Jump to content

Leveringsproblemer med Garmin AIS, hva er beste alternativ?


Blouberg

Recommended Posts

Skal montere en AIS SOTDMA klasse B. Har hatt en bestilling inne på Garmin AIS 800 siden august. Leveringsdatoen skyves hele tiden framover. Nå er det juni..

Alt annet ombord er Garmin i et NMEA2k nett.

Skjønner at sw oppdateringer via Garmin AC ikke funker, men vil all annen funksjonalitet være helt lik på f.eks en Raymarine klasse B AIS?

/frode

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

Sjekk med Seatronic, de har trolig alternativer. AIS er vel bare en enkel NMEA0183-sak.

Det er der bestillingen på Garmin ligger inne. Er vel like greit å bruke NM2k da det er allerede et nett på plass i båten.

Skal høre med de på alternativer

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 1 minutt siden:

Det er der bestillingen på Garmin ligger inne. Er vel like greit å bruke NM2k da det er allerede et nett på plass i båten.

Skal høre med de på alternativer

Andre merker vil gjøre samme nytte her. Eneste fordelen med å holde seg til Garmin er at du oppdaterer software med samme app

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har du bruk for oppdatering av software til en AIS?

Her har jeg Blanding av Garmin å Raymarine i båten uten at det gir noen problemer.

Er jo ikke just en Windows pc, som må oppdateres hver 14 dag dette. Så om du må gjøre det manuelt en gang i året, så er vel ikke det noe problem.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 5 minutter siden:

Hvor ofte har du bruk for oppdatering av software til en AIS?

Her har jeg Blanding av Garmin å Raymarine i båten uten at det gir noen problemer.

Er jo ikke just en Windows pc, som må oppdateres hver 14 dag dette. Så om du må gjøre det manuelt en gang i året, så er vel ikke det noe problem.

Helt enig, det er uproblematisk. Bare ute etter beste alternativ til AIS 800. 

Finnes det noen AIS som kan ta GNSS signal inn på NM2K? 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Blouberg said:

Finnes det noen AIS som kan ta GNSS signal inn på NM2K? 


Uten at jeg har den eksakte referansen for hånden - jeg mener det er et krav i ITU-R at det ikke skal være mulighet for det. Du ønsker deg en GPS-antenne mindre på båten? 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev 55 minutter siden:

Uten at jeg har den eksakte referansen for hånden - jeg mener det er et krav i ITU-R at det ikke skal være mulighet for det. Du ønsker deg en GPS-antenne mindre på båten? 

Det var tanken, slippe kabling etc.  

Kan se ut som Raymarine AIS 700 er et godt valg. Prisen er jo også ganske lik Garmin AIS 800

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Raymarine og Garmin AIS produseres av SRT som er ledende på AIS teknologi. Em-trak er et datterselskap av SRT. Software for Em-trak kan oppdateres via USB fra PC, godt mulig det kan gjøres for Raymarine og Garmin også. Jeg har hatt en Em-trak AIS transponder i 10 år som er koblet til mitt system via NMEA 2000, har fungert problemfritt. Seatronic har også em-trak. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...