Sørlandet2 Startet 1.Mars.2023 Del på Facebook Startet 1.Mars.2023 Grunnet litt underdimensjonere trim-flaps, så ønsker jeg å sette på en aluminiums vinkel-profil, for å øke effektiviteten. Så hva slags aluminium-kvalitet kreves for å tåle et liv i sjøen? Ser den lokale byggvarehus har en dimensjon som kunne være passende, men usikker hvilken kvalitet de bruker. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Dersom du skal feste nytt metall på eksisterende metall i en trim-flaps bør du vel bruke samme kvalitet som allerede brukes. Ellers tærer dette... Og du må vurdere festemidler slik at ikke de tærer på flaps og lager hull. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 AW 6082 kjører. Hvis du bruker 2 minutter på søk her eller nettet, får du tonnevis av vettug informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 alfaalfa skrev 25 minutter siden: Dersom du skal feste nytt metall på eksisterende metall i en trim-flaps bør du vel bruke samme kvalitet som allerede brukes. Ellers tærer dette... Og du må vurdere festemidler slik at ikke de tærer på flaps og lager hull. Det er Lenco trim-flaps av aluminium. Usikker hvilken kvalitet som brukes der. Tenkte aluminium popnagler vil være bra å bruke for å unngå tæring. Tæring som du nevner er interessant. Ser forøvrig at etter forrige sesong ble en del rust på skrue som fester anode på trim-flaps. Det var skrue som fulgte med, av en eller annen syrefast kvalitet (trodde jeg..). Ser forøvrig alle andre innfestning på flaps er syrefaste skruer, uten korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Bruk nagler av Monel. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Et kjapt søk på Lenco marine sier at alle deres trim flaps er laget av 304 stål...så da ville jeg brukt det videre. Men det er de som de selger/produserer nå. Jeg vet ikke om de har produsert i aluminium tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Det er to vanlige måter å gjøre aluminium relativt sjøvannsbestandig på, målt i produksjonsvolum på kloden. Om vi ser litt forenklet på og holder oss unna elementer som utgjør mindre enn 1% for å gjøre det enklere å fatte: 1. Legere med 3-5% Silisium (Si) Legeringen er ofte omtalt som AlSi3 til ALSi5 2. Legere med 3-5% Magnesium (Mg). Legeringen er ofte omtalt som AlMg3 til AlMg5 Aluminium har den ulempen at det hører til i den sårbare delen av spenningsrekka. Aluminium har en relativt høy korrosjonshastighet. Dvs at når det først korroderer så går det fortere enn de fleste andre materialer vi finner på en båt. Som @alfaalfa sier så er det viktig å bruke samme aluminiumslegering når du skal skjøte aluminium mot aluminium. Lurt å ta det seriøst. For egen del ville jeg laget nye flaps med ønsket mål, som passer i fester som du har. Har du tilgang på utstyr er det gjort på kortere tid enn å gruble, google og skjøte... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 (redigert) alfaalfa skrev 17 minutter siden: Et kjapt søk på Lenco marine sier at alle deres trim flaps er laget av 304 stål...så da ville jeg brukt det videre. Men det er de som de selger/produserer nå. Jeg vet ikke om de har produsert i aluminium tidligere. Hmm.. Ja, nå ble jeg i tvil.. Jeg har vel alltid antatt at de vi at aluminium, basert på farge, utseende, samt hva som ble levert på en "billig" båt. Men ser jo på sia til Maritim, på det produktet som ser ut til å være det jeg har, så er det aluminium. Må finne fila, å sjekke litt. Jeg vet ikke om du vet hva jeg ønsker å montere. Jeg har tidligere sett ferdige sett med "vinkel" til å montere på eksisterende flaps sine sider for å øke effektiviteten. Men finner det ikke nå på nett. Syrefast hadde jo nå vert tingen, men det er vel ikke lagervare. Får sjekke litt hos de lokale båt-forhandlerene. Redigert 1.Mars.2023 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Ikke sikkert båtutstyrsbutikkene er enkleste vei til målet i denne sammenhengen. Hør med feks en blikkenslager om de kan bøye noen slike vinkler i syrefast til deg. Jeg har gjort en slik ombygging av mine trimplan (type Bennet). Se innlegg i Viksund St.cruz-tråden ca juni 2021. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sørlandet2 Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Brigg skrev 42 minutter siden: Ikke sikkert båtutstyrsbutikkene er enkleste vei til målet i denne sammenhengen. Hør med feks en blikkenslager om de kan bøye noen slike vinkler i syrefast til deg. Jeg har gjort en slik ombygging av mine trimplan (type Bennet). Se innlegg i Viksund St.cruz-tråden ca juni 2021. Ja, det er slike jeg ønsker. Er de lagd av syrefast, på flaps av syrefast? Ser ut som du har skrudd de fast. Å du mener de ga ønsket effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Syrefast på syrefast ja. Skrudd fast med A4-skruer med senkehode slik at skruehodene flukter med trimplanets underside. Ja, jeg mener disse gir en effekt. Båten var i utgangspunktet litt tung akter, nå planer den lettere med mindre flaps ute. Mener også det er gunstig for drivstofforbruk selv om jeg ikke har utstyr for å måle dette eksakt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
alfaalfa Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Sørlandet2 skrev 18 minutter siden: Ja, det er slike jeg ønsker. Er de lagd av syrefast, på flaps av syrefast? Ser ut som du har skrudd de fast. Å du mener de ga ønsket effekt? Jeg var også "sikker" på at dette var laget i alu. Men det kan det vel hende de var en gang? Alltid like artig å gjøre konkrete søk... Slike kanter som holder på vannstrålen slik at den ikke spruter ut på sidene vil kunne gi økt effekt, men da bør trimplatene være ganske langt ut bak båten. Lang dybde, og det er de vel ikke. Og da blir effekten liten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 alfaalfa skrev 8 minutter siden: Slike kanter som holder på vannstrålen slik at den ikke spruter ut på sidene vil kunne gi økt effekt, men da bør trimplatene være ganske langt ut bak båten. Har bygd om for flere siste åra og lengde/utstikk handler om % av skroglengde og hastighetsområde. Mindre effektivt på spiss V-bunn enn relativt flat bunn. Best effekt oppnås ved å montere så langt ut på sidene som mulig om hensikten er å løft hekken eller å kompensere for skjev last. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2023 Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Sørlandet2 skrev for 12 timer siden: Syrefast hadde jo nå vert tingen, men det er vel ikke lagervare. Hvis de er i 304 som alfaalfa skriver, så er ikke det såkalt "syrefast", det er en lavere rustfri kvalitet. De vinklene @Brigg monterte var det vel jeg som lagde, de er i "syrefast" (316). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 2.Mars.2023 Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 (redigert) Nå vet jeg ikke hvilken utgave du har, den med oppbrett på sidene eller flate. Har du den med oppbrett er det jo bare og knekke den kanten andre veien, eller flate og snitte litt inn ved hengsel og brette knekke den ned. Mister litt anleggsflate men bonusen med tapet til siden vil nok oppveie det. Redigert 2.Mars.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2023 bmwmaxi skrev for 3 timer siden: Nå vet jeg ikke hvilken utgave du har, den med oppbrett på sidene eller flate. Har du den med oppbrett er det jo bare og knekke den kanten andre veien, eller flate og snitte litt inn ved hengsel og brette knekke den ned. Mister litt anleggsflate men bonusen med tapet til siden vil nok oppveie det. Jeg har den flate trimplan. Så må nok feste på noe. Ser de kalles Dropfins. Ser det er noen nettbutikker som selger de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.