Jump to content

Hvordan tette lekkasje regnvann gjennom badeplattform?

Hekri

Recommended Posts

Har en gammel lekkasje gjennom teak og glassfiber.

Noen tips for å tette dette uten å fjerne teaken? 

Båten er en P440 som Marine Projects Plymouth (Princess) endret til 460 under bygging i forrige årtusen.

Utskjøtingen er utført ok, men på et eller annet tidspunkt er det satt skruer gjennom teaken og glassfiberen.   

Sånn ser det ut under plattformen.

20230322_100723.jpg.f9786abad0494009e244ebee8ed468f2.jpg

De lange skruene (som ikke er synlige på dekk og som ikke har noe annen synlig funksjon enn kanskje å feste teaken), har en eller annen forsøkt å tette med noe guffe en eller annen gang.

Ved regnvær drypper det jevnt og trutt (uten å trutne). 

Noen som har forslag til prosess for å få tettet dette? Fra undersiden eller oversiden? Type produkt? 

Sånn ser dekket ut rett over forrige bilde (uttak til dusjhåndtak øverst i bilde):

20230322_095621.jpg.aceb89ed122729274844d901bf1ccb8e.jpg

Og er det vanlig å feste teak ved å "pepre" dekket med slike småskruer (synes godt ved å zoome inn bildet)?

20230322_095820.jpg.68ccc93e5c2480299e006717235acfce.jpg

20230322_100045.jpg.a4901515a1dce50f4807aaa8340333ee.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev 12 minutter siden:

Har en gammel lekkasje gjennom teak og glassfiber.

Noen tips for å tette dette uten å fjerne teaken? 

......

Sånn ser det ut under plattformen.

20230322_100723.jpg.f9786abad0494009e244ebee8ed468f2.jpg

Alle måter å tette dette uten å fjerne teaken blir vel litt jalla, men her har du i alle fall et forslag.

Hvis du kapper alle skruer som stikker ned gjennom glassfiberen, skraper vekk all fugemasse og dritt som er klint på, og mattsliper rundt hver skrue (evt. hele arealet hvis det er skrudd tett), så kan du laminere med et par lag glassfiber og polyester fra undersiden. Dette må selvsagt gjøres når det er tørt, og du må kjøre på med en vifteovn et døgn eller noe i forkant for å tørke ut området før laminering. 

Dette forutsetter selvsagt at det er plass nok for adkomst. Hvis ikke må teaken av. 

Jalla, @Komodo , er riktig beskrivelse.

"Avteakifisering" og tetting kan jo bli et interessant prosjekt her på forumet. 

Når kroppen er nær pensjonsalder er 90 graders vinkler feil vei, ikke helsemesdig gunstig.

Anyways, noen som har peil på hvor tykk glassfiberen her er? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Her har noen vært kreative når teak har løsnet, det er ikke slik teaken blir festet. 

Følge Komodo sin oppskrift eller fjerne nater og skru ut hver skrue og tette på nytt.. 

Tipper det ikke er så mange 440 som ble forlenget på fabrikk, denne båten lå nok ved siden av meg tidligere i hjemhavna ;) 

Du har rett i tidligere posisjon @Førstefender . Nå ligger vi utafor Tønsberg, men bor nær Gjøvik, så teakprosjektet må tas "innimellom". Men det er forferdelig irriterende å måtte tørke opp 5 liter med bøtte og svamp hver gang vi er innom. 

Nødrep. blir som @Komodo sier, jalla. Det er jo mulig å legge seg i en ok posisjon under den fremste delen, men ikke inni påbygd platting. Det står et aggregat sentralt plassert også.

Eller omvendt, få ut de gjennomgående skruene, og tette hull både fra oven og neden, og la teaken ligge.

Regner med at den er limt med engelsk lim, og må byttes hvis jeg våger å røre den. 

De små skruene synes ikke under, men de kan ha ført fukt inn i fiberen. 

Det hadde vært oppklarende å vite hvor tykk fiberen er. 

Hekri skrev 18 minutter siden:

Det er jo mulig å legge seg i en ok posisjon under den fremste delen, men ikke inni påbygd platting. Det står et aggregat sentralt plassert også.

For meg høres det ut som om det er mindre jobb å fjerne teaken og utbedre permanent fra oversiden. Det er antagelig den eneste måten å gjøre dette fagmessig også, noe som jo også betyr noe for andrehåndsverdien av båten. 

Hekri skrev 18 minutter siden:

Eller omvendt, få ut de gjennomgående skruene, og tette hull både fra oven og neden, og la teaken ligge.

Tror ikke jeg ville satset på den metoden. Det høres egentlig enda mer jalla ut enn å flikke fra innsiden. Få av teaken først som sist, det er den eneste løsningen du kommer til å bli fornøyd med. Da slipper du også å brekke kroppen innunder på innsiden. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Det skal jeg notere! Skal ta opp båten nå etter påsken, sjekke skroget, og prøve den noen uker for å finne flere feil. 

Det dukker sikkert opp noe småtteri, men vil være mer sikker på maskineri og el-utstyr før jeg går løs på sminken.

Hekri skrev On 23.3.2023 at 11.43:

Anyways, noen som har peil på hvor tykk glassfiberen her er? 

Kan du ikke finne ut det enkelt ved å skru ut en skrue (velg en det likevel lekker fra)?

Mål først hvor mye den stikker ut under dekk og trekk det fra på lengden av hele skruen når en er ute så har du svaret.

Elles vil jeg nok anta at en av Komodo-metodene er greieste løsning. Enten kappe av skruer og støpe under eller fjerne teaken og tette ovenfra (lettere tilgjengelig).

Trenger egentlig et slikt dekk å være teak? På mine båter er det mest glassfiber, men også noe treverk, og det er treverket som skaper mest jobb i forhold til arealet. På den båten jeg bruker mest er det tre-trinn (teak?) i badetrappa, og de må lakkeres iblant, og nå har jeg også frest dem ned litt der de går mot rørene for at de skal bli finere og fordi det etterhvert ble trangere å montere dem med stadig flere lag lakk.

Badeplattformen er jo en stor slett  flate, hva med å legge glassfiber og antiskli der? Da får du gode arbeidsforhold og du kan tette godt ovenfra og få på noe antiskli så det blir tryggere. Dekk på mine båter er av glassfiber med antiskli og det fungerer fint. Sikkert litt finere med teak når det er nytt og fint, men veldig ofte så gidder ikke folk å legge nok innsats i det  og da blir det lett styggere enn glassfiber og det blir også problemer med lekkasjer.

Evt kan du jo ta av teaken og legge på et tett lag med glassfiber før du legger på enten samme teaken eller ny teak avhengig av tilstanden på den som finnes der nå (etter du har tatt den av og muligens ødelagt den litt ekstra hvis den er limt med variabelt feste).

Angående dette med å tette skruehull pga vannlekkasje så har jeg gjort det selv på minste båten min. Fortøyningsløkka foran er en U-bøyle som går gjennom skroget og som er tettet med glassfiber innenfra fra fabrikk. Så har denne tydeligvis fått seg en smell (av tidligere eier) og blitt dyttet litt inn litt så tettingen sprekker opp. Den var litt lealaus og det kom inn noen få dråper vann når jeg kjørte sakte så det ble en liten bølge foran (er over vann når båten ligger still). Jeg la på glassfiber og polyester og fikk det tett, men det jeg ikke tenkte på var at jeg lot bøylen stå i ytre posisjon sånn at det bare trengtes en liten dult før den var i indre posisjon og problemet kom igjen. Dyttet den derfor inn og gjentok tettingen innenfra på nytt og siden har det holdt (skive og muttere inni får jo epoksy innafor seg så ikke noe problem med bevegelse når jeg vinsjer opp båten). Litt jobb, men ikek så vanskelig. Men jeg hadde jo greiere arbeidsforhold enn deg siden jeg kan ligge på magen i baugen under dekk og jobbe på en flate som er i motbakke. Mens du må jobbe oppunder taket (vanskeligere å få ting til å henge, så du må vel kanskje støtte opp litt), pluss at du må gjenta denne prosessen over et ganske stort område og ikke bare ca 10x10 cm slik jeg klarte meg fint med.

Takk for langt forslag og godt innspill @19 fot

Teak er jo standard på disse båtene, og det vil vel bli som "å banne i kjerka" å tenke annen løsning som f.eks. tette fra oversida med epoxy og lime på "jukse-teak". Eller som du sier, ikke noe teak. 

Tykkelsen finner jeg sikkert ut av, tenkte noen her visste det, men det kan jeg måle. 

De lange skruene som synes på undersida, er ikke synlige på oversida, men kan ha blitt dratt ned i teaken, eller plugga.

De korte skruene som dekket er "pepra med", er ikke synlige på undersida. 

@NilsPils, greia er at det regner i Norge, og vannet drypper gjennom plattforma. Jeg har ligget under der i regnvær og ser at det drypper vann fra de lengste skruene som er forsøkt tetta med noe hvit guffe. Hvor vannet kommer gjennom er vrient å finne ut. 

Ved normal nedbør i et par uker må jeg tørke opp mellom 5 og 8 liter vann fra alle mulige kriker og kroker akter.

Ja, det er ferskvann. Lensepumpa akter virker, og jeg vet ikke om den har gått i perioden. Tror ikke det. 

Jeg ser at " @Komodo -metoden" med kapping av skruer og forsøk på tetting "stedvis" fra undersida er metoden som kan gi raskest (billigst) svar på årsak og sammenheng. 

Ellers er metoden med teak av, tetting, ny teak (jukseteak?) på, den mest riktige og varige. 

Tenker jo også litt på en eventuell nestemann som skal slippe denne irriterende saken.

Tanker og forslag mottas med takk ! Gjør ikke noe med dette før utpå sommeren i godt vær. 

Grunnprinnsippet ved tetting av lekkasjer er å tette utenifra. Dvs. at du bør finne ut hvor vannet slipper gjennom teaken. Fugene langs kantene er en opplagt kandidat. I prinsippet skal teakdekket med nater være potte tett. Er teaken løs fra underlaget? Sjekkes ved å banke på den. I tilfelle er det nok utbredt fuktighet på undersiden og da er nok teak av en nærliggende løsning. Dersom det bare er et lite område som har løsnet kan det finnes andre løsninger. Men dette må kartlegges først. Hvor ligger båten din?

Jeg driver akurat nå med en tilsvarende jobb på hoveddekket på Saowanee som ligger i boblehavn i Frognerkilen. En teakstav har løsnet langs kanten og det er lekket vann gjennom og jeg har fått et område med løs teak som jeg utbedrer. Dette er snakk om et stort teakdekk hvor resten er i prima forfatning, så jeg tar sikte på en løsning med å reparere et relativt lite område (ca. 30 x 60 cm?). Jeg er fremdeles i kartlegginsfasen og vurderer flere alternativer, som er å skifte ut hele teakstaver (ca 1.5m lange), skifte på et mindre område ved å skjøte stavene, eller tørke godt ut og injisere egnet stoff. Jeg har allerede fjernet såpass mye at jeg kommer til fra kanten. Jobben ligger i bero nå på grunn av kaldt vær, men jeg vil ta noen bilder og rapportere her når jeg går ombord igjen. Jobben bør fullføres før jeg tar presenningen, anslagsvis medio april.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

God tenkning @NilsPils ! Injisering av "egnet stoff" (???) høres interessant ut. 

Ditt prosjekt kan være noe i "samme leia". Opplysende med bilder gjennom prosjektet hvis du får til det. 

Teaken virker godt festet til underlaget (skruene det drypper fra, bidrar kanskje til godt feste), men det er åpenbart fukt der likevel. @husky dane 85 er også inne på noe ifbm tetting langs kanten. 

Skuta ligger på Vallø Tønsberg, vi bor nær Gjøvik, skal nedover i løpet av påsken og ta opp for stoffing og div. 

Skal forske mer da, med grunnlag i gode innspill fra dere på forumet!

Tiltak må ihvertfall gjøres, jeg er lei av å bruke bøtte og svamp.

Hekri skrev for 3 timer siden:

Opplysende med bilder gjennom prosjektet hvis du får til det. 

Det vil komme etter hvert som været blir mildere. Orker ikke jobbe på båten nå i kulda.

Jeg synes du bør kartleggge litt mer før du eventuelt river av teaken. Den ser jo fin ut på bildene. Ved å banke lett på den med hammeren finner du fort ut om/hvor den er løs fra underlaget. Hos meg levner det ingen vil om hvor den er løsnet.

zooper skrev for 1 time siden:

Å gjøre dette grundig er ikke en voldsomt stor jobb - om taken kan gjenbrukes.

Forsåvidt enig. Men foreløpig vet vi altfor lite til å avgjøre hva som bør gjøres. Det kan være alt fra å rive alt, bytte ut et par teakstaver eller utbedre noen nater. Uansett er det teakdekket som først og fremst skal være tett. Underlaget er mindre viktig.

Altså: kartlegging først.

? Jeg har notert innhold i alle svar og kommentarer!

Konklusjon: Bedt om pris på nytt teak/jukseteak fra Sandøy. 

Kanskje det blir en ny "Prosjekt-tråd" i løpet av året..... det var den tlf fra Hamar, da....

Jannmar skrev 5 minutter siden:

De har ikke ringt meg heller.

Synes de bør skjerpe seg.

Ja, elendig kundeservice! Enda så mange penger vi har donert til dem !!! 

Kanskje de er utpå Mjøsa i en sprukkin holk. Kanskje de ikke kan svømme - i annet enn penger ?

But maybe one day soon......................

• 1 måned senere...

........ seks uker senere........

Båten ble tatt opp fredag 21 april for vårservice og polering. 

Jeg rigga meg til inni badeplattformen med madrass og hodepute. 

Konkluderte slik:

Princess endret båten fra 440 til 460 under bygging i 1997. 

De har utført følgende kunststykke: 

Lang type badeplattform ble lagt oppå kort type (440 plattform). For å få plass til den nedfelte badetrappa på den lange plattformen, har de ganske enkelt skåret ut et tilsvarende (men for langt) felt i den allerede produserte skrogformen. 

De har deretter klint på lim eller tettemiddel eller polyester over hele den eksisterende plattformen, lagt hele den nye konstruksjonen oppå den gamle, boret mange hull til 6 mm rustfrie skruer, og skrudd hele greia sammen. 

Deretter er teak-dekket montert.

Nevnte skruer er derfor ikke mulig å fjerne uten å ta av teaken.

Det er altså dobbelt "dørk" eller glassfiber-plate, over hele den opprinnelige (korte) plattformen, unntatt der de har skåret ut for (for mye) plass til kulpen til badetrappa. Og det er nettopp der lekkasjeproblemet er. 

Hvis påmontert platting kunne fjernes, ville det åpenbare seg en kort plattform (440) med et manglende felt fra hekkporten og akterover. 

Øvrig tetting og innfesting mellom ny og gammel konstruksjon ser ut til at er gjort solid og uten tegn til svakheter (heldigvis).

Midlertidig tetting er i prinsippet utført med jalla-metoden til @Komodo og en kombinasjon av det alle dere andre foreslo. 

Vi vet altså ikke helt sikkert hvor vannet kommer inn, men åpenbart gjennom teaken eller nater, videre gjennom diverse skruehull eller annet mellom eksisterende og ny plate, og gjennom nevnte skruer, ut i "mellomrommet", og inn i båten. 

Her er bildene: 

2Vanndrper.jpg.0b04932182aa81f943b1250f781b4926.jpg

Dette er tatt mens det regnet i slutten av april. Bildet er tatt akterover mot bb hjørne. Kanten der det er skåret ut av opprinnelig plattform sees tydelig. Hekkporten står over der det er synlig vått (tvers på bildet)  De tynne skruene skulle liksom klemme sammen ny og opprinnelig, og sørge for tetthet. Disse var forsøkt tettet med noe hvit guffe en eller annen gang i tida. 

4Skruersattinnfortrk.jpg.a6cf7d24a84f07e7697c1fb698c34cc1.jpg

Etter et par dager med vifteovn og oppholdsvær. Satt inn skruer som kiler, for å tørke innover mellom "platene".

Sprekken ble et par mm før fiberen begynte å ynke seg. 

Spørsmålet ble da hva som ville tette best, elastisk masse, lim, eller polyester. Etter råd fra både nærværende "båtsjappe" (landsdekkende kjede med flinke fagfolk), og reparatører på marinaen, falt valget på Sikaflex 591.

Årsaken er at det blir bevegelse og tråkk oppå tettestedet, og elastisk masse flyter lettest, og er enklest å få "dytta" lengst inn mellom platene. 

5Sikainnmedskruer.jpg.fa12830b346974a23dd533874a6b1f01.jpg

Det ble derfor klint inn og pressa inn Sika 591 mellom platene med skruene som kiler.

Et døgn etter, med varme på, ble skruene (kilene) fjernet, og ny runde med Sika som ble pressa inn der skruene satt.

6Sikaetterfjerningavskruer.jpg.35a483462ad8c425e597ad4fd99436ef.jpg

Da sto dette og tørka et døgn.............

7Skruerdratttilmedmutterskiverogo-ring.jpg.629f0aa3c2668d48bedf5549c04747f4.jpg

.... før de opprinnelige skruene (som ikke kan fjernes), ble påmontert passende o-ringer, godt med sika oppå de store skivene, og deretter dratt til passe hardt. 

Det som i hovedsak tetter nå, vil være den massen som har funnet sin plass mellom platene. 

Vannet kan nå selvfølgelig renne inn gjennom hull i den "øvre plata", ligge oppå den nedre (opprinnelige), og rundt tettinga, og ende opp inni den påmonterte plattformen.

Der er det tross alt tappeplugger som ligger såvidt over vannlinja som må fjernes om høsten. 

Til slutt ble kanten mellom teaken og støpen tettet med en pen kant med svart sika (har ikke bilde av det).

Fjolle-festene ble fjernet og hullene tettet. 

Nå venter vi bare på et voldsomt styrtregn !!!!!

8Plattform.jpg.a39358214569dd3959bb5686aace3b0c.jpg

Neste prosjektet kan bli å pelle av hele greia og bygge det opp på nytt.

Om et år eller to kan neste eier få lov til å tenke på det prosjektet.

Nå vil jeg sitte på fly i solskinn, kanskje på vei fra Tønsberg til Flåm...........med redningsflåte! Og ikke tenke på lekkasjer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...