Jump to content

Stengte skroggjennomføringer om vinteren


Rastløs

Recommended Posts

De fleste jeg har lest om fastholder at åpen ventil er best. Jeg har båten uten for første gang i vinter - med alle ventiler pip åpne. Også litt varme på i båten da.

Jeg fremholdt dette for forsikringsselskapet (Gjensidige) og de hadde ingen innvendinger mot dette. Tvert i mot mente saksbehandleren at dette hørtes svært så fornuftig ut.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hva er best ?

Hva som er beste løsning skal jeg ikke forsøke å konkludere på. Jeg praktiserer imidlertid stengte kuleventiler. I skuldersesongene (sen høst og tidlig vår) skjer frostsikring med varmeovn i motorommet. På strengeste vinteren er slangene og kuleventilene fylt med frostveskeblanding.

 

I mitt tilfelle er det snakk om to ventlier: Spylevann til toalett og tømming av septik. Sjøvannsinntaket til motoren er standard VP drev, dvs at det ikke er noen stengeventil på dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Som sigurd er inne på, er halvåpen stilling det beste. Hvorfor, nei det aner jeg ikke, men lytter til fagekspertisen (rørleggere). Dette gjelder også kraner utvendig i heimen. Har glemt noen av kranene et par vintere, hvorpå de byttes, og de rørleggere jeg da har pratet med er at alle kulekraner/ventiler skal stå halvåpne om vinteren.....

 

Med en kompetansen som er her inne, er jeg sikker på at noen kommer med fornuftig forklaring i løpet av dagen.....

Link to post
Share on other sites

Grunnen for å la de stå halvåpne er at det normalt er vann mellom kula og huset, også når den står i åpen stilling. Mao at den kan fryse istykker både i helt åpen og helt lukket stilling.

I halvåpen stilling vil dette kammeret ha en passasje ut.

 

Men hvis det er slik at Gjensidige godtar åpne vetiler kan man jo spørre seg om hvorfor vilkårene sier at de skal være stengt.

Tror det kan være greit å avklare dette pr. epost, ikke telefon...

I verste fall kan de forlange full regress hvis båten synker pga is eller frost.

 

Sluseventiler er best egnet i båt.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Grunnen for å la de stå halvåpne er at det normalt er vann mellom kula og huset, også når den står i åpen stilling. Mao at den kan fryse istykker også i åpen stilling.

I halvåpen stilling vil dette kammeret ha en passasje ut.

 

Men hvis det er slik at Gjensidige godtar åpne vetiler kan man jo spørre seg om hvorfor vilkårene sier at de skal være stengt.

Tror det kan være greit å avklare dette pr. epost, ikke telefon...

I verste fall kan de forlange full regress hvis båten synker pga is eller frost.

Jeg spurte spesifikt om det stod noe med liten skrift som jeg burde ta hensyn til når jeg hadde båten i vannet om vinteren. Ikke så vidt saksbehandleren visste. Det var da jeg fortalte at enkelte selskaper forlanger stengte ventiler, og dette gjorde ikke Gjensidige - alt i følge samme saksbehandler. Tvert i mot så han poenget med åpne ventiler.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har finlest vilkårene, men valgte å stole på vekommende. Selvfølgelig greiest å ha ting skriftelig, men det muntlige gjelder vel på samme vilkår. Dersom du kan bevise det!??! :crazy:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jo, det er nok ikke så dumt. Nå ligger jeg i boblehavn og med varme på i båten så det skal vel noe til at det fryser for min del, men det er klart at dersom det tæler på med 20 cm is rundt båten og det er smått med varme om bord, så ville jeg kanskje tenkt litt anderledes jeg også.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det at kuleventilen skal /bør stå i halvstilling har sin hensikt når båten står på land :yesnod: Da tømmes kulehuset og det fryser ikke istykker.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

.... hva er teorien bak det??

Som Ingar sier.

Jeg har sett sprengt ventil i halvstilling, men den var deksmontert, og det var sprengkulde.

Jeg tror det skal ekstrem kulde til for å sprenge en halvåpen kuleventil nede i ett lukka motorrom sålenge det er vann som avgir varme under båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte spesifikt om det stod noe med liten skrift som jeg burde ta hensyn til når jeg hadde båten i vannet om vinteren. Ikke så vidt saksbehandleren visste. Det var da jeg fortalte at enkelte selskaper forlanger stengte ventiler, og dette gjorde ikke Gjensidige - alt i følge samme saksbehandler. Tvert i mot så han poenget med åpne ventiler.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har finlest vilkårene, men valgte å stole på vekommende. Selvfølgelig greiest å ha ting skriftelig, men det muntlige gjelder vel på samme vilkår. Dersom du kan bevise det!??! :crazy:

 

mvh tuffff

 

Jeg hadde fått et bra tilbud fra Gjensidige, og ville ha båten også der, (har alt annet der) ba om å få vilkårene, leste de, og der stod der at forsikringen ikke dekker is-skader :eek: Da var det lite aktuelt, når båten skal ligge ute hele året. Tok dette opp med saksbehandler, fikk til svar at det var han ikke klar over, og takte for opplysningen.

 

Så les vilkårene dine er min oppfordring, ikke stol på saksbehandlere :crazy:

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pantaenius for eksempel... De er ikke billige men de har gode vilkår.

 

Hvis ventilen er åpen eller halvåpen og fryser så er det en viss risiko for at slangen også fryser og sprekker eller sklir av stussen. Det hendte nabobåten som var nær ved å gå ned for to år siden. Selv om sannsynligheten er liten så er konsekvensene store, særlig hvis forsikringen skylder på "is-skader" og nekter å utbetale.

 

Jeg fyller ventilene med frostvæske fra innsiden, det går med litt frostvæske men slik jeg ser det har jeg ikke noe annet valg med mindre jeg bytter til sluseventiler.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Oppdaget en finesse med Mørejeten i dag som jeg ikke har tenkt på tidligere.

Skroggjennomføringene til toalettet er inne på toalettrommet. Dette er også innredet til dusj og tett til knehøyde. Det vil igjen si over vannlinjen, og selv om kranene fryser i stykker vil det bare komme vann inn på toalettet.

Øvrige inntak (spylepumpe) er i bakveggen i mottorrommet, og det vil ikke ta mer enn etpar timer å støpe en liten vegg opp på innsiden slik at det heller ikke her vil bli problemer om ventil eller slanger ryker.

 

Kanskje en tanke for andre også?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvordan får man arbeidet inn frostveske i ventilen etter at slangen er tatt av??? Er det ikke vanntrykk utenfra? Hvis ikke så kan det jo ikke være noe poeng i å stenge ventilen!. Hvis det er vanntrykk utenfra vil vel dette spyle vekk allt du måtte finne på å helle inn innenfra! I tilegg til å fylle resten av båten med vann om slangen er demontert!!!? Halvåpen er en god praksis; Sleideventiler er bedre.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg tatt av slangene (i motsatt ende av ventilen da...) og enten blåst gjennom mens jeg lukket den eller hellt i i frostvæske. Men betyr det Ingar sier i denne tråden at jeg likevel ikke er trygg? Har varme på i tillegg men vil jo gjerne sikkre meg mot et event. strømbrudd. Ligger på sjøen som jeg pleier men i år er det på sørlandet og ikke på det milde vestlandet....

Link to post
Share on other sites

Har noen noengang hørt om en kuleventil, bunnmontert som har blitt frostsprengt i båt som ligger på sjøen om vinteren ? :confused:

Jo, en jeg kjenner lå ute i isen med seilbåt innerst i Oslofjorden for et par år siden. Sidemontert (kun 10 cm under vannlinje) kuleventil frøs i stykker, han oppdaget heldigvis dette og satte i en treplugg på utsiden og fikk skiftet kuleventilen mens båten lå på vannet.

Link to post
Share on other sites

Nå monterer jeg frostvakt! var i båten i dag, og det ser ut som frosten har kommet ned i motorommet, -3 grader

 

Jeg er ikke så redd for kuleventilen, den sitter nært skroget et stykke under vannlinja.

 

Det er værre med dieselkjøleren, den tror jeg faktisk var froset. Det kom ikke kjølevann når jeg startet opp. Tinte det hele opp med vifteovn, heldigvis ingen skade skjedd.

Link to post
Share on other sites

-3 i rommet og -11 ute. I dag var det -14 utfor ytterdøra. Så har vi ingen sol her heller, som kan gi litt varme i båten midt på dagen.

 

I gammelbåten frøs sjøvannsfilteret for 2-3 år siden. Det skal sies at det renner en del færskvann ut i havna her, og det er lite sirkulasjon i vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...