Mastiff Startet 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2023 For et par år siden brakk en nippel som går inn i styresylinderen av. Min egen feil, jeg tiltet opp motoren mens jeg holdt på å jobbe med båten, og så lå det et verktøy igjen i motorbrønnen som traff akkurat riktig. Eller feil... Båten sto allerede på henger, så jeg kjørte den bort til et hydraulikkfirma, og de klarte å vri ut den delen som satt igjen i styresylinderen og satte på en ny. Alt virket greit, iallfall trodde jeg det. Det så ut som på bildet under etter et halvår. Men nå er det en god del rust på greia. Godset er sikkert så tykt at det ikke vil ruste igjennom så lenge den motoren lever, iallfall (håper å ha den 5-10 år til, før jeg setter el-påhengs på den - Evoy har noen fine, men foreløpig altfor dyre). Men vil det skade aluminiumet i styresylinderen, eller er det omvendt, at aluminiumet bare får den til å ruste fortere? I så fall gidder jeg ikke gjøre noe med det på kort sikt, iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Dette kan du ta med knusende ro. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Takk! Og det gjelder selv om overflaten nå er dekt av rust? Som sagt var jo det der for halvannet år siden, nippelen er ganske rustbrun nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 (redigert) Volumet av jern øker når det ruster, det ser derfor alltid verre ut enn det er. Puss rent og mal om du kommer til. Du kan også peise på med litt sink primer f.t eks. fra Biltema. Eller sette inn med et tynt lag vannfast fett til det blir varmere i været. En trøst er det også at det i hvertfall ikke ruster innvendig ? Redigert 13.Mars.2023 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Mastiff skrev 1 time siden: Takk! Og det gjelder selv om overflaten nå er dekt av rust? Som sagt var jo det der for halvannet år siden, nippelen er ganske rustbrun nå. Hvis dette er vanlig hydraulikkfittings så er den veldig tykk i godset. Det tar kjempelang tid før den ruster bort. Men du kan jo gjøre som @Lazyjack og pensle på noe lurium. Det eneste problemet du har er vel at det er irriterende å se på en rusten fittings I så tilfelle ville jeg valgt en type penetrerende olje av noe slag, f.eks. Owatrol som mange skryter av. Den trenger inn i rusten, og gjør at det ikke ruster så fort videre. Utenpå Owatrolen kan du legge på nye tykkere, f.eks. understellsmasse e.l. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 @Lazyjack Takk, jeg var nettopp ute i garasjen og oppdaget en boks med hammerlakk fra i fjor som jeg ikke har brukt opp, så jeg tenker jeg pusser med stålull og så smører på den. Det pleier å holde ganske greit. Jeg må bare vente til det blir temperatur nok til ikke å fryse fingrene av seg mens man gjør sånt... @Komodo Ikke bare det, jeg var først redd for at den skulle spise av aluminiumen, men jeg skjønner at det ikke er en aktuell problemstilling (galvanisk spenning er litt gresk for meg, som alt annet med tall, det er derfor jeg jobber med språk...). Og så drypper det litt rustvann ned i motorbrønnen fra den, det er mer irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Mastiff skrev 14 minutter siden: @Komodo Ikke bare det, jeg var først redd for at den skulle spise av aluminiumen, men jeg skjønner at det ikke er en aktuell problemstilling (galvanisk spenning er litt gresk for meg Galvanisk spenning blir det, men i mindre grad enn om nippelen hadde vært av rustfritt stål, evt. forkrommet messing. Galvanisk spenning får du når to materialer ikke har det samme spenningspotensialet, noe vi kan finne informasjon om i en spenningsrekke. Der er materialene rangert etter potensial. Forutsetning er en elektrolytt (f.eks. sjøvann, i et batteri er det svovelsyre som er elektrolytten). Det materialet som ligger nederst i spenningsrekka vil bli anode, og det som ligger høyest vil bli katode. Akkurat som i et batteri. Aluminium vil bli en anode og ofre seg for stål, som er mer høyverdig. Svartstål (vanlig karbonstål) vil også bli en anode i forhold til rustfritt stål osv. Her har du et sitat klippet fra en annen tråd Komodo skrev On 24.2.2011 at 11.23: Tråden: https://baatplassen.no/i/topic/77496-hvem-selger-syrefaste-kabelsko/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Det er vel sikkert forsinket stål i denne nippelen, rusten kom ikke med den gang, så dermed var den forsinket. Tok du den? Tidenes dad joke! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Mastiff skrev 1 time siden: Det er vel sikkert forsinket stål i denne nippelen, rusten kom ikke med den gang, så dermed var den forsinket. Tok du den? Tidenes dad joke! Med sink blir den sikkert fullforsinket, dvs kommer aldri gjennom.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 For ikke å si helforsinket...eller helt forsinket... Hjelp, noen må gi denne tråden kunstig åndedrett, den er så foreldet at den dauer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.