Jump to content

Konvertera vasstank til septiktank, og maks lengde, og høgda frå toalett til tank?


Ask

Recommended Posts

Hei.

 

Kva tenkjer båtfolket om å bruka tankar marknadsført som "vasstank" til septiktank?

T. d. ein av dei blå tankane i denne linken: https://sommerbutikken.no/hjem-og-hytte/vanntanker-og-vannsisterner.html

 

For meg så verkar slike tankar å vera betre enn dei eg ser på sidene til Maritim og Seatronic, og dei er vesentleg rimelegare.

 

Stort mannhol gjer det mogeleg å montera stussar med flensar på innsida.

 

Det store spørsmålet er om slike tankar er lukttette?

 

Kor lange slangar kan ein ha frå toalett til tank utan at lengda i seg sjølv blir eit problem?

 

Kor stor høgda kan det vera, frå toalett til tank, utan at høgda i seg sjølv blir eit problem?

 

Eg er takksam for synspunkt.

Link to post
Share on other sites

I min tidligere 44ft seilbåt tok jeg vanntanken i baugen i bruk som septiktank. Denne er glassfiber støpt som en del av innerlineren med glassfiber lokk skrudd oppå. Tanken er plassert under dobbeltkøyen i forpiggen. Fra hvert av de 3 toalettene (der 2 er plassert i bakre halvdel av båten) la jeg PEM rør (tror det var 25mm). Rørene ligger i en slags kabelkanal omlag 1 meter over dørken i salongen og Jabsco toalettene har ingen problemer med å pumpe såpass høyt. Disse rørene koster "ingenting" og er diffusjonstette (Jets brukes disse og da bør det være bra nok). Nå er det vel 10 års tid siden jeg solgte båten men dagens eier har nokså nylig bekreftet at opplegget er luktfritt fremdeles.

 

Tanken du linker til har jeg ingen formening om.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 3 timer siden:

Kva tenkjer båtfolket om å bruka tankar marknadsført som "vasstank" til septiktank?

T. d. ein av dei blå tankane i denne linken: https://sommerbutikken.no/hjem-og-hytte/vanntanker-og-vannsisterner.html

Jeg har ingen erfaring med septiktank i plast, men de tankene du linker til er rotasjonsstøpt, og mest sannsynlig laget av PE. Finner ikke noen opplysninger om plastkvaliteten. PE er en av de tre billige volumplastene når det kommer til thermoplast (PE, PP og PVC), og den plasten som i stor utstrekning brukes i kanner. Vil tro det er samme plasten som brukes i septiktanker av plast, så sant de ikke støpes av polyester eller epoxy, som er herdeplaster. 

 

Det jeg ikke likte med de tankene er at de har en ferdig innstøpt fittings av messing. Den kommer antagelig til å få et kort liv dersom du bruker tanken til septik. 

 

 

Ask skrev for 3 timer siden:

Kor lange slangar kan ein ha frå toalett til tank utan at lengda i seg sjølv blir eit problem?

Tja, hvor høyt er et tre?

 

En utfordring med lange slanger mellom dassen og tanken er at du må bruke mye mer vann for å spyle ut av slangen etter en tur på potta. Dersom du ikke flusher godt nok gjennom slangen etter bruk øker du risikoen for at slangene gror igjen av urinstein, og da går det kort tid før de tettes av dasspapir og dritt. Da har du en skikkelig møkajobb foran deg :cryin: 

Og hvis du flusher godt gjennom slangen etter bruk og den er lang, øker vannforbruket, og på den måten fyller du opp tanken fortere.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

En utfordring med lange slanger mellom dassen og tanken er at du må bruke mye mer vann for å spyle ut av slangen etter en tur på potta. Dersom du ikke flusher godt nok gjennom slangen etter bruk øker du risikoen for at slangene gror igjen av urinstein, og da går det kort tid før de tettes av dasspapir og dritt. Da har du en skikkelig møkajobb foran deg :cryin: 

Og hvis du flusher godt gjennom slangen etter bruk og den er lang, øker vannforbruket, og på den måten fyller du opp tanken fortere.

Kværndass med 25mm slange hjelper jo noe på det...👍😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...