Jump to content

Stable båter

Sjøspeidern

Recommended Posts

Nå er det ikke lenge før sommersesongen er rundt hjørnet og da er det rett før man må stable båter til speiderleir.

Jeg har aldri vært "Havnesjef" som vi kaller det før, men har selvfølgelig stablet båter i en mengde jeg kan telle med mine 2 hender.

Jeg lurer på for å planlegge om det fins noe program som funker greit? eller er det rett og slett enklere å skrible i en notatblokk der båtlengdene er proporsjonale.

I sommer så er det ikke snakk om fryktelig mange båter, men om et par år så er det snakk om et oppmøte sammenlignbart med et lite Kystlagstreff

Alle innspill mottas med stor takk

Sjøspeidern skrev 26 minutter siden:

Nå er det ikke lenge før sommersesongen er rundt hjørnet og da er det rett før man må stable båter til speiderleir.

Jeg har aldri vært "Havnesjef" som vi kaller det før, men har selvfølgelig stablet båter i en mengde jeg kan telle med mine 2 hender.

Jeg lurer på for å planlegge om det fins noe program som funker greit? eller er det rett og slett enklere å skrible i en notatblokk der båtlengdene er proporsjonale.

I sommer så er det ikke snakk om fryktelig mange båter, men om et par år så er det snakk om et oppmøte sammenlignbart med et lite Kystlagstreff

Alle innspill mottas med stor takk

Jeg er litt usikker på hva du mener med å stable båter. Er det båter som skal lagres på land? Hvordan løftes de og hvilken størrelse er de?

Når speiderne stabler båter handler det om å legge flest mulig båter på altfor lite kaiplass.

På Hatholmen i Mandal tror jeg rekorden var 16 båter utpå hverandre, men det finner jeg ikke bilde av.

I 2016 var vi på besøk i Langesund og bildet viser avdelingen med de største båtene. Tilsvarende med Maxier ol ligger lenger fram.

Etpar jenter seilte VG Jolle fra Søgne til Langesund på den turen. Blåste overende ved Tromøy, men ellers ingen problemer.

Hvis man ligger i fritt vann på polarsirkelen må man selvfølgelig ha alle mastene på linje rett øst-vest. slik vi gjør i 2017 på det siste bildet. Havbraatt og Nordsjø var inne på Vikingen for polardåp når bildet ble tatt. Obs - forsiktig med hurtiggående militærfartøyer som kommer rett etter hverandre ;-)

20160730_213126.jpg

20160731_183529.jpg

20160730_160230.jpg

20170628_235630.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Kallethekid skrev for 18 timer siden:

Jeg er litt usikker på hva du mener med å stable båter. Er det båter som skal lagres på land? Hvordan løftes de og hvilken størrelse er de?

Gikk litt fort ja, med å stable båter i speidersammenheng er det Mons sier det som er mest riktig beskrivelse, legger til et par bilder jeg også, for å vise hva jeg menerbtstabling.jpg.5fcafa88945f5ba18d69321cd7490f74.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...