Jump to content

KAD44 ut av båt, en liten how-to pluss ønske om innspill


Mr_Stian

Recommended Posts

Har en Barracuda 1100 Olympic med en KAD44 motor oppi. Da drevet skulle monteres i år så ble det oppdaget korrosjon på svinghjulskåpen der hvor belgen skal tette. Se bilde nedenfor:

 

image00000011.JPG.340b57e61e60210528a5187f2a6d2709.JPG

 

Siden jeg har god plass i motor rom, og det er god klaring for å få løftet ut motor så bestemte jeg meg for å løfte ut motor sånn at jeg kan gjøre litt andre ting og med den i samme slengen. 

 

IMG_4875.jpg.cb79179351e98cc26d429c2fb55c2ebf.jpg

 

Motor var klar for å løftes ut etter ett par timer med arbeid. Det er nokså enkelt på disse motorene.

 

Løsne ledningsnettet til motorstyring og pluss strøm til trim pumpe:

 

IMG_4876.jpg.ebd9dbb1139c00922029b73fedba6f7d.jpg

 

Skru av kablene som går inn på starter. Hos meg var dette pluss fra batteri samt pluss til gear aktuator, minus fra batteri og til tiltpumpe. Litt dårlig bilde her

 

IMG_4877.jpg.23defbfac973cb3f8e3ace7d8ad8ce4d.jpg

 

Motorstyring har egen pluss og minus seperat fra startbatteriet hos meg. Så disse må og kobles ifra. Bildet under viser ca posisjon på disse kablene. Men er ca midt mellom dynamo og starter:

 

IMG_4880.jpg.e9d0c98b53895cd0af78c787b935f011.jpg

 

Så var det til Dynamo. Her har jeg ladekabelen samt en ekstra kabel som går til skillereleet mitt. Begge disse må av. Måtte klippe av den siste da den var koblet til en annen kabel.

 

IMG_4879.jpg.f123c4ee9de7382d80e8a920b6d4e5f4.jpg

 

Og der stoppet bildene mine. Skal prøve og huske å ta mer bilder før motor blir løftet ut, men det som ellers har blitt koblet ifra før en løfter ut er følgende:

 

Kabel til gear aktuator. Dette er en kontakt som ligger helt bak under turbo hos meg. Klipses enkelt av

Sjøvann inn på motor. Jeg har mating både fra drev og via gjennomføring så begge disse kobles av

Slanger inn på defroster

Eksos belg mellom eksos bend og kneet.

På eksos bendet så er det og ekstra slange som går til transom som må tas av.

 

Motorlabbene blir løsnet ifra selve fundamentet. Og så er det de boltene som går inn i svinghjulskåpen fra utsiden. Ser de så vidt på det første bildet. Her blit alle løsnet, hvor 1 bolt blir stående igjen til jeg har kranbil på plass. 

 

Motor blir løftet ut på tirsdag hvis alt går etter planen. Har jeg glemt noe her før jeg løfter ut?

 

 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post

Mens motor er ute så tenkte jeg å gjøre litt med bunnpannen.

 

Jeg har en liten lekkasje her så tenkte å ta av for å bytte pakning. Vil og montere inn en nippel og slange i bunn for å gjøre det enklere med oljeskift.

Ellers så er turbo byttet for ikke mange år siden. Jeg hadde ute oljekjøler og overhalte den i vinter. Intercooler ble sjekket i fjor.

 

Motor var og ute i 2013 og fikk planet topp og diverse pga en kjølevannslekkasje. 

 

Hva annet bør jeg sjekke når motor først er ute av båten? Som dere ser så har jeg normalt god plass i motorrommet men hvis det er noe som bør gjøres nå når den er ute så kom gjerne med tips

Link to post

Ville vurdert å skifte veivakseltetninger i begge ender. Disse begynner alltid å lekke etter noen år. Ellers en god vask og male opp der det trengs, samt se pver slanger, klemmer, ledninger etc. Det er jo litt luksus på kunne jobbe med motoren midt på gulvet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ask skrev for 5 timer siden:

Hei. Sjå godt etter om det ikkje er ein tappeplugg på botnpanna, eller like ved. Det var det på mine to Yanmar.

Det er ikke noe plugg på KAD43/44/300 desverre så dette må borres og sveises eventuelt.

 

index skrev for 5 timer siden:

Ville vurdert å skifte veivakseltetninger i begge ender. Disse begynner alltid å lekke etter noen år. Ellers en god vask og male opp der det trengs, samt se pver slanger, klemmer, ledninger etc. Det er jo litt luksus på kunne jobbe med motoren midt på gulvet. 

 

Disse skal jeg sjekke. Vet du om det finnes en how to på hvordan man bytter disse? 

 

Gulborg skrev for 1 time siden:

Kanskje en ide å sjekke/skifte fôring og simmering i styregaffel. Sjekke S slangen. Gear wire 

 

Foring og simmerring på styregaffel ble byttet nå i vinter. Gear wire ble byttet til ny type når jeg satte på nytt drev for 2 år siden. S-slangen sjekker jeg, men siden jeg har gjennomføring i skroget i tillegg så kommer jeg ikke til å gjøre noe med det. 

Link to post
Mr_Stian skrev 2 minutter siden:

Disse skal jeg sjekke. Vet du om det finnes en how to på hvordan man bytter disse? 

 

Jeg kjenner ikke til hvordan de byttes på denne motoren. Men sånn generelt pleier de å være greie å skrifte, og det er et sted de fleste motorer begynner å lekke før eller siden. Så om de ikke har vært skiftet før hadde det kanskje vært greit å gjøre det når motoren likevel er ute. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Mr_Stian skrev 39 minutter siden:

Disse skal jeg sjekke. Vet du om det finnes en how to på hvordan man bytter disse? 


Du finner verkstedhåndboken i dokumentarkivet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 4 uker senere...

Ikke fått gjort så mye mer her enda da jeg er på jobb reise. Har fått bestilt litt deler som skal være klar når jeg kommer hjem. 

 

Vurdere og om jeg må bytte motorlabbene. Hvordan ser jeg eller kjenner at disse må byttes? Usikker på om de ble byttet når motor var ute for 10 år siden så er godt mulig de er fra byggeår i 98. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...