Jump to content

Volvo Penta MD22L, vann i motoren under full fart


Marhildann III

Recommended Posts

Vannet kom inn via tæring på varmeveksler, hull mellom sjøvannsiden og innsugingsmanifold. Vannet lar seg ikke komprimere, derfor sprenges et eller annet. Toppen er tatt av, det er ikke kompresjon på motoren, ventilene er sjekket, og de er i orden. Det har skjedd noe med sylindre og stempel, men det er ingen skade å observere på stempeltoppene eller sylinderveggene. Derfor er jeg spent på å høre om noen har demontert bunnpanne og tatt ut stemplene på en motor med lignende havari, for å vite hva som er defekt. 

Link to post
Share on other sites

Med toppen av kan du jo tørne motoren og måle om alle stemplene kommer like høyt opp og gjør de ikke det har du nok bøyde råder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Stemplene kommer opp slik de skal, ingen skader å se hverken på stempeltopper eller sylindervegger, lurer på om andre har opplevd at f.eks. stemplene sprekker ved stempelringene på disse motorene når dette skjer, eller hvor kompresjonen forsvinner hen. Spør av nysgjerrighet, skjønner at motoren må ut av båten, blir nok ikke demontert mere, blir nok byttet i ny, ev brukt hvis vi kommer over et bra eksemplar. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...