Jump to content

Senke temperatur på Isotherm kjøleskap


Swingswong

Recommended Posts

Mekaniske termostater regulerer temperaturen på kjøleelementet, ikke temperaturen i skapet. Da vil romtemperaturen påvirke mer eller mindre ut fra hvor godt skapet er isolert. Det kan bli minusgrader i skapet på høst/vår.

Løsningen er å montere termostat som føler temperaturen i selve skapet, men da vil den variere i fryseboks-delen. OBS: Dette krever en egnet termostat, man kan ikke bare løsne den originale fra kjøleelementet.

Jeg skrev noe om dette her. At man kan montere 2 datavifter i serie for lydløs lufting av kondensatoren.

Link to post
Share on other sites

Bra tips. Jeg kan forsøke å isolere termostaten litt fra frysedelen. Da vil jeg tro at alt blir kaldere. 
Ønsker helst mulighet til å ha noen is liggende i fryseren. 
Det er 8kwh med batteri i båten så forbruket er mindre viktig enn kaldt kjøleskap. 

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev så fungerer det ikke å løsne fra frysedelen, da vil skapet fryse.
Man må bruke en egnet termostat, da vil man få konstant temperatur i skapet, men frysedelen vil variere ut fra utetemperaturen.

Termostaten må enten være elektronisk på 12 volt eller mekanisk av membrantype. Clas Ohlson hadde slike, men ser ut til at de er utgått.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...