Jump to content

hvem selger syrefaste kabelsko


atvv

Recommended Posts

Hvorfor vil du ha syrefaste kabelsko? En kabelskos viktigste opgaver er å lede strøm, og det er ikke der syrefast har sin styrke. Dessuten er det hardt, og lar seg ikke presse på samme måte som kopper etc. Så om du skal ha noe slikt, tipper jeg at du må lage det selv. Men særlig brukbare blir de nok ikke uansett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I de aller aller fleste tilfeller er det best med fortinnede kobberkabelsko, i båt og generelt ellers også så bør det dras en bit med krympestrømpe over, aller helst en med lim, men de er ofte tykke og gir et stygt resultat. Jeg bruker som oftest en tynn variant, den delen av skoen som er eksponert kan jo smøres inn med et tynt lag vaselin. Krympen begrenser tilførselen av surstoff og forhindrer derfor irr og korrosjon.

dsc00166.jpg

 

disse var riktignok ikke fortinnet, men viser litt med tanke på krympestrømpa

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

De skal brukes over le, så de blir utsatt for mye sjø. Har prøvd med syrefri vaselin, men det vaskes av ganske kjapt. Har også prøvd med plast maling, men da begynte det og irre under. Jeg får prøve en annen patent på koblinga tror jeg.

Når det gjelder blanding av materialer er vel syrefast, 316, og alu det beste av det værste....

Link to post
Share on other sites

Syrefast og alu er ikke noe fint å blande. Hva mener du med at det er det beste av det værste?

 

Hvis du ser i spenningsrekka under ser du at rustfritt stål (syrefast er en rustfri kvalitet) ligger godt over kobber i spenningspotensial. Når kobberet i tillegg er fortinnet kommer du enda nærmere alu.

 

spenningsrekke.png

 

I tillegg er det som en annen skrev lenger opp at rustfritt er en dårlig leder sammenlignet med kobber.

Link to post
Share on other sites

Skal man først mixe så er alu og 316 og anbefale. Eks, har du en alu tank og skal ha en ventil på den, så bruk syrefast 316,ikke en messing/kobber/nikkel, ventil.

Og en ren syrefast kabelsko leder nok bedre en en fordervet irret kobling! Som etter en tid irrer helt av...

Redigert av atvv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida, det er en el.teinehaler som står på dekk. Dette er tydeligvis en ombygd startmotor eller noe slikt. Den har to åpene koblingspunkt, pluss og minus, de irrer så mye att dem nesten har forsvunnet, sikker en liten smygstrøm som går der. Skal overhale den nå så den er klar for sesongen, så jeg tror jeg må bygge den om litt.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel dømt å bli fuktig om det ikke er i beskyttet atmosfære, og når strøm står på vil du få overslag mellom +/- gjennom sjøvann og skitt. spørs om du ikke bare vil flytte problemet til det neste svakeste punkt (som hittil har vært kabelsko/kabelende ved å bruke syrefast, smygstrøm vil vel uannsett skape irr/tering en plass i ett slikt tilfelle.

Link to post
Share on other sites

ER vel heller ikke optimalt mtp blanding av metaller.. har du syrefast(316) og feks aluminium så blir det raskt VELDIG galt.

 

 

 

Når det gjelder blanding av materialer er vel syrefast, 316, og alu det beste av det værste....

 

Ikkje uvanlig blanding det... aluminiumskruer er så dårlige. Noko tips om kva som er mulig scenario siden dere skriver dette?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjenner ikke til noen syrefaste kabelsko, men jeg vil anbefale å rengjøre hele området skikkelig, koble til med vanlige kabelsko og bake det hele inn med tec-7 eller epoxy slik at bare de isolerte kablene stikker ut.

Lag en form rundt koblingsområdet og fyll med guffe, gjerne et eggeglass eller noe lignende slik at det ikke får skarpe kanter.

 

Vask godt med allslags lurium før du kobler slik at du er helt sikker på at alt saltet er vekk.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...