Jump to content

Bravo 3 drev - Belgbytte

Rollo H

Recommended Posts

Skal også bytte slange fra drev til innvendig oljereservoar, altså den som går til drevet.

Denne er sprukket og lekker olje. Spørsmålet er da om denne kan byttes uten å ta av bellhose, etter det jeg vet så sitter denne på en plastnippel mot hekken. Skal bellhouse av sitter gir wire i denne, spårsmålet er da om wiren innvendig er lang nok til å kunne ta ut bellhose litt, eller om wiren må løsnes innvendig for å kunne dra av bellhouse?

Belgen byttes helt greit utenfa uten og demontere noe ekstra, det klare du også med både gearwieren og oljeslangen også men som @Swingswong skriver, ikke prøv å dra av slangen fra tilkobblingen, den er av plastik og den brekker du da. Kutt den løs med en tapet kniv.

alt er selvfølgelig lettere om du tar av bellhousen men du trenger spesialnøkkel for den jobben.

bytte av slange og gearwieren invendig kommer an på hvor lett det er å komme til bak motoren, hos meg er det lettere og ta ut motoren for den jobben 😢

Skal ikke bytte innvendig slange/wieren, spørsmålet var om det er nok slakk i gearwieren til å dra den ut litt sammen med bellhouse uten å løsne gearwieren fra motoren :) Skal "bare" byttes utvendig knutebelg og oljeslangen som har sprukket.

Har alt av verktøy, vil bare prøve å gjøre det på letteste måte uten å demonter alt for mye :)

Vist det bare er det du skal gjøre så ville jeg ikke brydd meg med og løsne bellhousen, riv ut belgen, da få du mye bedre tilgang til oljeslangen og bytter den greit uten og demontere noe annet.

et lite tips, ta ut «fjera» av belgen før demonterig/ montering, har sett andre som ikke gjørde og sliter fryktelig med og få belgen inn og ut.

• 1 måned senere...
Rollo H skrev for 6 timer siden:

Leser at man ikke skal sette Bravo drev i gear når ikke motoren går. Er det mulig å teste drevet, altså å sette det i gear med motor igang når båten står på land, eller er ikke dette å anbefale?

Har gjort begge deler mange ganger, uten videre problemer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...