Jump to content

Tips til å seile fra Stockholm til Gøteborg gjennom kanalsystem (Göta kanal)

gjerry g

Recommended Posts

Kanalen er for vakker og idyllisk til å bare haste gjennom på ei uke. Ta den tiden du trenger, du kan ligge flere dager på hver plass. Det er mange av stedene som er vel verd å utforske. Du passerer flere byer, f.eks. Söderköping med sin berømte isbar, Motala med radiomuséet, Karlsborg med festningen (og masse historie), Berg sluser er en destinasjon for seg selv. Innsjøen Viken er høyeste punkt og her er det svært så "fjellaktig" (skulle tro man var på Femund). Tre uker på kanalen er kanskje passe ? Det er flere steder på Vänern, f.eks. Spiken er verd et besøk. 

Vänersborg som riktignok ikke er Göta kanal, men som regionshovedstad har mye å by på som by. Trollhättan med SAAB museum. Dessuten passerer du kun meter fra Lilla bommen i Göteborg, vel verd å stoppe der.  Øyene like nord om Göteborg, Knipla, Hyppelen etc er også noe å ta med på turen hjem. 

Dette er bare noen få steder - det er masse å se.

Kort sagt jo lengre tid du bruker jo bedre blir det. 

Ole
S/Y Algol

Jeg hentet båt i Täby i Stockholm september 2018. Kjøpte ekspresspass for kanalen og brukte da tre dager fra Söderköping til Kungälv. Kunne lett tatt strekningen på to dager om slusevakten ikke hadde jobbet så få timer om dagen. Vi var to personer og det var helt uproblematisk i alle sluser. 

Da jeg gjorde turen var det høststorm med regn og masse vind alle dagene så for meg var det ren transport.

• 2 uker senere...
Sisu_ skrev On 15.3.2023 at 0.08:

Jeg hentet båt i Täby i Stockholm september 2018. Kjøpte ekspresspass for kanalen og brukte da tre dager fra Söderköping til Kungälv. Kunne lett tatt strekningen på to dager om slusevakten ikke hadde jobbet så få timer om dagen. Vi var to personer og det var helt uproblematisk i alle sluser. 

Da jeg gjorde turen var det høststorm med regn og masse vind alle dagene så for meg var det ren transport.

Var dette med seilbåt eller motorbåt?

Vi gikk gjennom fra Mem - Gjøteborg i mai/juni 2013 med en 35 fot seilbåt. Går du i mai er du før ferien, og kan gå gjennom veldig fort. Vi måtte nesten ikke vente på slusing - tror kun det var en gang en plass med mange sluser etter hverandre (ikke Bergs) hvor vi ventet på nedadgående slusing før vi skulle opp. Men da vi kom til slusene mot Gøteborg ble vi møtt av ‘et hav’ av båter som var på begynnelsen av sin tur. 

Så hvis det er transport, ta det med ro, og gå sakte gjennom kanalen, med vær i bevegelse fra morgen til når slusene stenger. Husker at det kanskje var kl 20? Så er det likevel tips til å lage middag og slappe av. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...