Jump to content

Grunnleggende om polering


Duppe

Recommended Posts

Hvor mye produkt tar man på hvis man bruker maskin?

Hvor stort område tar man av gangen?

Hvor lenge holder man på i området?

Hvilken hastighet skal man bruke?

Varierer man hastigheten?

Bytter eller renser man puta underveis?

 

Prøvde selv i dag og det var et kaos. Synes det fort ble for tørt. Maskinen hoppet og danset rundt, det var lite gøy. Prøvde store områder og mindre. Stort sett det samme. Tilslutt hadde jeg nok på for mye produkt for plutselig 'limte' polishen seg fast og til slutt kom det hva så ut som rester man får av viskelær, noen så store som riskorn.

Link to post
Share on other sites

Først må du ha polish som er beregnet for polermaskin. Sjekk om du har det.

 

Du tar 50cm*50cm om gangen.

 

Du bruker 4-5 ertestore polish på paden. Bruk skumgummipad veregnet for polering.

 

En million måter å polere på.....de får sikkert tilsvarende antall svar også! men prøv:

Først opp og ned fra venstre til høyre, avpass farten til maskinen (bruk kanskje 10s på denne sekvensen)

Så fra høyre til venstre nedenfra og opp.

Deretter fra høyre til venstre opp og ned. Til sist fra venstre til høyre ovenfra og ned. Altså 4 ganger over totalt. Lett press på maskinen. Halv fart på maskinen. Proffene varierer, men glem det i første omgang. 

 

La det tørke eller tørk av med en gang avhengig av hva som står på polishen.

 

Jeg bruker gjerne 2-5 pad på min båt. Et triks her er å sage av 3cm av paden ytterst innimellom, så får du frisk pad uten å måtte bytte til ny hele tiden.

 

Gjenta til ferdig.

 

Ta på voks til slutt!

 

Lykke til!

 

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye produkt tar man på hvis man bruker maskin?

Dette kommer an på både størrelse på pad, hvilket middel du bruker og hvor stor flate du tenker å dekke av gangen. Til en pad på ca 15cm diameter og med et poleringsmiddel egnet for maskin er 4-5-6 "erter" i størrelse er mer enn nok. 

Hvor stort område tar man av gangen?

For å ha god kontroll bør man bruke ovennevnte mengde på ca 1-1,5kvm av gangen. Mer om hastighet under..

Hvor lenge holder man på i området?

Avhenger av hvor ille overflaten er og hvor mye den skal poleres (slipes), samt helt avhengig av hvor lenge produktet holder seg "mykt". Som nevnt over med riktig middel, kanskje 2-3min før du går videre til neste felt med ny påføring av middel.

Hvilken hastighet skal man bruke?

Start sakte og fordel middelet utover flaten, øk så hastigheten oftest til nær max, uten å øke trykket (bruk kun lett trykk). Du skal kjenne lett varmgang i overflaten og paden, men ikke for mye, "god lunk" på overflaten rett etter du har gått over med maskin er fint. 

Varierer man hastigheten?

Kommer litt an på produktet og temperaturen, men som sagt over. Sakte først, så fortere.

Bytter eller renser man puta underveis?

Gjerne begge deler, men kjappere med flere puter. Når du får klumper som nevnt over så har du holdt på alt for lenge med samme pute og med for mye middel. 

 

Andre tips:

  • Vær sikker på at produktet du kjøper er egnet for maskin, dvs. det skal tåle litt temperatur uten å tørke ut og klumpe seg.
  • Bruk en skikkelig maskin, ikke kjøp noe dritt. Arbeidsgleden og resultatet blir bedre med skikkelig utstyr. Noen sier at de "kun er hobbybruker" - hvorfor skal hobbybrukere ikke ha skikkelig utstyr? Kjøp f.eks. Rupes etc. det holder evig og de er gode å jobbe med. 
  • Kjøp helst et middel egnet for maskin, dette er viktig. Håndpolering er ikke det samme som maskinpolering.
  • Bruk mindre middel enn du tror - vanlig feil er for mye middel. Overflaten skal ikke se ut som en skjoldete krittavle når du er ferdig med maskin, den skal være nesten helt blank! Kun lett finish med klut til slutt. Mindre middel = enklere jobb.
  • Hvis du ikke har et lass med puter - vask den heller ofte i såpevann, skyld godt med vann og vri den opp. Sett den så på maskinen igjen, gi full gass og overflødig vann fyker ut av svampen. Svampen er fortsatt lett fuktig - men dette er bare bra.
  • Når middelet pakker seg i puta så du ser det ligger igjen og porene i svampen forsvinner - da må det vaskes - og du har sannsynligvis brukt for mye middel :)
  • Redigert: Enda et tips til, ikke poler varme flater som har vært eller er i sola, da tørker middelet ut for fort og resultatet blir bare dårlig. Poler skyggesider eller når det er overskyet.

 

 

 

 

Redigert av olla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden. Dette er et område jeg føler at jeg ikke behersker :blush:  Mange gode råd over her, men må allikevel si at jeg føler at de spørsmålene @Duppe stiller er gode. 

 

God maskin og egnet polermiddel er nevnt. Er det noen som kan komme med konkrete råd på maskin og middel?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at en av mine beste invisteringer på verktøyfronten er en Rupes Duetto 12. Maskinen er riktignok ganske dyr men du verden så mye glede den har gitt. Båten min er nå blitt 16 år gammel men er sikkert like blank som da den forlot fabrikken,  og bilene er likedan. På båten bruker jeg å polere med Meguiars one step compound på blå pute. Jeg har tidligere hatt diverse billigmaskiner, men det har ikke fungert for meg. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Hiver meg på denne tråden. Dette er et område jeg føler at jeg ikke behersker :blush:  Mange gode råd over her, men må allikevel si at jeg føler at de spørsmålene @Duppe stiller er gode. 

 

God maskin og egnet polermiddel er nevnt. Er det noen som kan komme med konkrete råd på maskin og middel?

 

Jeg bruker denne maskinen:

https://bilnerden.no/kestrel-deltalyo-das-6-pro-oscillerende

 

Kjøper egentlig alt hos Bilnerden. De har gode priser og godt utvalg. Jeg har brukt Menzerna produktene. Sender du de en mail eller ringer og forteller hva du skal kan de sette sammen en pakke til deg med rette produkter og riktige poleringsputer. Disse har peiling hva de driver med ?

Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget om Rupes Duetto. Har hatt mye rart opp gjennom årene men når jeg fikk denne maskinen så var det som å komme til en annen verden. I tillegg til den kjente Rupes kvaliteten så er dette en såkalt oscillerende maskin. Den går ikke rundt, den oscillerer skiva rundt med et utkast på 12mm. Resultat - ingen varmgang. Om du så har lyst til å få tingene perfekt så kjøpte jeg også en Rupes Ibrid Nano Long Neck. Sa jeg at duetto var perfekt?? Om mulig så er Ibrid ennå mer perfekt men da som et supplement. Batteridrevet og kommer til absolutt overalt og da mener jeg overalt. Jeg tok meg selv i at jeg stod etterhvert og polerte store flater også med Ibrid :) 

Link to post
Share on other sites

Kalle Well skrev 1 time siden:

 

Jeg bruker denne maskinen:

https://bilnerden.no/kestrel-deltalyo-das-6-pro-oscillerende

 

Kjøper egentlig alt hos Bilnerden. De har gode priser og godt utvalg. Jeg har brukt Menzerna produktene. Sender du de en mail eller ringer og forteller hva du skal kan de sette sammen en pakke til deg med rette produkter og riktige poleringsputer. Disse har peiling hva de driver med ?

Støtter anbefaling av Bilnerden.

Bruker Menzerna og Collinite i år.

Rupes maskin.

Viktig med riktig pads.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Både bilnerden, Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Scandishine er i samme klasse. Ganske så lik pris og samme service. Alle disse har gode tilbud hele tiden både på enkeltstående maskiner men også på hele pakker med maskin, pads og alt som hører til. Mange gode tilbud nå på våren.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode sider og produkter der ute, ovennevnte har mye bra produkter. Anbefaler absolutt Rupes sine maskiner, de er knallgode å jobbe med. Har selv brukt Meguiars sin serie i flere år og har sverget til det lenge :smiley: Onestep med maskin er en vinner! Med fare for å bli tatt for reklamering, så har jeg nylig startet et nettbutikk med fokus kun på produkter for vedlikehold av båt, marinepolering.no, finnes også på Facebook, følg gjerne og kom med tips og innspill, det er verdsatt!

Har startet den mest fordi jeg har stor interesse for båt og koser meg med vedlikeholdet, det er tilfredsstillende med blanke skrogsider :thumbsup: Enn så lenge så er lageret mitt gjesterommet i huset og det er stappfullt av produkter og det er mer på vei :giggle: Dette er et artig hobbyprosjekt i tillegg til vanlig jobb! Tar gjerne i mot innspill på hvilke produkter jeg burde ta inn, tips ønskes. Har hele Maxxol sin marineserie og nå er Meguiars rett rundt hjørnet. 

Tenker også å dele kunnskap om båthold, skrive artikler om vask og polering samt på sikt kunne kurse litt i lokale båthavner i Oslo og omegn. Jeg har troen på at dette kan bli veldig bra, hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Rupes og Kestrel skal vel være de beste merkene. Men for de som ikke vil bruke hele budsjettet på poleringsmaskin, har både bilpleiekongen.no og bilnerden.no  "Rupes-kopier" som er bra. Jeg har en Shinemate ex-610-15 DA. Den har 15mm utkast, "alt" av puter passer til den, og den koster en brøkdel av en "ekte" Rupes. For min del gjør den nytten helt fint til bil og båt. 

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Heimsjyen skrev 18 minutter siden:

Skal prøve denne i dag 

 

 

Det er vel kanskje en roterende maskin? Som grunnleggende bruker jeg å si at oscillerende maskin er bra for nybegynneren. Roterende bør du ha litt erfaring for å bruke, for den er ‘grovere’ i bruk. Veldig bra der det må store korrigeringer til. Men bevares, det er en topp maskin. Standard så leveres den vel med 180mm bakplate? Synes det er litt stort og foretrekker heller 150mm om det er standard polering det er snakk om. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips, men tror jeg har et stort stykke arbeid foran meg. Får prøve å gå litt forsiktig fram. Men har lest meg litt opp, og Milwaukee maskina har ganske nøyaktig turtallsregulering og er veldig stabil på turtall. Fordelen er at ei batteri maskin, kan en ta med seg etter på tur, ta en kald en og polere litt. Trenger ikke gjøre seg ferdig med tilgang til 220 v. Har tross alt kjøpt båt for å dra på tur med :smiley:. For øvrig mye tips og kunnskap på dette forumet .

Link to post
Share on other sites

Nesten litt flau for å beskrive hva jeg gjør, men tar sjansen;

 

Bruker en eksentersliper med polerpute i skumgummi og Autosol. Fukter puten godt med vann og har med en spruteflaske med vann og tilføyer veske på puten eller skroget ved behov. Legger på Autosol på svampen, legger denne inntil skroget og kjører i vei. Hvor mye og hvor lenge kommer ann på behovet, men skroget er vasket godt på forhånd med varmt vann og litt Zalo. Deretter vasker jeg skroget med vannslange og svamp og tørker over før jeg legger på et lag med voks for hånd. Bortsett fra Autosol og Zalo kjøpes alt hos Biltema (huff og huff) og etter ti år ser båten ut som ny fortsatt.

 

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for forklaringer og tips, men fortsatt litt usikker på hvor mye middel jeg skal ha på ullputa mi. Ser av den ene videoen hvor det brukes mikrofiberpute at den skal 'mettes' først, men på en svær 20 cm og tjukk ullpute som jeg har må jo det blir uhorvelig mye? Eller er det meningen den skal fuktes med vann først?

 

Tror det var der jeg gikk feil da jeg prøvde med noen 'erter' som sett av videoer, og da var den altfor tørr og prøvde å kaste meg av (roterende), og når den endelig ble 'mettet' ble det kanskje for mye for det gikk jo en halv flaske til og så ble det bare søl.

 

Kanskje best med mikrofiber og ikke ull eller svampeputer da den er tynn og da blir det ikke 'tørr-før-altfor-våt' -problematikken til de andre som suger til seg meg mye?

 

Ellers ser jeg på videoer hvor det skal være et par erter at det i virkeligheten nærmer seg druer egentlig.

 

Tror jeg har riktig polermiddel til roterende maskin (Menzerna Super Heavy Cut Compound 300), voks er Collonite 845, men maskina er en tung Skil og kanskje ikke den beste. Var et skikkelig slit.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 2 timer siden:

Nesten litt flau for å beskrive hva jeg gjør, men tar sjansen;

 

Bruker en eksentersliper med polerpute i skumgummi og Autosol. Fukter puten godt med vann og har med en spruteflaske med vann og tilføyer veske på puten eller skroget ved behov. Legger på Autosol på svampen, legger denne inntil skroget og kjører i vei. Hvor mye og hvor lenge kommer ann på behovet, men skroget er vasket godt på forhånd med varmt vann og litt Zalo. Deretter vasker jeg skroget med vannslange og svamp og tørker over før jeg legger på et lag med voks for hånd. Bortsett fra Autosol og Zalo kjøpes alt hos Biltema (huff og huff) og etter ti år ser båten ut som ny fortsatt.

 

 

 

 

Huff å huff! 

 

Draco24styling skrev 1 time siden:

Autosol her også. Vokser med  hard voks etterpå. Har fått mye skryt av hvor blank båten er?31 år gammel Draco 24

 

Dobbelhuff!

 

Men kan dette stemme da... feil maskinvare, feil produkt. ;-)

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 1 time siden:

Takk for forklaringer og tips, men fortsatt litt usikker på hvor mye middel jeg skal ha på ullputa mi. Ser av den ene videoen hvor det brukes mikrofiberpute at den skal 'mettes' først, men på en svær 20 cm og tjukk ullpute som jeg har må jo det blir uhorvelig mye? Eller er det meningen den skal fuktes med vann først?

 

Tror det var der jeg gikk feil da jeg prøvde med noen 'erter' som sett av videoer, og da var den altfor tørr og prøvde å kaste meg av (roterende), og når den endelig ble 'mettet' ble det kanskje for mye for det gikk jo en halv flaske til og så ble det bare søl.

 

Kanskje best med mikrofiber og ikke ull eller svampeputer da den er tynn og da blir det ikke 'tørr-før-altfor-våt' -problematikken til de andre som suger til seg meg mye?

 

Ellers ser jeg på videoer hvor det skal være et par erter at det i virkeligheten nærmer seg druer egentlig.

 

Tror jeg har riktig polermiddel til roterende maskin (Menzerna Super Heavy Cut Compound 300), voks er Collonite 845, men maskina er en tung Skil og kanskje ikke den beste. Var et skikkelig slit.

 

Ull og microfiber bør du holde deg unna om du er nybegynner. Begge deler og særlig ull tar en stor jafs av det som ligger under. Les lakk og gelcoat. Ull bruker jeg når jeg skal ta svært store kjørespor eller uregelmessigheter. Det anbefales å starte med det svakeste du har. Så myk pute som overhodet mulig. Ser du da at du ikke får fjernet alt så går du på med grovere skyts. For å starte poleringen kan det være greit å bruke noe for å ‘mette’ puta. Jeg bruker denne. Og det er riktig, 4-5 erter på en pad skal holde. For framgangsmåte kan du ta en titt på denne.

 

Redigert.

Om du føler at maskinen prøver å sloss med deg, så bruker du makt :giggle: Legg maskinen bare lett inntil og la den gjøre jobben for deg. Det går ikke raskere om du prøver å hjelpe til :yesnod:

 

 

Kort summert - Begynn alltid med det mildeste middel og mykeste pute. Og rolig..  La maskinen gjøre jobben din for deg og ikke omvendt. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hebbe skrev 14 minutter siden:

Hvile polich ( og voks) er tilpasset bruk av poleringsmaskin? Jeg trenger ikke å bruke et så tøffe middel som  autosol da båten er ganske bra i utgangspunktet. (Den nå er 2 år gammel).

 

Om du tenker polish og voks i ett så finnes det ikke, eller Tcnano har vel et nano produkt med det er ikke tradisjonelle saker. Nei, smaken er som baken. Noen liker det ene og noen det andre. Men en 2 år gammel båt så vil du normalt sett ikke ha behov for noe kraftige saker. Den polish som mange skryter av er denne, og da kan du like godt bruke voks fra samme leverandør, denne.

Finnes mange leverandør av dem og det finne mange andre produkter, men jeg synes disse er greie å starte med. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Duppe said:

Takk for forklaringer og tips, men fortsatt litt usikker på hvor mye middel jeg skal ha på ullputa mi. Ser av den ene videoen hvor det brukes mikrofiberpute at den skal 'mettes' først, men på en svær 20 cm og tjukk ullpute som jeg har må jo det blir uhorvelig mye? Eller er det meningen den skal fuktes med vann først?

 

Jeg bruker en skumgummipute på eksentersliperen. Puten holder jeg under rennende vann og klemmer ut alt overskuddsvannet mellom fingrene før jeg fester den til sliperen Legger på litt (hvor mye litt er må man nesten prøve seg frem på), holder puten/eksentersliperen inntil skroget og deretter starter maskinen. Jo våtere jo lettere, men trolig også mindre "sliping". Ikke for at jeg er redd for å slipe for hardt, men jo hardere jo tyngre og bruker ikke mere krefter/tid enn nødvendig doven som jeg er.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...