Jump to content

Volvo Penta MD22L, vann i motoren under full fart


Marhildann III

Recommended Posts

Vannet kom inn via tæring på varmeveksler, hull mellom sjøvannsiden og innsugingsmanifold. Vannet lar seg ikke komprimere, derfor sprenges et eller annet. Toppen er tatt av, det er ikke kompresjon på motoren, ventilene er sjekket, og de er i orden. Det har skjedd noe med sylindre og stempel, men det er ingen skade å observere på stempeltoppene eller sylinderveggene. Derfor er jeg spent på å høre om noen har demontert bunnpanne og tatt ut stemplene på en motor med lignende havari, for å vite hva som er defekt. 

Link to post

Med toppen av kan du jo tørne motoren og måle om alle stemplene kommer like høyt opp og gjør de ikke det har du nok bøyde råder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Stemplene kommer opp slik de skal, ingen skader å se hverken på stempeltopper eller sylindervegger, lurer på om andre har opplevd at f.eks. stemplene sprekker ved stempelringene på disse motorene når dette skjer, eller hvor kompresjonen forsvinner hen. Spør av nysgjerrighet, skjønner at motoren må ut av båten, blir nok ikke demontert mere, blir nok byttet i ny, ev brukt hvis vi kommer over et bra eksemplar. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...