Mr_Stian Startet 24.Mars.2023 Del på Facebook Startet 24.Mars.2023 (redigert) Har en Barracuda 1100 Olympic med en KAD44 motor oppi. Da drevet skulle monteres i år så ble det oppdaget korrosjon på svinghjulskåpen der hvor belgen skal tette. Se bilde nedenfor: Siden jeg har god plass i motor rom, og det er god klaring for å få løftet ut motor så bestemte jeg meg for å løfte ut motor sånn at jeg kan gjøre litt andre ting og med den i samme slengen. Motor var klar for å løftes ut etter ett par timer med arbeid. Det er nokså enkelt på disse motorene. Løsne ledningsnettet til motorstyring og pluss strøm til trim pumpe: Skru av kablene som går inn på starter. Hos meg var dette pluss fra batteri samt pluss til gear aktuator, minus fra batteri og til tiltpumpe. Litt dårlig bilde her Motorstyring har egen pluss og minus seperat fra startbatteriet hos meg. Så disse må og kobles ifra. Bildet under viser ca posisjon på disse kablene. Men er ca midt mellom dynamo og starter: Så var det til Dynamo. Her har jeg ladekabelen samt en ekstra kabel som går til skillereleet mitt. Begge disse må av. Måtte klippe av den siste da den var koblet til en annen kabel. Og der stoppet bildene mine. Skal prøve og huske å ta mer bilder før motor blir løftet ut, men det som ellers har blitt koblet ifra før en løfter ut er følgende: Kabel til gear aktuator. Dette er en kontakt som ligger helt bak under turbo hos meg. Klipses enkelt av Sjøvann inn på motor. Jeg har mating både fra drev og via gjennomføring så begge disse kobles av Slanger inn på defroster Eksos belg mellom eksos bend og kneet. På eksos bendet så er det og ekstra slange som går til transom som må tas av. Motorlabbene blir løsnet ifra selve fundamentet. Og så er det de boltene som går inn i svinghjulskåpen fra utsiden. Ser de så vidt på det første bildet. Her blit alle løsnet, hvor 1 bolt blir stående igjen til jeg har kranbil på plass. Motor blir løftet ut på tirsdag hvis alt går etter planen. Har jeg glemt noe her før jeg løfter ut? Redigert 24.Mars.2023 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Mens motor er ute så tenkte jeg å gjøre litt med bunnpannen. Jeg har en liten lekkasje her så tenkte å ta av for å bytte pakning. Vil og montere inn en nippel og slange i bunn for å gjøre det enklere med oljeskift. Ellers så er turbo byttet for ikke mange år siden. Jeg hadde ute oljekjøler og overhalte den i vinter. Intercooler ble sjekket i fjor. Motor var og ute i 2013 og fikk planet topp og diverse pga en kjølevannslekkasje. Hva annet bør jeg sjekke når motor først er ute av båten? Som dere ser så har jeg normalt god plass i motorrommet men hvis det er noe som bør gjøres nå når den er ute så kom gjerne med tips Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Hei. Sjå godt etter om det ikkje er ein tappeplugg på botnpanna, eller like ved. Det var det på mine to Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Ville vurdert å skifte veivakseltetninger i begge ender. Disse begynner alltid å lekke etter noen år. Ellers en god vask og male opp der det trengs, samt se pver slanger, klemmer, ledninger etc. Det er jo litt luksus på kunne jobbe med motoren midt på gulvet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gulborg Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Kanskje en ide å sjekke/skifte fôring og simmering i styregaffel. Sjekke S slangen. Gear wire Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Ask skrev for 5 timer siden: Hei. Sjå godt etter om det ikkje er ein tappeplugg på botnpanna, eller like ved. Det var det på mine to Yanmar. Det er ikke noe plugg på KAD43/44/300 desverre så dette må borres og sveises eventuelt. index skrev for 5 timer siden: Ville vurdert å skifte veivakseltetninger i begge ender. Disse begynner alltid å lekke etter noen år. Ellers en god vask og male opp der det trengs, samt se pver slanger, klemmer, ledninger etc. Det er jo litt luksus på kunne jobbe med motoren midt på gulvet. Disse skal jeg sjekke. Vet du om det finnes en how to på hvordan man bytter disse? Gulborg skrev for 1 time siden: Kanskje en ide å sjekke/skifte fôring og simmering i styregaffel. Sjekke S slangen. Gear wire Foring og simmerring på styregaffel ble byttet nå i vinter. Gear wire ble byttet til ny type når jeg satte på nytt drev for 2 år siden. S-slangen sjekker jeg, men siden jeg har gjennomføring i skroget i tillegg så kommer jeg ikke til å gjøre noe med det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Mr_Stian skrev 2 minutter siden: Disse skal jeg sjekke. Vet du om det finnes en how to på hvordan man bytter disse? Jeg kjenner ikke til hvordan de byttes på denne motoren. Men sånn generelt pleier de å være greie å skrifte, og det er et sted de fleste motorer begynner å lekke før eller siden. Så om de ikke har vært skiftet før hadde det kanskje vært greit å gjøre det når motoren likevel er ute. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 24.Mars.2023 Del på Facebook Svart 24.Mars.2023 Mr_Stian skrev 39 minutter siden: Disse skal jeg sjekke. Vet du om det finnes en how to på hvordan man bytter disse? Du finner verkstedhåndboken i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mr_Stian Svart 18.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2023 Ikke fått gjort så mye mer her enda da jeg er på jobb reise. Har fått bestilt litt deler som skal være klar når jeg kommer hjem. Vurdere og om jeg må bytte motorlabbene. Hvordan ser jeg eller kjenner at disse må byttes? Usikker på om de ble byttet når motor var ute for 10 år siden så er godt mulig de er fra byggeår i 98. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.April.2023 Del på Facebook Svart 18.April.2023 Du har ikke nevnt det i lista over hva du har gjort for å bli klar for utløft, men regner med du har gjort det likevel: koble fra dieseltilførsel og -retur 😅 Og bytt motorfester hvis du er usikker, og hvis du skal beholde båten ei stund. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Mr_Stian Svart 19.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2023 😂 Stemmer. Tur og retur på diesel ble så klart koblet ifra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.