Jump to content

Fridykking : Faren for blackout/besvimelse og risikoen med å fridykke alene.


Erik

Recommended Posts

Jeg fridykker "ofte" alene, som en veldig kjekk aktivitet på båttur, men om bord hos oss er det bare foreløpig bare jeg som driver med dette, og har utstyr.  Holder på å prøve å lokke med kona, og en i en kompisbåt om å skaffe seg utstyr, så vi kanskje  bli flere etter hvert, men inntil videre er jeg mye alene i sjøen (kona er ombord, og vet hvor jeg er, men noe akutt redning kan jeg ikke regne med å få).

 

Jeg er forsiktig når jeg er alene.

Holder meg til moderate dyp (5-6 meter ?) når jeg er alene, og prøver å gå opp før contractions starter også i de situasjonene. 

Men alle instruktører advarer jo sterkt mot å drive på alene, bla pga faren for black out.

Samtidig vet jeg jo at mange faktisk driver på alene innimellom.

 

Men hvor stor er egentlig sjansen for å oppleve alvorlige problemer, hvis man er forsiktig under vann, og påpasselig med overflate tid etc?

 

Og får man evt ett forvarsel så man ihvertfall kan slippe blyet, eller skjer det potensielt helt ut av det blå ?

 

Jeg vet jo at det ikke er risikofritt, men det er ikke padling, vindsurfing, seiling, vinterfiske osv heller, som jeg også bedriver alene.

Er egentlig moderat fridykking alene så mye mer risikofylt enn feks de andre alene aktivitetene nevnt her ?

 

Er det noen her som har opplevd blackout eller behov for kompis-reddning ? Hva var foranledningen ?

Er det andre her som fridykker alene, og finner det risikoen verdt ? Hvilke preventive tiltak bruker dere i så fall ?

 

PS : Frivannsliv.no har gode tilbud i disse dager. Opp over 50% på enkelte pakker.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har fridykket alene i mange år og aldri hatt problemer. Men man må ikke overdrive hyperventilering og ikke dykke dypere enn det man med sikkerhet mestrer. For de fleste vil det si, som du nevner, 5-6 meter.
Kan ikke huske alvorlige ulykker ifm norsk fridykking, men har sett "shallow water blackout" i basseng, da ifm undervannsrugby. Og ja, det skjer ut av det blå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Erik skrev On 24.3.2023 at 13.10:

Men alle instruktører advarer jo sterkt mot å drive på alene, bla pga faren for black out.

Gammel tråd, men støtter @Ingar i hans innlegg. 

 

Det som gir deg stor risiko for shallow water blackout er dersom du hyperventilerer (mer enn 3 dype innåndinger) før du dykker. Det som skjer er at du lufter ut CO2 nivået i blodet. Det primære pustesenteret, altså det som gjør at vi primært får trang til å puste) er styrt av mengden CO2 i blodet, ikke mangelen på oksygen. Det betyr at ved for lavt CO2 nivå kan du risikere at du ikke får pustetrang i tide. Når du fridykker dypt og starter oppstigningen vil PO2 falle drastisk, og kan føre til besvimelse. Men en annen forustetning for å klare å besvime på den måten er at du trener opp CO2 resistensen ut over det normale. Folk flest vil ikke klare å besvime på den måten, da pustetrangen blir alt for sterk på et tidspunkt langt før du besvimer.

 

Har i likhet med Ingar vært vitne til en slik episode i basseng en gang. Det var en i klubben som skulle slå min rekord på å svømme under vann. Han presset seg det han klarte, men besvimte mellom den tredje og fjerde lengden i bassenget. Dette var på grunt vann, så han fikk ikke effekten av at partialtrykket falt ved oppstigning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...