Hekri Startet 4.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2023 Oljekjølere har vært tema her på forumet flere ganger, men jeg finner ikke klart svar på mitt spørsmål helt til slutt her...... Vi tar det fra begynnelsen. Status på kjølerne til våre TwinDisc 507-1 drevet av et par72 edc motorer fra 1998, var ukjent. Sannsynligvis plukket ut i 2014, men usikker. Etter nærmere titt på klokka, er det faktisk snart 10 år siden. Det var derfor ingen bønn, eller nåde for kjølerne, de måtte ut. (litt inspirert av @kdtran´s prosjekt fra i fjor høst - men kommer aldri til å sette i gang noe prosjekt i nærheten). Her er første halvdel av prosjekt giroljekjølere: Giroljekjølere på TAMD 72 EDC er ved første øyekast plassert lett tilgjengelig. Vi tok ut sink-anoden, og konstaterte at den på stb side har sett sine bedre dager. Skipperen (kona) lånte bort sin mobiltelefon med tilkoblet "inspector-camera". En fantastisk oppfinnelse for oss som forsker på trange steder. Våre antagelser om uryddige invortes forhold, ble bekreftet. Men ikke så mye som fryktet etter antatt minst 5 år (trolig 9) uten å bli åpnet. Men sånn så det ut: ....litt grums, og noen små biter fra anoden, men ikke noe impeller-plast så vidt vi greide å vri kameraet i ymse posisjoner. Da var det bare å bøye en 64 år ung kropp som ikke er laget for 90 graders vinkler i mange retninger samtidig. Men øvelse gjør mester..... One out - one to go. Med kroppen bøyd i et par 90 raders vinkler og en 135 grader sidevinkling, fikk vi løsnet bb kjøler også. Men litt trangt er det. Begge ute, da er det bare å bestille pakninger og nye anoder. At noen skarve o-ringer og et par pakninger og noe sink skal koste så mye, er en interessant gåte..... Men det er bare å bla opp. Det må understrekes at gutta (og sikkert jentene) hos GRS gir god og rask service og hjelp. Vi har ingen betenkeligheter med å handle der igjen! Da var det bare å se raskt hvor vi skal begynne å skru...... Da ble begge pasientene lagt på benken for innledende grovrengjøring og påfølgende dissekering. Tja... slett ikke helt gæli. Har sett verre. Men det trengs et syrebad. Veien gikk derfor til Felleskjøpet for innkjøp av en sekk med sitronsyre. Ny undring. Hva er grunnen til at 25 kilo sitronsyre i granulert "sukkerkonsistens" skal koste så mye som 1.200,- surt opptjente og beskattede kroner??? Er det slik at alt som begynner med B - Båt, Bonde, Bil, osv., skal koste så jæ..... mye??? Men det er vel bare å resignere og bla opp igjen. Om noen måneder, når sola skinner og vi (forhåpentligvis) sitter på fly og ser på solnedgangen, er dette glemt. Helt til vi må ned, og tette vannlekkasjer i oljekjøleren. (Eller for den del - fylle 1000 liter diesel). Sitron er en fantastisk frukt som opprinnelig kommer fra Himalaya (!!!).......men det freser og bobler..... Biltema er også en bra konsept. De har alt mulig "småtteri" som er "kjekt å ha". For hva er bedre til å stake opp trange kjølere med, enn en pussestav til børse med kaliber .22 ! Passer helt perfekt! Sammen med pussebørste til nevnte kaliber gjør kombinasjonen helt reint i en kjølers mange trange irrganger. Før jeg går videre med denne prosessen må jeg stille et spørsmål til dere andre på forumet: Noen (proffe) sier at det IKKE skal brukes paknings-sement (pasta) på pakningen på kjøleren. Andre (proffe) sier at det skal påføres et tynt lag på begge sider av pakningen (NB: ikke o-ringene) Hva er riktig? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
kdtran Svart 5.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2023 For å være ærlig husker jeg ikke om jeg brukte noe tettemiddel på pakningene når jeg monterte sammen kjøleren min igjen, men jeg tror jeg gjorde det ettersom den ene klemflensen hadde noen korrosjonsskader. Anleggsflatene er relativt store, så det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig med ekstra tettemiddel. Primærtrykket er på oljesiden, og de o-ringene som ligger der tetter godt. Link to post
Hekri Svart 5.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2023 Da drar jeg på et tynt lag med Permatex selv om flatene er bra. Men må først sette inn en Heli-coil i ett bolthull. Ser ut som at en eller annen forgjenger har skrudd bolt til flens skjevt på og skadet gjengene ytterst. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bellil Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Jeg har også kjøpt den sekken med sitronsyre på Felleskjøpet, men aldri funnet helt ut hvilket blandingsforhold jeg skal bruke. Hvilket blandingsforhold bruker du? Måler du sitronsyren med volum eller vekt? A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Brigg Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Jeg har notert meg fra en annen tråd her på forumet at blandingsforholdet er 30 gram pulver til 5 liter vann. Har dog ikke prøvd dette selv enda. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2023 Brigg skrev for 2 timer siden: Jeg har notert meg fra en annen tråd her på forumet at blandingsforholdet er 30 gram pulver til 5 liter vann. Har dog ikke prøvd dette selv enda. 30g ja. Det betyr at den 25kg sekken vil holde en stund ? Kanskje greit å dele opp i kilosposer og selge videre til andre her på forumet? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
cosmic Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Isåfall er jeg intr. Link to post
Brigg Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Komodo skrev for 8 timer siden: 30g ja. Det betyr at den 25kg sekken vil holde en stund ? Kanskje greit å dele opp i kilosposer og selge videre til andre her på forumet? Felleskjøp-sekken er vel ment for rengjøring av melkeanlegg på gårdsbrukene rundt om. Er litt større dimensjoner over ting der. Men apotekene selger sitronsyre i 100 g bokser, det er kanskje en mer egnet mengde til båtbruk. Om noen pakker om pulveret i mindre poser, vær snill å ikke poste bilder på sosiale medier. Det blir så mye styr av sånt ? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hekri Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Ha ha... @cosmic og @Komodo vi driver vel ikke som influencere her på forumet ??? . Men @Bellil jeg har nok blanda for sterkt. Tok mer enn det @Brigg nevnte. En pøs ca 8 liter varmt vann, blanda med 3 fulle plastbokser til tyttebærsyltetøy. Ble nok en liter eller en kilo. Men bevares så reint det ble. Skal fullføre jobben seinere i dag. Sekken står her. Kan evt flyttes til Tønsberg......men det blir ikke sendt på NRK . Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
JonnyBoy Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Brigg skrev 31 minutter siden: Om noen pakker om pulveret i mindre poser, vær snill å ikke poste bilder på sosiale medier. Det blir så mye styr av sånt ? Hehe, kjøpte oksalsyre på Ebay for noen år siden - 1kg hvitt pulver fint pakket i pose og sendt i posten. De posene var ganske grundig sjekket av Tollvesenet når de endelig kom fram til meg Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hekri Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Prosjektet går videre. Problem: Gjengene i huset til en av de 4 boltene til flensen på inngående saltvann, var ødelagt i den første centimeteren. Sannsynligvis skjevt skrudd inn. Vurderte å bruke Heli-coil gjengeinnsats, men da måtte hullet bores opp til 12 mm og gjenges på nytt med overdim. Da ville godstykkelsen i huset bli tynn, og svekket. Droppet derfor dette. Min løsning: Gjenget opp med samme dim. (10x1,5), skrudde inn en bolt, som gikk lett 3 cm inn, dro til litt ekstra, og kappa bolten med litt +lengde, og bruker mutter og kontra med nylonmutter når dette skal monteres i båten. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Tor Arild Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Helge, utrolig bra jobb du gjør. Har maskin for å ta hele sjøvannskrets på TAMD/D9, så ta en prat om det neste gang vi er i havna samtidig. mvh Tor Arild Link to post
Hekri Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Flotte greier Tor Arild! Kommer nedover om ei drøy uke. Mulig jeg må "med-dømme" en sak i Tingretten først. Her er det minus 20 i dag, og jeg koser meg i kjelleren med passe temp. Litt grønn lakk nå, så blir dette bra! Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bellil Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Brigg skrev for 22 timer siden: Jeg har notert meg fra en annen tråd her på forumet at blandingsforholdet er 30 gram pulver til 5 liter vann. Har dog ikke prøvd dette selv enda. Ooops! Da har nok jeg også kjørt på litt ekstra, men det har blitt ganske rent og den tar også rust. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hekri Svart 8.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2023 @Bellil min erfaring er at litt for mye er bedre enn for lite. Dette er egentlig ikke veldig sterke saker. Som nevnt tidligere i tråden, naboer bruker sitronsyre til rengjøring av melkemaskin. Og vi som bor på landet og har traktor, vi trykktester med tvinger, treklosser, vinyl, og det vi finner i låve og uthus. Men tett er det, 1,5 kilo trykkluft i en times tid, det får duge. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bellil Svart 11.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2023 Fiffig A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hekri Svart 11.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2023 Fiffig??? @Bellil, løsningen er et resultat av årelang utdannelse og erfaring, og må i all beskjedenhet karakteriseres som patentkvalifisert ingeniørkunst på skyhøyt internasjonalt nivå!!! ? Deles selvfølgelig med Baatplassens enda klokere hoder! Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hekri Svart 17.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 For å kvalitetssikre min hjemmelagede ingeniørkunst, og for å være sikker på at det ikke vil være innvendig lekkasje i kjølerne, ba jeg leverandøren av pakninger, om å trykkteste begge kjølere. De utførte velvillig oppdraget på relativt kort varsel, og gjorde utvilsomt en god jobb med sitt profesjonelle utstyr mens vi ventet et par timer. Så servicen er det ikke noe å si på. Det må likevel være tillatt å reagere litt på prisen for dette. Men det har kanskje noe med båt og marinesektoren å gjøre, og "båtpenger"..... eller???...... Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 (redigert) Hekri skrev for 2 timer siden: Det må likevel være tillatt å reagere litt på prisen for dette. 7 lapper for å trykke de to små kjølerne Lagt til: Men hvorfor gjorde du det egentlig? Var du usikker på din egen trykktest? Redigert 17.Mars.2023 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart 17.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 @Komodo , ja, jeg var lite innstilt på å få saltvann i gearolja, og kanskje måtte bla opp til et par kasser. Helt klart feigt. @kdtran har jo skrevet litt om motorløft. Jeg må prøve båten en sesong før jeg virkelig drar frem verktøykassa. Håper selvfølgelig å la den ligge mest mulig rolig i bagasjerommet. Det er plenty andre små-prosjekter å skrive om her på forumet. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Brigg Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 I følge fakturaen har du betalt for rengjøring/vasking og trykktesting. Men rengjøring har du vel gjort selv? Jeg synes 7000 for et par timers jobb høres urimelig ut. Det var neppe en stjerneadvokat som gjorde jobben? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hekri Svart 17.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 @Brigg , advokater som tar 3500 i timen, er sjelden kledd i kjeledress. De har bare dress. Argumentet for spyling og "rengjøring", var at trykktesting blir utført med vann, med trykk 23 bar, og at kjølere alltid må rengjøres før trykktest. Kjølerne ble ikke demontert eller gjort noe inngrep i, de var rengjort og montert og sogar lakkert over. Hva som ble gjort, og hvorfor, er egentlig ikke så viktig. Jeg tok meg bare den frihet å reagere på prisen, som jeg synes var noe drøy for et par timers jobb (med kjeledress). Og da er det altså flere som synes det samme. Selv om båtpenger er båtpenger, det er jo ikke alle som har like stor lommebok som båt. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Førstefender Svart 17.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Var denne jobben egentlig nødvendig? Så ikke ut som kjølere var så grodd før du startet? Link to post
Hekri Svart 17.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2023 Nei, @Førstefender , de var ganske bra, etter min mening rene. Men som jeg svarte til @Brigg var selskapets argument at de har faste rutiner på slike jobber for å levere riktig kvalitet på jobben, og faste priser som ikke er gjenstand for diskusjoner. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn