knutosan Startet 27.Februar.2023 Del på Facebook Startet 27.Februar.2023 Noen (sikkert maange) som har erfaring med selvpolerende bunnstoff på gelcoat, f.eks. lettest å påføre, beste pris, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Har kun erfaring med Jotun Nonstop Supreme. Brukte det på en 23 fot i fjor. Ikke antydning til groe etter en sesong. Er nok ikke det rimeligste valget /frode Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
kjeros Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Her tror jeg du kan oppleve å få like mange forskjellige svar som det er medlemmer på forumet. Man velger ulike produkter utfra erfaring, tilgjengelighet, lommebok og reklame. Noen velger å ikke benytte bunnstoff i det hele tatt. Personlig bruker jeg Seajet 033 - og har brukt det i 9-10 sesonger. Ett år ble skroget svært begrodd, men som regel er det lite eller ingenting. Om dette skyldes bunnstoffet, flaks eller naturlige variasjoner skal jeg ikke mene noe om. Det kan også være at resultatet hadde blitt det samme med Biltema, Jotun eller Hempel. Basert på mine erfaringer - der jeg har båten, velger jeg å fortsette med Seajet 033. Uansett bunnstoff, er det beste rådet at du bruker båten! Blir båten liggende, gror den garantert. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
El barco de Sol Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Jeg har brukt Biltema og dyre fabrikkmerker. Merker ikke forskjell på groe, noe forskjell på renhet i farge. Snekke,vanlig 9knop, noen ganger 16 knop. Om det har lagt seg et fettlag i vannlinjen så forsvinner det ikke ved høyere fart. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Nå blir det sikkert bråk her, men hva med å blande kobberpulver i bunnstoffet? Det var jo det før, og i bunnstoffet til skip er det vel fortsatt det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 larsenigarasjen skrev 31 minutter siden: Nå blir det sikkert bråk her, men hva med å blande kobberpulver i bunnstoffet? Kobber har vel aldri blitt fjernet fra bunnstoffet. Jeg tviler på om det har så mye for seg å tilsette mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 kjeros skrev for 2 timer siden: Her tror jeg du kan oppleve å få like mange forskjellige svar som det er medlemmer på forumet. Man velger ulike produkter utfra erfaring, tilgjengelighet, lommebok og reklame. Noen velger å ikke benytte bunnstoff i det hele tatt. Personlig bruker jeg Seajet 033 - og har brukt det i 9-10 sesonger. Ett år ble skroget svært begrodd, men som regel er det lite eller ingenting. Om dette skyldes bunnstoffet, flaks eller naturlige variasjoner skal jeg ikke mene noe om. Det kan også være at resultatet hadde blitt det samme med Biltema, Jotun eller Hempel. Basert på mine erfaringer - der jeg har båten, velger jeg å fortsette med Seajet 033. Uansett bunnstoff, er det beste rådet at du bruker båten! Blir båten liggende, gror den garantert. Som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg bruker også Seajet 033, på min Saga 27 - og har brukt det siden det kom på markedet for maaange år siden. Om en måned er det tid for sjøsetting. Da regner jeg med at det går med en halv 0,7 liters boks til litt flekking. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Har det noe å si hva som er på båten fra tidligere ? Jeg har en bunnstoff jobb foran meg om en måneds tid jeg også. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Det som fungerer for meg er Biltema selvpolerende (fra norsk utsalg, da det er en annen type i Sverige). Jeg flekker båten hvert år, samt legger på i vannlinjen. Båten lunter som regel rundt i 5-10 knop, sjeldent mer egentlig. Får noen rur noen få plasser, men ingen groe ellers. Jeg bruker sort farge. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 dennrick skrev 30 minutter siden: Har det noe å si hva som er på båten fra tidligere ? Slik jeg har forstått det kan man legge selvpolerende bunnstoff på både selvpolerende og hard bunnstoff. Man kan ikke legge hardt på selvpolerende. Ellers har jeg ikke hørt om problemer med å blande merker. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Jeg har gode erfaringer med Seajet 033 og Hempel Mille et eller annet, og sånn middels erfaringer med Jotun sitt. Men det styres mest av hva som er lett tilgjengelig når jeg trenger det egentlig. Jeg flekker uansett bare opp der det er slitt og stoffer hele kanskje hvert 8-10 år eller så. Tykke lag skaper bare problemer. Ellers så leste jeg i en test at Biltema sitt faktisk var det dyreste i bruk, da det kun dekker halvparten så mye pr liter. Om man da tar med i betraktningen at det har helt middels egenskaper er ikke dette noe jeg ville lagt pengene i. Selv om det er lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dennrick Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Forrige eier av seilbåten sendte meg info idag om at Maritronic i Kristiansand har brukt Jotun sin Seaforce 90. Det later ihht databladet å være selvpolerende og anbefales for "Deep Sea Trade". Mer for skip, mon tro ? Men også egnet for fritidsbåter? Her en vilkårlig link via et google søk https://www.paints4trade.com/jotun-seaforce-90-antifouling-265354-p.asp Så dukket denne linken også opp, men dette vet jeg ingenting om. Kanskje dere vet noe mer ? https://cm.seilmagasinet.no/coppercoat-kolibris/utslippsfri-bunnbehandling/747860 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.