Jump to content

Senke temperatur på Isotherm kjøleskap

Swingswong

Recommended Posts

Mekaniske termostater regulerer temperaturen på kjøleelementet, ikke temperaturen i skapet. Da vil romtemperaturen påvirke mer eller mindre ut fra hvor godt skapet er isolert. Det kan bli minusgrader i skapet på høst/vår.

Løsningen er å montere termostat som føler temperaturen i selve skapet, men da vil den variere i fryseboks-delen. OBS: Dette krever en egnet termostat, man kan ikke bare løsne den originale fra kjøleelementet.

Jeg skrev noe om dette her. At man kan montere 2 datavifter i serie for lydløs lufting av kondensatoren.

Som jeg skrev så fungerer det ikke å løsne fra frysedelen, da vil skapet fryse.
Man må bruke en egnet termostat, da vil man få konstant temperatur i skapet, men frysedelen vil variere ut fra utetemperaturen.

Termostaten må enten være elektronisk på 12 volt eller mekanisk av membrantype. Clas Ohlson hadde slike, men ser ut til at de er utgått.

• 2 år senere...

Jeg opplever (Isoterm) at kjøleskapet blir kaldt, men at det tar lang tid før det blir kaldt.

Motoren går av og på, men jeg synes det er rart at kompressoren ikke går lengre når tempraturen i skapet er for høyt. 
Feks om jeg åpner døren i forbindelse med frokost er ikke skapet tilbake på normaltemperatur før middagstider.. Den tikker jevnt og trutt nedover, men det tar alt for lang tid :/ 
Noen som vet hvorfor, om dette er vanlig eller hva jeg kan gjøre for å bedre dette?

Hvis kapillarrøret løsner fra fordamperen vil kompressoren gå til hele skapet nedfrosset.

Roffa skrev for 5 timer siden:

Motoren går av og på, men jeg synes det er rart at kompressoren ikke går lengre når tempraturen i skapet er for høyt. 

Nyttig om du oppgir hvilken modell skapet er.
Om det er en konvensjonell mekanisk termostat skal kompressoren gå kontinuerlig for fullt helt til fryse-elementet (fordamperen) har nådd innstilt temperatur. Om den ikke gjør det er sannsynligvis termostaten defekt.
Men det er også skap som har kompressor med variabelt turtall, styrt av en elektronisk termostat. Danfoss BD serien f.eks.

Swingswong skrev On 11.3.2023 at 20.35:

Om du ser på bildene av boksen min. Hvor skal relé da kobles inn?

Overså denne, fant du ut av det?

Swingswong skrev On 25.2.2023 at 1.20:

Vet det finnes en boks til å få kjøpt som som sparer strøm med å regulere hastigheten på kompressoren, men jeg ønsker at den skal kjøle mest mulig.

Er det mulig å endre dette elektrisk?

Kjøpte samme skapet med ASU , den kjører på fult når det er nok strøm og motsatt.

Største fordelen er når frysboksen er tom elle trenger avriming setter jeg den i manuel  på 1/2 regulering  isen tiner og feyseboksen er også kjøleskap nå..  Sparer strøm.  Har du nok strøm fryser ting under fruseboksen også.

image.png.82d9f0ce0392685ed9e61ecc84a21041.png

For å bedre sirk på varme dager tok jeg en 50X50 mm datavifte satte den i enden på et 50mm plast tør og  "suger" ut varm luft eller en kan gjøre motsatt. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 32 minutter siden:

For å bedre sirk på varme dager tok jeg en 50X50 mm datavifte satte den i enden på et 50mm plast tør og  "suger" ut varm luft eller en kan gjøre motsatt. 

Tenker gjöre samme som deg @Roger jo.....!! Sliter litt med kjöleskapet i Middelhavet (har separat fryseboks) 

Kan det hjelpe å sette en data-vite også på innsiden boksen rettet mot kjöleelementet, jeg har en sånn rustfri klump! 

S/Y Gunga Din

19 hours ago, Swingswong said:

Nei,

ga opp hele greia. Det får bli varmere i skapet når det er varmt ute

Ut i fra diskusjonen over, så skulle jo alle andre feil en feil med termostat/temperaturføler være stort sett være utelukket, hvis skapet har fungert ok tidligere.

En enkel måte å feilsøke dette på, hvis det er mulig å komme til, det er jo å koble en ledning eller en bryter i parallell med termostaten, slik at man kan "override" termostaten manuelt. Hvis det da blir "kaldt nok" så ligger årsaken i termostaten. 

(Forutsatt at skapet er styrt av en termostat, men det må vel være mest sannsynlig.) 

Skal tro om det er denne? (I så fall så dreier det seg vel om standard komponenter som det bør være forholdvis enkelt å skaffe.)

https://www.imnasa.com/docs/documentacion/94250088.pdf

Jeg er ingen ekspert, men jeg har kjøpt flere brukte Isotherm kjøleskap til en slikk og ingenting. Testet de i åpent rom og de fungerte fint. Lagde så god lufting i skapet de sto montert i båten. Èn nede ved gulvet på venstre side og en høyt oppe på høyre side. Skapet fungerte utmerket. Men kan ikke huske om selgere sa at kompressor gikk i ett kjør eller ei. Men siden jeg fikk de til, så tenker jeg luft. De hadde også en del overflaterust som tyder på dårlig lufting med tilhørende fuktig miljø. Sprayet alle kontakter med WD40 og sprayet så hele skapet på baksiden med CRC 6-66 før montering. De ga isbiter til kveldsdrinken ila en time eller to uten å ha det på fult. Om ikke skapet åpnes i ett kjør, så holder det å ha det trinn to eller 3. Om natten setter vi det ned til 1. Disse skapene skal ikke bruke mye strøm når innholdet er kaldt. Til orientering så bruker vi det med kun ett forbruksbatteri på 115ah uten landstrøm. Kan ikke si annet en at vi er superfornøyd med Isotherm.

NB: Når vi kaster loss så setter jeg det på fullt med motor i gang. Utfordringen er å huske å skru det ned igjen ved ankomst. Ofte husker jeg det først når ølen har blitt FOR kald:ler:

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

Kan det hjelpe å sette en data-vite også på innsiden boksen rettet mot kjöleelementet, jeg har en sånn rustfri klump! 

rustfri klump? Er det et skap med kuldemagasin så vil jeg si nei.

jeg suger ut for få bort varm luft (varmere enn innetempraturen), et  inne ute termometer  viser fort om en får ned tempraturen bak skapet.

jeg har luftspalte over og under i front.

Rustfri klump eller kjölemagasin er denne

isotherm-3701-kjoeleaggregat-med-itc-12-24v-1.jpg.659e872d859afbef60158af16542a6e2.jpg

Ville det hjelpe å sette en PC-vifte mot denne inne i boksen for å få bedre sirkulasjon/kjöling... 

Det bildes lett is rundt denne rustfri klumpen, avgir den mer eller mindre kjöle med is på kontra bar metall?? 

Har ikke luftspalt mellom. Kjöle boks og skuteside, bare isolasjon

S/Y Gunga Din

Roger jo skrev for 12 timer siden:

Hei. Efekten blir motsatt av hva du ønsker .

på utsiden skjønner jeg att det blir bedre effekt hvis du leder bort varmen, slik din bilde

men det er ikke det jeg spør etter.

vill det ha noe for seg å sirkulere den kjølte luften innuti boksen ?

Med mye mat o drikke i kjøleboksen, så får ju luften vanskeligere å sirkulere, man hadde ju hjelpt til med en elektrisk vifte her !

funker kjøleelementet (rustfri klump) bedre med is på eller bare metall……..mitt kjøleelement blir gjerne en stor isklump !

kan ikke se att en vifte inne i boksen ville ha motsatt effekt ?

jeg snakker alltså om to vifter ! 

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Med mye mat o drikke i kjøleboksen, så får ju luften vanskeligere å sirkulere, man hadde ju hjelpt til med en elektrisk vifte her !

En vifte i kjøleboksen vil tilføer varme, og luftstrømmen vil heller ikke gjøre det bedre.

Har en hvert og handlet tørk av duggen på varene før en setter  de i kløleboks/kjøleslap.

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

funker kjøleelementet (rustfri klump) bedre med is på eller bare metall……..mitt kjøleelement blir gjerne en stor isklump !

Ut fra egenerfaring med fryseboks i kjøleskapet så stiger tempraturen i fryseboksen etter som islaget ble tykkere 

en måling jeg gjorde for mange år siden.

Så jeg vil si at for stor ISklomp ikke er bra, Is tsolerer.den skal  defroster ved behov, som alt annet, etter min mening.

Det er viktig at når tar en ut en 1 1/2 liter brus, tørk av duggen på flaska når den settes tilbake i kjølebksen/kløleskap. 

Det som er viktig med en kjøle boks er tykkelsen på isolasjom, etter  volum på boksen og det er stor firskjell på isolasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...