inn i kretsen før MultiPlus? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 9.Mars.2023 Del på Facebook Svart 9.Mars.2023 Arne Henriksen skrev 26 minutter siden: sikker på at den ovnen ikke er koblet inn i kretsen før MultiPlus? Alt i båten går via Multiplus. Det vil si, en ledning inn fra land til multiplus, så har jeg 2 stk ut. AC-1 som virker uansett (ups), og AC-2 som kun virker ved landstrøm er koblet på. Nå er jeg på landstrøm og jeg er 100% sikker på at denne ovnen går via ac-1. Skulle gjerne slått på vvb eller andre store forbrukere for å teste om det endret noe, men da går vel landstrømmen og jeg har ikke nøkkel til stolpen. Men jeg oppdaterte alle victron enhetene i båten i dag. Kan være noe som har endret seg i oppdateringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsenigarasjen Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Thomas_h skrev for 7 timer siden: Alt i båten går via Multiplus. Det vil si, en ledning inn fra land til multiplus, så har jeg 2 stk ut. AC-1 som virker uansett (ups), og AC-2 som kun virker ved landstrøm er koblet på. Nå er jeg på landstrøm og jeg er 100% sikker på at denne ovnen går via ac-1. Skulle gjerne slått på vvb eller andre store forbrukere for å teste om det endret noe, men da går vel landstrømmen og jeg har ikke nøkkel til stolpen. Men jeg oppdaterte alle victron enhetene i båten i dag. Kan være noe som har endret seg i oppdateringen. Hvor ny er MPen din? Jeg fikk heller ikke opp hvor mye jeg trakk fra shore på 230V. Men MPen min er gammel, og jeg får heller ikke brukt noen Assistant. Så jeg satt inn en ET112 før ISO trafoen som forsyner hele båten. Etter det måler den alt jeg bruker å båten. Men det kommer opp i AC loads, ikke AC input, så blir litt feilvisning i VRM. Jeg tror alt blir summert i From AC input telleren, tror jeg. Så da har jeg kontroll på forbruket, og hvor mange kW jeg har brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 larsenigarasjen skrev 2 minutter siden: Hvor ny er MPen din? Den er ny, fra -22. Den viste korrekt for noen dager siden. Jeg fikk opp ca 13w i standby på ac loads når den var på standby før uansett om noe var koblet til, men nå er den 0w. Jeg forsøkte å slå av og på nå, og da spretter ac loads opp til ca 50w, før den siger ned mot 0 igjen. Så enten har Victron optimalisert standby (når landstrøm er tilkoblet) og samtidig feil-justert "shore" måleren til å vise for lite. Dette er litt off-topic så trenger ikke forurense mer her. 😉 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Siste ting før jeg gir meg; ser ut som det er rett på den telleren som summere opp forbruk. Her ligger det opp mot 300wm som er rett med ovnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 12.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2023 Arne Henriksen skrev On 9.3.2023 at 21.34: Joa, men har du en Digital Multi Control tilkoblet? Etter at jeg monterte den får jeg ikke endret disse valgene du har over her i VRM... Får du valgene tilbake hvis du kobler den fra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 12.Mars.2023 Del på Facebook Svart 12.Mars.2023 6 hours ago, Karlsenkystfiske said: Får du valgene tilbake hvis du kobler den fra? Ikke umiddelbart, måtte kjøre en "Redetect VE.Bus system" på MultiPlus'en, da kom de tilbake. Så ikke bare å dra ut kabelen for å kunne adminstrere remote.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsenigarasjen Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 Milia skrev On 23.2.2023 at 10.33: Vi har følgende utstyr EasySolar 12/1600/70-16 MPPT 100/50, som er en Multiplus Victron Shunt 500A/50mV Victron Cerbo GX koblet med nettverkskabel til Multiplus og tilkoblet trådløst internett ombord. Victron Digital Multi Control 200/200A GX Kan da koble til Victron sin VRM portal for å fjernbetjene dette. For oppsett: Last ned konfigurasjonsfil for Multiplus Legg til "assistant" i VE configure 3, kan lastes ned her... Da kan du endre SOC i "Remote console" eller i portal VRM. Litt plunder var det, men i grove trekk så enkelt. Shunt må settes opp i henhold til batterier, en må også lade de fullt en gang for å få den til å vite hva 100 prosent er. Vi kjører på 85 prosent og optimalisert for batterilevetid, aktiverer 100 prosent noen timer før bruk av båten via VRM. Til info. Har hatt dialog med en av leverandørene på victron utstyr. De sier at ESS IKKE skal brukes i båt eller annet som ikke er koblet fast til nettet. Det er fare for at multiplussen KAN sende ut spenning på inn siden av MP, med dertil fare for å få strøm. Så jeg vil anbefale å skru av ESS dersom en har dette aktivert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baard Svart 3.Mai.2023 Del på Facebook Svart 3.Mai.2023 (redigert) Hei alle, Leste denne tråden med interesse, men ble skeptisk til å sette på ESS da jeg måtte konfigurere MP til å potensielt kunne levere strøm tilbake til nett. I min båt har jeg: MP 12/1200/50 (House bank) Bluesmart 12/10 (Start bank) BMV-712 Smartsolar 100/15 Orion TR-Smart 12/30 for lading av House fra Start Orion TR-Smart 12/18 for lading av batteri til baugpropell Cerbo GX med 7" display. VRM: Så for å sette batteriene i "spare modus" så har jeg benyttet HomeAssistant på en RPI med Modbus TCP. I tillegg en flow i Node-Red for å skru det av/på. Da benyttes DVCC for å manipulere Charge amps. HA ser slik ut: NodeRed flowen ser slik ut: Denne sjekker SOC mellom 65% og 75%, og når den går til 65% så skrur den på 5 amp ladestrøm til den er tilbake til 75%. Så lenge den er over 75% eller på vei ned til 65% så står ladespenningen satt til 0 ampere. Når man skrur av "spare modus" går den tilbake til 50 ampere og lades opp til 100%. Dette ser ut til å fungere godt for meg. Redigert 3.Mai.2023 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Milia Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 larsenigarasjen skrev for 16 timer siden: Til info. Har hatt dialog med en av leverandørene på victron utstyr. De sier at ESS IKKE skal brukes i båt eller annet som ikke er koblet fast til nettet. Det er fare for at multiplussen KAN sende ut spenning på inn siden av MP, med dertil fare for å få strøm. Så jeg vil anbefale å skru av ESS dersom en har dette aktivert. Hei. Dette har jeg løst slik, ikke at jeg leverer strøm til nett med AC- eller DC-coupled PV - feed in excess aktivert. Må jo være en mulighet til å ikke sende ut på nettet, da disse Multiplus er brukt i område med ustabilt nett. Kan ikke risikere å måtte hele landsbyen hvis hvis bortfall av nett. Se punkt 2.1.2 https://www.victronenergy.com/media/pg/Energy_Storage_System/en/ess-introduction---features.html (Har også lest tidligere at Multiplus ikke vil levere til nett da den ikke er designet for å kunne tilpasse seg frekvens godt nok.) Settings -> ESS -> Grid feed-in Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baard Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 ESS løsningen er hendig, men det står i dokumentasjonen at den ikke skal benyttes på marine systemer: When not to use ESS Off-grid systems - either with or without generator. Marine systems. Automotive systems. Inverter priority, also known as 'Intentional islanding“ or 'Ignore AC' input systems. Faren er vel at man kan risikere å levere strøm til nettet på et ikke gunstig tidspunkt, og at forholdene på nettet kan være ulike der man kobler til båten. Jeg velger å la være å ta den i bruk så lenge det ikke er anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 Mistet ladingen for et par døgn siden, fant ut i dag at landstrømmen til nabobåten hadde blitt dratt ut og lå sjøen, så jordfeilbryteren hadde slått ut hele pålen der jeg også hang. Jeg tenkte i utgangspunktet det var noe sånt som hadde skjedd men at det gikk bra noen dager uten landstrøm, men i dag begynte VRM å sutre og alarmere om lav spenning selv om det da var over 80% SOC enda. Var nede på 11v og under det før jeg kom ombord i ettermiddag, slo på litt forbruk og ramla ned mot 10v. Da var SOC ca 75%. Er det så enkelt som at AGM'ene mine (3 x 105Ah) er generelt kaputt, eller er det noe som ikke er blitt kalibrert rett? Ville trodd at spenningen i hvert fall var delaktig i utregnging av SOC, eller startes det bare på 100% og regnes ut fra konfigurert Ah på batteribanken og forbruk over shunten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baard Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 Så vidt jeg har skjønt så resettes SOC når den passerer en hvis spenning. Kommer litt an på hvordan systemet ditt er satt opp. Min er satt til å resette soc til 100% når spenningen passerer 14 volt. Så teller den amper over shunten ut , og om den er satt opp riktig i forhold til batterier du har og paukert effekt så beregnes soc etter det. Har du 300 amp agm så får du vel ut ca. 55-60% før det er tomt...Det skal Victron ta høyde for om det er riktig satt opp. Om AGM batteriene dine er dårlige vil soc bli missvisende. AGM er litt kresne på float spenning så om de ligger med for høy float så kan de fort bli dårlige, det er i hvertfall min erfaring. Har lithium nå. Jeg ville ladet helt opp og lagt på en belastning og fulgt med samt satt opp en alarm på spenning i VRM slik at du kan gjøre tiltak om du får plutselig spenningsfall på høy soc, da er kanskje batteriene modne for utskifting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 4.Mai.2023 Del på Facebook Svart 4.Mai.2023 Takk for svar - det er nok batteriene... Registrert endel "litt mer fornuftig" priset lithium i det siste, er kanskje bare å hoppe i det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 23.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2023 Sitter fortsatt her med samme problem, så vekker liv i denne for å høre om noen har forslag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.