Milia Startet 23.Februar.2023 Del på Facebook Startet 23.Februar.2023 Oppgradering av betjeningspanel fra miniregulator til Easystart Select TP7. Dette har vi gjort og vil derfor dele litt erfaringer rundt dette. Kan gjøres på følgende varmere Airtronic luftvarmere fra 2009 og Hydronic-varmere Vi kjøpte ny D4+ og brukte samme ledningsnett som fra fabrikk i 2008, levert som ny med vanlig D4. Koblet til rød, brun og blå/hvit leder. Video for kobling av kontrollpanel: Hvis ikke ekstern termostat (Easystart har dette innebygget) benyttes, kobles brun/hvit leder med grå/rød leder sammen. Video for kobling uten ekstern temperatursensor: Etter oppkobling viste panelet n5i, dette ble løst med å holde OK (av/på) knapp inne når jeg koblet til strøm. Hvis noen skulle ha informasjon for tilkobling med ekstern temperatursensor er det bare å tilføye informasjon i kommentarfeltet Søkeord: analog, betjening, diesel, dieselvarme, dieselvarmer, Eber, Eberspacher, Eberspächer, kontrollpanel, luftvarme, luftvarmer, panel, varme, varmer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Milia (Viknes 1030) Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Februar.2023 Del på Facebook Svart 23.Februar.2023 Har gjort det samme på min Tresfjord når jeg hadde den! God beskrivelse! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
larsenigarasjen Svart 23.Februar.2023 Del på Facebook Svart 23.Februar.2023 Dette var interessant. Jeg har Eber D4 aitronic i båten, med TP7 panel. Jeg har lenge prøvd å få til å kunne fjernstarte varmeren fra et annet system jeg har i båten, men har så langt ikke lykkes. Kun fått den til å starte viften, ikke varme, ved å koble sammen rød og gul leder i kabelstokken fra varmeren. Altså legge 12V inn på gul leder. Miniregulator er jo en enkel av/på for varme eller vifte bryter, med termostat. Og det burde burde være enkel å manipulere signalene fra den. Og om de første Airtronicene ble levert med miniragulator, og enkelt kan byttes til TP7 panel, burde det la seg gjøre å bytte andre veien også. Da blir det mer testing på dette. Ekstern temperatursensor skal kobles som på bildet Sitér dette innlegget Link to post
Milia Svart 23.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2023 larsenigarasjen skrev for 5 timer siden: Dette var interessant. Jeg har Eber D4 aitronic i båten, med TP7 panel. Jeg har lenge prøvd å få til å kunne fjernstarte varmeren fra et annet system jeg har i båten, men har så langt ikke lykkes. Kun fått den til å starte viften, ikke varme, ved å koble sammen rød og gul leder i kabelstokken fra varmeren. Altså legge 12V inn på gul leder. Miniregulator er jo en enkel av/på for varme eller vifte bryter, med termostat. Og det burde burde være enkel å manipulere signalene fra den. Og om de første Airtronicene ble levert med miniragulator, og enkelt kan byttes til TP7 panel, burde det la seg gjøre å bytte andre veien også. Da blir det mer testing på dette. Ekstern temperatursensor skal kobles som på bildet På tegning er fremdeles de to lederne jeg har koblet sammen (brun/hvit leder med grå/rød)? Ekstern temperatursensor skal da kobles inn på de to som er koblet sammen og grå leder? Tror du må tilbake til analogt system (801 eller lignende) for å kunne lage til egen fjernstyring. Kanskje denne video er nyttig? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Milia (Viknes 1030) Link to post
Brigg Svart 23.Februar.2023 Del på Facebook Svart 23.Februar.2023 larsenigarasjen skrev for 7 timer siden: Jeg har Eber D4 aitronic i båten, med TP7 panel. Jeg har lenge prøvd å få til å kunne fjernstarte varmeren fra et annet system jeg har i båten, men har så langt ikke lykkes. Kun fått den til å starte viften, ikke varme, ved å koble sammen rød og gul leder i kabelstokken fra varmeren. Altså legge 12V inn på gul leder. Miniregulator er jo en enkel av/på for varme eller vifte bryter, med termostat. Og det burde burde være enkel å manipulere signalene fra den. Og om de første Airtronicene ble levert med miniragulator, og enkelt kan byttes til TP7 panel, burde det la seg gjøre å bytte andre veien også. Da blir det mer testing på dette. Jeg har lagret denne beskrivelsen fra en tråd her på forumet for en del år tilbake. Jeg husker ikke hvem som skrev dette. Kanskje dette kan være til hjelp. Sitat Eberspächer Airtronic med miniregulator. For å få "termostatfunksjon" til å virke må miniregulator være aktivert slik at pot.meter i denne kan samarbeide med romtemp.føler for å regulere temperatur. Skal dette styres av en utenforliggende kilde, må start/kjør signalet legges inn på gul/violett ledning på miniregulator. Dette gjøres ved å koble inn et vekselrele med gul/violett på 30, brun/hvit på 87a, strømtilførsel (sikret med maks 5A) på 87, minus på 85 og + signal fra evt. GSM mottaker el. lignende på 86. Ved aktivering vil rød lysdiode i miniregulator tennes og pot. meter ("termostatfunksjon") fungerer normalt. Ved modulator 801 kan man legge inn vekselrele på gul ledning idet styrefunksjonen i 801 er tilstede så lenge den har spenning. Dersom du på mini-regulator veksler fra - til + på gul/violett tilsvarer det å trykke på startknapp slik at gul ledning gir startsignal til varmer uten behov for vekselrele på denne og pot.meter i miniregulator fungerer som normalt for justering av temp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
larsenigarasjen Svart 24.Februar.2023 Del på Facebook Svart 24.Februar.2023 Milia skrev for 15 timer siden: På tegning er fremdeles de to lederne jeg har koblet sammen (brun/hvit leder med grå/rød)? Ekstern temperatursensor skal da kobles inn på de to som er koblet sammen og grå leder? Tror du må tilbake til analogt system (801 eller lignende) for å kunne lage til egen fjernstyring. Kanskje denne video er nyttig? Jeg vet ikke hvorfor de skal laskes, men i prosessindustrien er det ikke unormalt å bruke 3-leder system til PTC elementer for å få nøyaktig avlesning av temperatur. PTC element er jo en motstand som endrer seg etter temperaturen, og avlesningen kan fort bli feil om ledningen også har litt motstand. Så kansje de bruker samme prinsippet her. Og ja, den eksterne temp. sensoren skal da kobles mellom grå og grå_rød/brun_hvit. Jeg må forske litt mer for å finne en løsning på å fjernstarte varmeren fra Victron Cerbo relekontakt. Lese meg litt opp på det @Brigg skriver. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 24.Februar.2023 Del på Facebook Svart 24.Februar.2023 Finnes det noe dokumentasjon eller tegning, evt modellbetegnelse for hvilke varmere man kan bruke dette digitale displayet på? Ser det står fra 2009, min varmer tror jeg er 2008 modell, men med likt analogt kontrollpanel som jeg ser blir byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Milia Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 (redigert) tomcat skrev On 24.2.2023 at 20.53: Finnes det noe dokumentasjon eller tegning, evt modellbetegnelse for hvilke varmere man kan bruke dette digitale displayet på? Ser det står fra 2009, min varmer tror jeg er 2008 modell, men med likt analogt kontrollpanel som jeg ser blir byttet ut. Slik som jeg har forstått fungere også analogt betjeningspanel på nyere varmere enn 2009, men Easystart fungerer ikke på eldre enn 2009. Redigert 1.Mars.2023 av Milia (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Milia (Viknes 1030) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.