Jump to content

Hvordan få Victron Multiplus til å gå fra float til bulk?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

larsenigarasjen skrev On 7.3.2023 at 7.49:

Jeg klarer ikke finne datablad med informasjon om ladespenninger på batteriet ditt Arne. Dette er et ganske vanlig problem. Selv de som selger batteriene får ofte ikke tak i det, noe som jo er litt spesielt, da batteriene fort kan bli ødelagt ved feil ladespenning. Det som har vært diskutert mye tidligere om AGM batterier, er at de tørker ut ved for høy float spenning. Jeg har Ritar AGM batterier i min båt, og iflg. datablad på de, skal de ha float 13,6-13,8. Men jeg synes dette var for høyt, så har selv satt den til 13,3. Tidligere eier som kjøpte batteriene fulgte databladet, og fikk fort problemer med dårligere kapasitet. Han reklamerte på batteriene og fikk nye rett før han solgte båten.  Når jeg overtok båten, endret jeg kjapt ned til 13,3, og har etter 5 år, fortsatt ikke merket noe nedgang i kapasiteten på batteriene. Jeg har absorption til 14,4, noe som kansje er litt lavt, da AGM liker og tåler å bli ladet hardt i korte perioder.

@Seilars har mye bra å komme med rundt batterier og lading :-) Håper det er greit at jeg linker deg inn her.

Her er innstillingene mine: image.png.80893c7a5e9e8003600e06fb65d46cc5.png

Når det gjelder å endre status på laderen, og overstyre denne, har jeg lurt på det selv, men ikke funnet noen bra løsning. Jeg har prøvd å slå av laderen, og sette den på igjen for å få den til å gå over i absorption, men laderen er for smart, så det har heller ikke fungert.

Det ser ut som Milia har funnet en bra løsning på dette dersom du har så ny MP at du kan laste inn ESS Assistant i MPen.

Jeg tenkte å lage en tråd om dette på Victron sitt forum.

Datablad er det så altfor sjelden å finne for batterier. Eneste batteriene jeg har funnet dette for var de forrige forbruksbatteriene våre. Traksjonsbatterier.

 

image.png.89f133553af8a0f68491bb6e5ffc647b.png

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 6.3.2023 at 20.09:

Dette var en interessant diskusjon, håper jeg kan slenge meg på med et par spørsmål... 
Jeg har en MultiPlus Compact 12/1200/50 og har 2 ting jeg lurer på :-)

Forbruksbanken er 3 slike i parallell:  VARTA LA105 Professional Dual AGM Batteri 12V 105AH 950CCA - noen som har forslag på hvilken ladeprofil som passer disse best?
image.png.c83113f1f9c22a87e74c96b3c57f3d05.png


Det andre er at jeg kjøpte meg en Digital Multi Control nylig, og fant jo kjapt ut at jeg dermed mistet muligheten til å endre status på Multiplus via VRM.
Er det en innstilling som kan overstyre dette eller vil den alltid ha kontroll når den er koblet opp?

image.png.c74495b55d6a90238ecde6a1fd98f6b4.png

image.png

 

Hvis jeg tar bort overruled by remote kan jeg i hvertfall endre ampere i remote console. Endre til kun inverter eller kun lader i VRM ser det ikke ut til å kunne gjør noe med.

image.png.612c3fa98ff7d97efa35f0e070ebd3c4.png

Link to post
Share on other sites

Milia skrev for 2 timer siden:

Endre til kun inverter eller kun lader i VRM ser det ikke ut til å kunne gjør noe med.

Nå har jeg sikkert ikke forstått spørsmålet ditt; men jeg kjører på fortsatt. 

 

Slik ser det ut i min vrm versjon. (dette er via chrome, men nesten likt på mobil)

 

image.png.ecc1b705e5a9ee9728d509bf63a7390e.png

 

Har kan jeg stille inn hvilken modus den skal være i. Jeg har heller ikke sett noe mulighet til å stille dette i software til Victron. 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Thomas_h said:

Nå har jeg sikkert ikke forstått spørsmålet ditt; men jeg kjører på fortsatt. 

 

Slik ser det ut i min vrm versjon. (dette er via chrome, men nesten likt på mobil)

 

image.png.ecc1b705e5a9ee9728d509bf63a7390e.png

 

Har kan jeg stille inn hvilken modus den skal være i. Jeg har heller ikke sett noe mulighet til å stille dette i software til Victron. 

 

Joa, men har du en Digital Multi Control tilkoblet? Etter at jeg monterte den får jeg ikke endret disse valgene du har over her i VRM...

image.png.abe20c76fc4015fa15be73be51238607.png

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten nå, og ser det ikke virker helt 100% det målingen til Victron. 

 

Jeg flyttet til ny plass denne uken, og der var det max 450w per båt:headbang:. Jeg har stilt inn MP til max 2A, men den lader med 112w, dc bruker 35w, det står på en 250w ovn (ac), men den viser bare 94w fra land. Så jeg er fortsatt under 450w men den viser feil. 

 

Screenshot_20230309-215520_Chrome.jpg.ba7279d94df0a64999b0afb0a0cd9ef5.jpg

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 26 minutter siden:

sikker på at den ovnen ikke er koblet inn i kretsen før MultiPlus?

Alt i båten går via Multiplus. Det vil si, en ledning inn fra land til multiplus, så har jeg 2 stk ut. AC-1 som virker uansett (ups), og AC-2 som kun virker ved landstrøm er koblet på. 

 

Nå er jeg på landstrøm og jeg er 100% sikker på at denne ovnen går via ac-1. 

 

Skulle gjerne slått på vvb eller andre store forbrukere for å teste om det endret noe, men da går vel landstrømmen og jeg har ikke nøkkel til stolpen.

 

Men jeg oppdaterte alle victron enhetene i båten i dag. Kan være noe som har endret seg i oppdateringen. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 7 timer siden:

Alt i båten går via Multiplus. Det vil si, en ledning inn fra land til multiplus, så har jeg 2 stk ut. AC-1 som virker uansett (ups), og AC-2 som kun virker ved landstrøm er koblet på. 

 

Nå er jeg på landstrøm og jeg er 100% sikker på at denne ovnen går via ac-1. 

 

Skulle gjerne slått på vvb eller andre store forbrukere for å teste om det endret noe, men da går vel landstrømmen og jeg har ikke nøkkel til stolpen.

 

Men jeg oppdaterte alle victron enhetene i båten i dag. Kan være noe som har endret seg i oppdateringen. 

Hvor ny er MPen din? Jeg fikk heller ikke opp hvor mye jeg trakk fra shore på 230V. Men MPen min er gammel, og jeg får heller ikke brukt noen Assistant. Så jeg satt inn en ET112 før ISO trafoen som forsyner hele båten. Etter det måler den alt jeg bruker å båten. Men det kommer opp i AC loads, ikke AC input, så blir litt feilvisning i VRM. Jeg tror alt blir summert i From AC input telleren, tror jeg. Så da har jeg kontroll på forbruket, og hvor mange kW jeg har brukt.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 2 minutter siden:

Hvor ny er MPen din?

Den er ny, fra -22.

Den viste korrekt for noen dager siden. 

Jeg fikk opp ca 13w i standby på ac loads når den var på standby før uansett om noe var koblet til, men nå er den 0w. Jeg forsøkte å slå av og på nå, og da spretter ac loads opp til ca 50w, før den siger ned mot 0 igjen.

 

Så enten har Victron optimalisert standby (når landstrøm er tilkoblet) og samtidig feil-justert "shore" måleren til å vise for lite. 

 

Dette er litt off-topic så trenger ikke forurense mer her. 😉

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 9.3.2023 at 21.34:

Joa, men har du en Digital Multi Control tilkoblet? Etter at jeg monterte den får jeg ikke endret disse valgene du har over her i VRM...

image.png.abe20c76fc4015fa15be73be51238607.png

 

Får du valgene tilbake hvis du kobler den fra?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Milia skrev On 23.2.2023 at 10.33:

Vi har følgende utstyr

Kan da koble til Victron sin VRM portal for å fjernbetjene dette. 

 

For oppsett:

  • Last ned konfigurasjonsfil for Multiplus
    • Skjermbildevictron2.PNG.2b2fc0c52cd7b5db4ece609c6c8f14b5.PNG
  • Legg til "assistant" i VE configure 3, kan lastes ned her...
    • Skjermbildevictron3.PNG.2d6104130c16a7d4628031bbec668ed9.PNG
  • Da kan du endre SOC i "Remote console" eller i portal VRM.
    • Skjermbildevictron1.PNG.6b60ce7f9997e6f9c6f91875d46c74b3.PNG
    • Skjermbildevictron4.PNG.b89b62ce94f9b757fbe784d5a9690dc2.PNG

Litt plunder var det, men i grove trekk så enkelt. Shunt må settes opp i henhold til batterier, en må også lade de fullt en gang for å få den til å vite hva 100 prosent er.

 

Vi kjører på 85 prosent og optimalisert for batterilevetid, aktiverer 100 prosent noen timer før bruk av båten via VRM.

Skjermbilde victron 5.PNG

Til info. Har hatt dialog med en av leverandørene på victron utstyr. De sier at ESS IKKE skal brukes i båt eller annet som ikke er koblet fast til nettet. Det er fare for at multiplussen KAN sende ut spenning på inn siden av MP, med dertil fare for å få strøm. Så jeg vil anbefale å skru av ESS dersom en har dette aktivert.

Link to post
Share on other sites

Hei alle,

 

Leste denne tråden med interesse, men ble skeptisk til å sette på ESS da jeg måtte konfigurere MP til å potensielt kunne levere strøm tilbake til nett. 

 

I min båt har jeg:

MP 12/1200/50 (House bank)

Bluesmart 12/10 (Start bank)

BMV-712

Smartsolar 100/15

Orion TR-Smart 12/30 for lading av House fra Start

Orion TR-Smart 12/18 for lading av batteri til baugpropell

Cerbo GX med 7" display.

 

VRM:

VRM-Luna.jpeg.a8eadb18bdd39acf974959a1bcd289ec.jpeg

Så for å sette batteriene i "spare modus" så har jeg benyttet HomeAssistant på en RPI med Modbus TCP. I tillegg en flow i Node-Red for å skru det av/på. Da benyttes DVCC for å manipulere Charge amps. HA ser slik ut:

HA-Luna.jpeg.411d68283ab3efe8adb26628be1294c2.jpeg

NodeRed flowen ser slik ut:

NodeRed-Luna.jpeg.cc0beb74eff0c8adbd34d67672cc73b8.jpeg

Denne sjekker SOC mellom 65% og 75%, og når den går til 65% så skrur den på 5 amp ladestrøm til den er tilbake til 75%. Så lenge den er over 75% eller på vei ned til 65% så står ladespenningen satt til 0 ampere. Når man skrur av "spare modus" går den tilbake til 50 ampere og lades opp til 100%.

 

Dette ser ut til å fungere godt for meg.

Redigert av Baard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev for 16 timer siden:

Til info. Har hatt dialog med en av leverandørene på victron utstyr. De sier at ESS IKKE skal brukes i båt eller annet som ikke er koblet fast til nettet. Det er fare for at multiplussen KAN sende ut spenning på inn siden av MP, med dertil fare for å få strøm. Så jeg vil anbefale å skru av ESS dersom en har dette aktivert.

Hei.

Dette har jeg løst slik, ikke at jeg leverer strøm til nett med AC- eller DC-coupled PV - feed in excess aktivert.

 

Må jo være en mulighet til å ikke sende ut på nettet, da disse Multiplus er brukt i område med ustabilt nett. Kan ikke risikere å måtte hele landsbyen hvis hvis bortfall av nett. Se punkt 2.1.2

https://www.victronenergy.com/media/pg/Energy_Storage_System/en/ess-introduction---features.html

(Har også lest tidligere at Multiplus ikke vil levere til nett da den ikke er designet for å kunne tilpasse seg frekvens godt nok.) 

 

Settings -> ESS -> Grid feed-in

image.png.d1f14419be590ef0902d6bb2205dd0d8.png

 

 

Link to post
Share on other sites

ESS løsningen er hendig, men det står i dokumentasjonen at den ikke skal benyttes på marine systemer:

 

When not to use ESS

  • Off-grid systems - either with or without generator.

  • Marine systems.

  • Automotive systems.

  • Inverter priority, also known as 'Intentional islanding“ or 'Ignore AC' input systems.

Faren er vel at man kan risikere å levere strøm til nettet på et ikke gunstig tidspunkt, og at forholdene på nettet kan være ulike der man kobler til båten. 

Jeg velger å la være å ta den i bruk så lenge det ikke er anbefalt.

Link to post
Share on other sites

Mistet ladingen for et par døgn siden, fant ut i dag at landstrømmen til nabobåten hadde blitt dratt ut og lå sjøen, så jordfeilbryteren hadde slått ut hele pålen der jeg også hang. Jeg tenkte i utgangspunktet det var noe sånt som hadde skjedd men at det gikk bra noen dager uten landstrøm, men i dag begynte VRM å sutre og alarmere om lav spenning selv om det da var over 80% SOC enda.

 

Var nede på 11v og under det før jeg kom ombord i ettermiddag, slo på litt forbruk og ramla ned mot 10v. Da var SOC ca 75%.

image.png.404338fba39a17ef59ab339257a85ac0.png

 

Er det så enkelt som at AGM'ene mine (3 x 105Ah) er generelt kaputt, eller er det noe som ikke er blitt kalibrert rett?

Ville trodd at spenningen i hvert fall var delaktig i utregnging av SOC, eller startes det bare på 100% og regnes ut fra konfigurert Ah på batteribanken og forbruk over shunten? 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har skjønt så resettes SOC når den passerer en hvis spenning. Kommer litt an på hvordan systemet ditt er satt opp. Min er satt til å resette soc til 100% når spenningen passerer 14 volt. Så teller den amper over shunten ut , og om den er satt opp riktig i forhold til batterier du har og paukert effekt så beregnes soc etter det. Har du 300 amp agm så får du vel ut ca. 55-60% før det er tomt...Det skal Victron ta høyde for om det er riktig satt opp.

 

Om AGM batteriene dine er dårlige vil soc bli missvisende. AGM er litt kresne på float spenning så om de ligger med for høy float så kan de fort bli dårlige, det er i hvertfall min erfaring. Har lithium nå.

 

Jeg ville ladet helt opp og lagt på en belastning og fulgt med samt satt opp en alarm på spenning i VRM slik at du kan gjøre tiltak om du får plutselig spenningsfall på høy soc, da er kanskje batteriene modne for utskifting.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...