Marhildann III Startet 10.Mars.2023 Del på Facebook Startet 10.Mars.2023 Lurer på om noen har opplevd havari på VP MD22L grunnet vann har kommet inn på stempeltoppene under full fart. I så fall lurer jeg på hvilke deler som var skadet, og hvordan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mawilu Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Hvordan kom vannet inn? En ting er sikkert jo lenger du venter med å ta av toppen desto mer vil gå i stykker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marhildann III Svart 11.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Vannet kom inn via tæring på varmeveksler, hull mellom sjøvannsiden og innsugingsmanifold. Vannet lar seg ikke komprimere, derfor sprenges et eller annet. Toppen er tatt av, det er ikke kompresjon på motoren, ventilene er sjekket, og de er i orden. Det har skjedd noe med sylindre og stempel, men det er ingen skade å observere på stempeltoppene eller sylinderveggene. Derfor er jeg spent på å høre om noen har demontert bunnpanne og tatt ut stemplene på en motor med lignende havari, for å vite hva som er defekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 11.Mars.2023 Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Med toppen av kan du jo tørne motoren og måle om alle stemplene kommer like høyt opp og gjør de ikke det har du nok bøyde råder. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marhildann III Svart 11.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2023 Stemplene kommer opp slik de skal, ingen skader å se hverken på stempeltopper eller sylindervegger, lurer på om andre har opplevd at f.eks. stemplene sprekker ved stempelringene på disse motorene når dette skjer, eller hvor kompresjonen forsvinner hen. Spør av nysgjerrighet, skjønner at motoren må ut av båten, blir nok ikke demontert mere, blir nok byttet i ny, ev brukt hvis vi kommer over et bra eksemplar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 12.Mars.2023 Del på Facebook Svart 12.Mars.2023 Kanskje den bare stoppet grunnet dårlig forbrenning med litt vann sylinderen uten at noe er skadet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ankriel Svart 12.Mars.2023 Del på Facebook Svart 12.Mars.2023 (redigert) Her kan det være mange muligheter, strekte topplokksbolter ( du vil merke at dei da løsner uten å bruke kraft ), sprekker i topp, skeiv råde og skade på cylinder. Har opplevt dette på en tidligere overhaling. Redigert 12.Mars.2023 av Ankriel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.