Jump to content

Ny Kalesje til Fjord 880 AC - Hansen Protection vs. Alf Hansen (eventuelt andre)

Tigeranda

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny kalesje til nyervervet Fjord 880 AC og foreløpig står det mellom to produsenter jeg veit har mal: Hansen Protection og Alf Hansen AS.

Har noen erfaring med kvalitet på kalesjer fra noen av disse? Jeg har tenkt å gå for stoffet Tradtex (virker mer solid en Lightex siden noen nevner at polyurethanen på innside har en tendens til å løsne). 

Hansen Protection sendte bilder av aktuell kalesje på forespørsel, Alf Hansen svarte med en skriftlig beskrivelse....

Er det eventuelt andre prosusenter man bør vurdere?

PS: det er viktig at den kan bestilles fra mal uten å sende inn gammel kalesje.

Vedlagt noen bilder fra annonsen

babord_side_forfra.jpg

kalesje_akter.jpg

mot_baug.jpg

mot_baug_2.jpg

mot_baug_3.jpg

styrbord_side_forfra.png

styrbord_side_fra_side.png

Fjord 880 AC med Yanmar 4LH-STE

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Har kjøpt fra Alf Hansen to ganger, og vært veldig fornøyd med både kvalitet og service begge ganger. Hvem har levert den gamle kalesjen? De vil jo ha helt nøyaktige maler med tilpasninger på forrige ordre. 
Du må uansett regne med å justere litt på knapper og slikt etter levering. 
Betalte vel drøyt 20 tusen for kalesje fra Alf Hansen sist vår, til vår Windy8600 med noe tilsvarende størrelse.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

For en båt jeg hadde tidligere, var original kalesje fra Hansen Protection. Denne holdt i 8 sesonger, før jeg kjøpte ny fra samme produsent. Dette var den tynne kalesjetypen. Opplevde ikke noe problem med det innerste laget eller lekkasjer. Hos meg var det til slutt sømmene som ga tapt for solens påvirkninger.

Jeg kjøpte fra dem da jeg hadde Fjord 880 for kanskje ca 8 år siden. Kvaliteten var god, men det viste seg at kalesjen ikke passet i forhold til bøylen bak. De mente at min bøyle bak var høyere enn originalt. Men jeg hadde jo sendt inn den gamle kalesjen for at jeg skulle få riktig. Dermed ga de seg og kom og byttet bøylen slik at jeg fikk en som var litt lavere. 

• 2 uker senere...
Kanalkapteinen skrev On 21.3.2023 at 22.20:

Har kjøpt fra Alf Hansen to ganger, og vært veldig fornøyd med både kvalitet og service begge ganger. Hvem har levert den gamle kalesjen?

Det veit jeg desverre ikke. Båten står langt fra meg fram til jeg henter den, og siden det er litt leveringstid på kalesje vil jeg helst bestille så raskt som mulig. Tidligere eier hadde ikke malnummer, og jeg kunne faktisk ikke finne produsent eller malnummer da jeg var ombord (da vurderte vi bare kjøpet, så alt blei jo ikke like nøye gått over heller).

Takk for nyttige svar, jeg tror jeg kommer til å gå for Hansen Protection da jeg nå har sett at knbf-medlemskap gir 12% rabatt på kalesje derfra (da får jeg rabatt på forsikting også, så disse to alene forsvarer kontingenten og mere til).

Det ser jo ut til at det er gode erfaringer med begge leverandører. Trekker også opp at jeg fikk flere fargevalg hos Hansen Protection, og at de faktisk sendte bilder av kalesjen. Prisen var ca samme hos begge før rabatt.

• 1 måned senere...

Da kom kalesjen fra Hansen Protection, den passet ikke helt. Bak virket det som bøylen var for bred i forhold til kanal i kalesje. Det er vel mulig at det er satt inn uoriginale bøyler på båten en gang. Jeg kortet inn bøylen på midten ved å kappe ut et stykke og skjøte med en bit av en setepinne til sykkel, hadde perfekt indre diameter til å gå utenpå kalesjebøyle og allikevel inni kanal i kalesje. Når passer den veldig bra der, men er litt stramt å få på hemper også andre steder.

Den fremmerste delen foran targabøyle skal tres inn i en aluminiumskanal på targabøylen, men det virker som det er brukt en tykkere "pølse" (innsydd plastsak som skal tres inn i kanalen) enn originalt. Helt umulig å få tredd på plass. Virker som den stopper i skruehodene som holder aluminiumskanalen fast til targa. Disse er linsehode, men kan kanskje byttes til senkehode, mulig det hadde hjulpet litt. Problemet er bare at de fleste hodene har dårlige spor og ikke lar seg skru ut. Har også vært inne på tanken å presse åpninngen i kanal litt ut, men redd noe skal knekke.

Kommer med bilder etter hvert (båten fikk også motorproblemer dagen etter henting, så den ligger på lånt plass, måtte slepes til land).

Redigert av Tigeranda (see edit history)

Jeg kjøpte fra Alf Hansen 2 ganger. Siste gangen var kalesjen omtrent ubrukelig. 10 cm for lang på sidene. Nå har jeg kalesje sydd og montert av en lokal seilmaker. Ikke en skrukk, og stram og fin rundt hele til en lavere pris. Så ser ut som det kan lønne seg å få kalesjen skreddersydd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...