Jump to content

Hvordan frostsikre sjøvannside Volvo D3

tnlu

Recommended Posts

Hei. 

Har en Volvo Penta D3 2011 mod. Dette er den med sjøvannsfilter montert etter impeller på trykksiden (har ikke mulighet å fylle frostvæske der for å suge gjennom motor).

Båten ligger på vannet og eg har ikke tilgang til strøm. Nå er det meldt 12/13 minus og eg ønsker å enten tappe ned "sjøvannsdelen" eller få inn noe frostvæske på sjøvannsside.

Har søkt i artikler men finner ikke noe på dette. Mulig eg søker feil...

Spørsmål:

1. hvordan tappe ned. Tenkte å løsne lokk på impeller og plugg merket nr 4 på tegning (antar det er sjøvannsside på kjøler) for å drenere ut?

2  Hvordan eventuelt få inn frostvæske. (Tilstrekkelig) ser noen skriver på forumet at frortveske skader offeranode i kjøler men tror ikke denne har det da eg ikke ser noe bytte av det i serviceintervaller.

Noen som har laget en løsning eller har gode tips som de kan dele:-)

Screenshot_20230313_191041_Chrome.jpg.daca126a6c0e0ca1ab6aa10609217bbb.jpgScreenshot_20230313_190354_Chrome.jpg.ca9ab016c384e3a1eb22840366e40693.jpg

Redigert av tnlu (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...