Jump to content

Båtpleie: Hvilke produkter funker for vask, rubbing og polering?

Endred

Recommended Posts

Problemet er at svaret ikke besvarer spørsmålet. Det var nettopp slik jeg endte opp med svart belte i googling og youtube for å finne svaret på hvordan man vasker og polerer båten. Nå er jeg sær nok til at jeg tok meg bryet, og jeg kan nokså sikkert si at forvirringen blir total om man generisk søker på vask eller polering på Båtplassen eller andre steder.

Det er faktisk enda ikke laget en virkelig god guide fra a-å på hele internett.

Problemet er at det er et komplekst tema, og det betinger at man er interessert og lærevillig. I farten tror jeg denne fra søta bror er en av de absolutt bedre:

Uansett: Produktene er sekundært. Know how er primær. Man må rett og slett ville lære seg opp for å kunne dette sånn høvelig.

Redigert av Solseng (see edit history)

Hovedutfordringen er evnen til  bedømmelse.

Når noen sier at båten "trenger litt vask og polering", så kan det bety en fin polering, eller det kan bety at båten bør saneres, og er mer en sak for SFT (Statens forurensingstilsyn).

Ja, det er faktisk i bunn og grunn et spørsmål om kunnskap, og ikke produkt. Det er først når man har kunnskap, at produktdifferensen blir interessant.

Endred skrev On 10.3.2023 at 7.43:

Hvilken erfaring har dere med de ulike produktene for båtpleie når det gjelder vask, rubbing og polering? Det finnes jo et "hav" av leverandøere og produkter. Er det fortsatt Selaclean fra Autoglym som gjelder? 

Det er vel med polering som det er med fugemasser og lim, båtelektrisk, rep av gelcoat, "hvilke gjenger har denne skruen", og korrosjonsproblematikk og anoder. Etter å ha skrevet de samme svarene x-antall ganger blir ressurspersonene innen de ulike feltene lei, og gidder ikke gi av seg selv i samme grad lenger. 

Her har du en tråd om temaet, og svaret jeg har sitert fra @mmosberg er kanskje et av de bedre i mine øyne.

https://baatplassen.no/i/topic/140677-grunnleggende-om-polering/

mmosberg skrev On 29.4.2018 at 10.05:

Jeg er hobby-detailer og har over middels kunnskap og erfaring med polering av både bil og båt. Jeg vil her kort gi en guide som garantert gir et blankt og varig resultat på gelcoat og som er billig. Bilnerden.no er min favoritt butikk for detailing produkter. De er landets billigste og har super service og overlegen kunnskap på fagområdet:

1. Anskaff en DA poleringsmaskin. DA=dual action eksenterbevegelser. Med en slik maskin kan du ikke gjøre noen feil eller lage brennemerker hverken på bil eller båt. Samtidig så får du en veldig god korrigering/slipeevne hvis du velger en maskin med litt utkast. Her er et godt alternativ med 15 mm utkast: https://bilnerden.no/north-detailing-pda-15-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

2. Vask grundig før polering. Få bort så mye misfarging som mulig. Dette gjør poleringsjobben lettere og raskere.

3. Bruk en hard poleringspute som er beregnet for grovpolering/korrigering, eventuelt en microfiber cutting pad. Her er to gode alternativer: https://bilnerden.no/flexipads-da-microfiber-cutting-pad   https://bilnerden.no/uber-140-mm-poleringsputer 

4. Bruk en polering som er grov. Menzerna FG400 liker jeg veldig godt å jobbe med. Den cutter meget bra samtidig som den gir en fin avslutning. På biljobber kjører jeg over med en finere FG2500 for å få en finere finish, men på båt er dette ikke nødvendig i mine øyne. Menzerna er tysk kvalitet og klarer lang kjøretid uten å tørke/støve. Hvis du polerer i solskinn og tørt vær så kan du ha en spruteflaske med vann for å dynke litt. https://bilnerden.no/menzerna-heavy-cut-compound-400 Kjør med middels press på maskinen på et område som er ca 50x50 cm av gangen. La maskinen bevege seg ca 1 cm pr sekund. Gjør 2 passeringer på hvert område. Ved behov flere. Når du setter på en ny poleringspute på maskinen så legg på 8-10 erter med poleringsmiddel for å fukte opp poleringsputa. Etter dette er det nok med 5 erter pr 50x50 cm område. Når poleringsputa begynner å få et "belegg" må du bytte den da den mister poleringsevnen.

5. Bruk mikrofiberkluter av god kavlitet til å buffe/tørke av poleringsrester. Kjøp noen stykker (6-8 stk) så du har nok til hele båten. https://bilnerden.no/north-detailing-premium-microfiber-buffing-towel

6. Fjern alle fett- og oljerester etter poleringsmiddelet. Dette gjøres for å sikre at voksen hefter bedre og varer leeeeenge. Kalles Wipe-Down på stammespråket og det kan kjøpes egne produkter til dette. Jeg kjøper isopropanol fra Argus og blander 50/50 med vann. Spray på og tørk over med mikrofiber.

7. Legg på en egnet voks. Collinite #845 https://bilnerden.no/collinite-liquid-insulator-wax-845 er super å jobbe med. Enkel å legge på og enkel å tørke av og varer leeeeenge. Du får ikke en voks som varer så lenge uten å punge ut i tusenkroners klassen. Jeg bruker applikator pads fra eBay for å legge på voksen. 12 stk for 8,- kroner :thumbsup:  https://www.ebay.com/itm/12Pcs-Car-Waxing-Polish-Foam-Sponge-Wax-Applicator-Cleaning-Detailing-Pads-New/152923919277?epid=3018586500&hash=item239af9d3ad:g:OVQAAOSwa~BYayu8. La voksen tørke i 20-30 minutter og tørk/buff deretter av med mikrofiber klut.

8. Til slutt tar du med brukte poleringsputer og mikrofiberfiller hjem og vasker på 40 grader med et ullvaskemiddel. Milo er bra. Ikke bruk vanlig Omo og for all del ikke bruk skyllemiddel. Skyllemiddel ødelegger microfiberfillenes egenskaper. Hvis kona er ute av huset kan du slå i 1dl med husholdningseddik når vaskemaskinen skyller. Det er bra for slitne microfiberfiller.

Jeg får til dette helt fint med en billig løsning. Først vasker jeg med sprit langs vannlinjen, slik at jeg kommer frem til det "gule". Dette fjernes med utvannet saltsyre. Så vasker jeg i to omganger med Biltema sin cleansingwax (utgått?) så ett lag med voks. Jeg vil si at skroget har goldt seg blankt gjennom hele sesongen. Prøver å være flink med spyling etter hver tur. 

Ja, det er mange produkter å velge mellom... :giggle:

Kanskje vi skulle snakket litt om såper og rengjøring/forvask? Hvis man skal polere (eller våtslipe), så vil dette være såpass grovt at det "tar" alle urenheter. Ulempen er at urenheter/forurensing vil bli plukket opp i poleringsputen og medfører at puten blir mettet med skitt veldig fort. En poleringspute (eller slipepapir) som er mettet med skitt, mister fort slipe/poleringsevnen, og må renses eller byttes ut hvis man bruker slipepapir. Det blir også vanskeligere å oppnå fin finish med mettede puter. Derfor er det god praksis å rengjøre så godt som mulig før man starter med polering. En god forvask gir mer effektiv polering og bedre sluttresultat/finish (med mindre man man renser puter veldig ofte eller bruker en hel haug slipepapir). Det tar dog tid å få renset putene skikkelig, så en god forvask er verdt bryet for å si det slik.

Såper, eller rengjøringsmiddler kan være så mangt. Syrer, baser, shampo. Noen tyr til klor og white spirit. Kortversjonen er vel at alle disse kan være effektive på hver sin måte, men kan også gjøre skade om de blir brukt feil.

Når skal du bruke syrebasert rengjøringsmiddel på båten? Syrebasert rengjøringsmiddel fungerer veldig bra for å ta den gule randen langs vannlinjen. Ofte kalt vannlinjerens. Ellers brukes syre-løsninger også ofte for å løse opp disse hvite rurskjellene (-dog er det ofte mest effektivt å fjerne mesteparten mekanisk før syren tar siste rest).

- Et lite obs: Gelcoat er porøs, så hvis vi vasker med syre vil syren trekke inn i porene og jobbe/etse på gelcoaten. Skal ikke påstå noe bombesikkert, men det kan være en god idé å fukte gelcoaten litt før man smører på syre. Hvis man lar gelcoaten bli overflatetørr, så vil det fortsatt være litt fukt i porene som hindrer/utvanner syrens virkning i dybden av gelcoaten. Ja, man spyler jo alltid av syren etter at den har virket noen minutter, men kanskje det er god praksis å fukte gelcoaten først?

Her en liten video/test av ulike midler for å ta den gule randen langs vannlinjen:

(Ikke se dere blind på middelet han bruker. Ikke bruk felgrens. For det første bruker man fort opp en flaske med felgrens på felgene. Felgrens er også ofte ikke syrebasert og kan inneholde tillegsvirkemidler.Dessuten er felgrens gjerne dyrere enn båtbasert/syrebasert vannlinjerens. Så hold det enkelt - bruk egnede syrer til den gule randen og påfør med svamp iført hansker. Du vil ikke ha det i øynene! Jeg bruker Biltemas vannlinjerens. Fungerer hvor bra som helst.

Hva med shampo og såpe da? Shampo er mildeste variant. Oftest ph-nøytral og det er ""gnuggingen" som egentlig rengjør. Har det blitt litt grønske og generelt smuss fra nedbør og luften er det bedre å forvaske med en alkalisk (basisk) såpe for å løse opp skitten. Igjen: Det finnes mange produkter - noen kalles "båt-cleaner" eller noe i den duren. Uansett: Nøytral ph er 7. Under 7 er syre og over 7 er basisk. Plumbo er sterkt basisk, og de fleste skjønner da at også basisk såpe rengjør.

Jeg ser ikke noe poeng i vaske båten med shampo før polering. Da må du gnukke for å få det rent. Jeg ville brukt en høyalkalisk såpe for å få løst opp mest mulig skitt, og bare spylt av etterpå. Personlig bruker jeg Bilt-Hamber Surfex HD. Dette er en høyalkalisk såpe som kan spes ut etter bruk og er trygg på alle overflater (APC = all purpose cleaner). Jeg bruker den gjerne til forvask på bilen, men kan også brukes til å rengjøre poleringspader, microfiberduker og alt annet for den del. Fungerer godt til felg og dekkrens også). Påføres med lavtrykks pumpekanne (eller sprayflaske om du gidder). La det virke noen minutter og spyl av. Det er denne alkaliske såpen "alle" bruker, men f.eks. Koch Chemie Green Star er en annen god APC. Surfex HD fåes hos https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd

Nå finnes det selvsagt alkaliske skumsåper til skumkanon også - hvis man har utstyret tilgjengelig.

Hovedpoenget:

Shampoo er ikke først og fremst ment for grovrengjøring. Du vil enten ha noe surt eller basisk. Shampoo er mer ment for vedlikehold. Husk også at mange typer shampooer inneholder voks eller glansforsterkere. Å vaske med shampoo som inneholder voks før man polerer, vil bare medføre at poleringspaden vil bli full av voks, og bli deretter mettet og uegnet.

Syrer og baser er grovrengjøring før polering (eller sliping) som er enda mye grovere grovrengjøring. Shampoo har ingenting her å gjøre. Intet poeng i å kjøre mild såpe før man drar frem poleringsmaskinen og slipemidlene.

Å vaske båten midt i sesongen etter at den er polert og "vokset", det er bra. Gjerne med en voks-shampoo.

Her var det mye god informasjon Solseng ??

Som grovrengjøring så kan kanskje kraftvask fungere? Det er vel en alkalisk såpe?

Ja, enig at en skal bruke produktet til det det er tiltenkt, men mye av dette er jo fysikk og kjemi, med de er det jo mulig å bruke et produkt til to ting. 

Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:

Som grovrengjøring så kan kanskje kraftvask fungere? Det er vel en alkalisk såpe?

Ja, det er egentlig så enkelt. Hovedingrediensen i såpe er egentlig lut, som er en base. Det er lut som vasker rent. Derav det gamle uttrykket "her må det sterkere lut til", som blir brukt i alle sammenhenger.

Jeg er ingen poleringsekspert, men får det alltids blankt allikevel. Vaskeprosessen derimot føler jeg at jeg har god kontroll på. Jeg gjør som følger:.

• Vannlinja rett over bunnstoffet har en tendens til å bli litt gul. Her pensler jeg på ufortynnet saltsyre. Dette kjøper man f.eks. hos Megaflis eller en fargehandel. Gelcoaten er et polyesterprodukt, og tar ikke skade av dette.
  • Så blander jeg opp en sterk blanding av glovarmt vann med Effekt kraftvask som jeg kjøper på Europris. Det er mange forskjellige produsenter av kraftvask, men jeg tror ikke det er noen andre som er billigere og bedre. 
  • Så vasker jeg båten fra topp til tå med dette, og spyler av med rikelige vannmengder. 

Nå er båten ren, og det som gjenstår av flekker forsvinner med polering eller rubbing. Selv holder jeg en knapp på roterende poleringsmaskin, synes det er veldig mye mer effektivt enn DA. Hadde jeg hatt en relativt ny båt hadde det kanskje stilt seg annerledes, da hadde jeg nok bare brukt en DA maskin med medium grovt poleringsmiddel.

En ting å tenke på når man skal velge polering/rubbing middel er at dette i prinsippet er en slipeprosess. Middelet inneholder partikler som sliper ned det øverste skiktet i gelcoaten. Har man stygg oksydert og ripete/matt gelcoat må man velge en grov rubbing. På en nyere båt som i utgangspunktet er nesten blank velger man et middel som har mindre partikler. Husk også å velge hardhet på poleringssvamp i forhold til hvor hardt man ønsker å gå til verks. 

Forsegling av gelcoaten med voks til slutt er for å beskytte coaten mot at den skal brytes ned av UV-stråling. Dette er ikke en slipe-/poleringsprosess.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...