Jump to content

Hengekøye i seilbåt


hansa82

Recommended Posts

Noen som har rigget opp hengekøye inne i seilbåt?
Altså for å sove i. Som sjøkøye på tur må det jo være perfekt, om det er plass til å svinge litt.

Har mange netter i hengekøye på Christian Radich og det er jo en helt fantastisk måte å sove på, om det er litt vær.

Link to post
Share on other sites

Hei @hansa82 , som du ser av signaturen min, har jeg har også "hundre-og-noen" netter i hengekøye på CR.

Det var helt behagelig å sove i de køyene.

 

Tror "trikset" var (er) at kroppen ligger så nær vannlilja som mulig, og så "midtskips" som mulig. Da blir bevegelsen nesten "umerkelig".

Selv i storm med bra sjøgang var dette helt greit. 

 

I øverste dekk på danskeferja, var opplevelsen av dårlig vær en helt annen. 

 

Får neppe laget en sånn løsning I "Princessa", men vi holder oss innaskjærs, og da går det bra. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt på dette siden jeg begynte med seilbåt. For å namedroppe erfaring og kred: Statsraad Lehmkuhl 1966, Tall Ships Race Falmouth-Skagen.

 

Godt å sove i. Veldig bra i slingring og sjø, uovertruffent i seiling på skrå. Som jeg husker det var det tykt underlag, nærmest en madrass, som holdt køya litt åpen.

 

 I dag er det trend å campe i hengekøye. Markedet er fullt av tilbud, det burde være lett å finne prøvekøye til overkommelig pris. Problemet er jo å finne langt nok rom i båten, med god nok forankring til fester. Det er det som har hindret meg.

 

 

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...