Jump to content

Senke temperatur på Isotherm kjøleskap


Swingswong

Recommended Posts

Jeg kjøpte et nytt Isotherm 85 kjøleskap for et par år siden.

Jeg har innvendig temperaturmåling i det og ser at på dagen når temperaturen ute er høyere stiger temperaturen inne i skapet til 7-10 grader om jeg husker rett.

Kjøleskapet er innstilt på maks, dvs lavest temperatur.

Vet det finnes en boks til å få kjøpt som som sparer strøm med å regulere hastigheten på kompressoren, men jeg ønsker at den skal kjøle mest mulig.

Er det mulig å endre dette elektrisk?

Det er begrenset med plass om jeg skal putte på mer isolasjon og fortsatt skyve skapet på plass.


Inspill mottas :)

 

 

https://www.marineshop.no/isotherm/135028/isotherm-kjøleskap-inox-cr85-clean-touch-85l-høyrehengslet-rustfri-front?gclid=EAIaIQobChMIv5OQrbKv_QIVmbWyCh1F5gToEAQYBiABEgKsw_D_BwE

 

 

Link to post
Share on other sites

Med termostaten på maks burde hele skapet vært en isklump innvendig.
 

Enten klarer ikke skapet å kvitte seg med varmen som allerede nevn, eller så er det noe feil med skapet. Som feks for lite kjølemedium («gass»). Men når skapet er nesten nytt burde det tekniske være i orden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Lett at det blir for lite luft rundt kompressoren. Da går den for fullt og trekker masse strøm uten å kjøle da den ikke kan kvitte seg med varmen.

Hvis du ikke kan åpne mer rundt den kan du kanskje lage en kanal inn og ut fra stedet den står. Sett en pc vifte i kanalen/åpningen for å lage luftsirkulasjon. Slike vifter, gjerne med diameter 100 mm, bråker lite og totalt strømforbruk går ned.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har et gammelt isotherm kjøleskap, ig der blir varene is om jeg skrur det for kaldt, også på varmere dager. Hos meg er kompressor bak på skapet, og det er boret flere større hull i innredningen for at det skal være ok ventilasjon.

 

Er det ventilasjon bak skapet? (Der kompressor er.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 28 minutter siden:

Det er luft bak skapet.


Går slangene fra varmeren gjennom det rommet? I så fall vil det bli varmt bak der noe som gjør at kjølesksapet ikke klarer å kvitte seg med varmen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 9 timer siden:

Det er luft bak skapet. Det vil si at det er rom rundt

Er det naturlig sirkulasjon av uteluft inn i rommet bak?

 

Finnes det åpninger inn til det rommet bak kjøleskapet,  slik at luften I det rommet byttes ut på naturlig vis?

 

Bør være god åpning over kjøleskapet et sted, og under kjøleskap, eller ca på de stedene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 1 time siden:

Kanskje enklest å trekke det ut på gulvet og teste

Enig med deg. Men må gjøres på en varm sommerdag. Så tar nok "noen uker" før det kan testes :giggle:

 

Alternativet er å åpne skuffer hvis det åpner lufting inn i rommet bak kjøleskapet, slik det er hos meg.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 9 timer siden:

Problemet oppstår når det er varmt ute. Om varmeren står på er det normalt kaldt og da er også skapet kaldt nok. 

Da kjøler det i alle fall noe. Det er ikke pakningen på døra som lekker da, slik at du hele tiden får varme inn i skapet? I så tilfelle burde du få problemer med kondensering og ising i skapet. Har du det?

Link to post
Share on other sites

Har ikke problemer med frost i skapet. Det virker som døren tetter fint. 
Gulvet under der tankene ligger sjeldent over 20 grader. Det plass til to løsninger.
1 luft opp fra bunn til kompressor. 

2 luft  fra kompressor til bunn. 
Tenker om jeg blåser kald luft opp kan det hjelpe. 
Det som også er litt snodig er at kompressoren går bare innimellom. 
Kanskje den synes det er kaldt nok. Har ikke merket noen endring på den om det er varmt eller kaldt. 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 53 minutter siden:

Det som også er litt snodig er at kompressoren går bare innimellom. 


Dette er interessant informasjon. Dersom skapet er innstilt på fullt uten at det blir skikkelig kaldt, samtidig som kompressoren ikke går hele tiden kan dette tyde på en elektronikkfeil. Skapet er vel tilnærmet nytt, ta kontakt med selger for reklamasjon. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...