turbodillum Startet 25.Mars.2023 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2023 Hei. Ved oppstart er det veldig lukt av brent diesel. Vet jeg har lest løsningen før i dette forumet, men tenker uansett det kan være fint med oppdatert kunnskap. Spørsmålet er om dette er noe jeg burde kunne fixe selv? Selv tror jeg selvsagt det, men hva tenker dere? Dette gjelder Eberspächer d4. Fra 1991 ish. Link to post
Bitteliten Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Kaj være pakningen mellom brennkammer og vifte Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Lukter det inne eller ute? Link to post
Komodo Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 (redigert) Har hatt det samme selv, tror ikke det er så uvanlig på eldre brennere. Tror det kommer av at du får et tilbakeslag i eksosen pga uforbrent diesel. Du får et "poff" i potta, og en dott med dårlig forbrent eksos ut. Denne eksosen lukter diesel, og luftinntaket vil kunne suge inn av denne skyen. Lagt til. Når jeg tenker meg om har jeg sett at det har kommet røykdotter ut av forbrenningsluftinntaket. Mulig det er der lukta kommer. Forbrenningslufta blir jo hentet inne i båten. Tror løsningen er demontering og rengjøring av varmeren. Mulig det er lurt å bytte glødeplugg også. Redigert 26.Mars.2023 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
turbodillum Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Hei, lukten kommer inne ja. Gir seg ganske raskt. Kommet gradvis tror jeg. Det kan også sies at det ryker mer ut av eksos ved oppstart enn tidligere. Link to post
S/Y Emma Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Bytt glødegitteret og puss pluggen litt, så blir det lettere fyr. Lav spenning gir også tennproblemer. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Brigg Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Det kan være verdt tiden å observere varmeren under oppstartsprosesssen. Med godt lys bør det være mulig å se hvor det eventuelt lekker. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
turbodillum Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Ok. Da får jeg observere litt under oppstart. Så blir det nytt glødegitter og plugg om jeg ikke ser noe. Takk for svar. Link to post
S/Y Emma Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Du trenger ikke bytte pluggen på D4. Den er "evigvarende", keramisk. Men om den er dekket av sot, kan det lønne seg å pusse den litt. Gitteret kokser igjen etter en stund og forårsaker feilstarter fordi dieselen ikke slipper gjennom. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 (redigert) turbodillum skrev for 19 timer siden: Ved oppstart er det veldig lukt av brent diesel. Har en maken som jeg bygde om til transportabel. Virket i mange år helt til desember i fjor, da fikk den samme symptomer og ble tung startet, Feilen var denne en 30A 220V til 12 V den gav nå bare 10,6 V når gløde pluggen slo inn. Ny omformer gir 11, 8 V under oppstart og alt er tipp topp. og bedre viftehastighet. Mål Volten på Glødepluggen under oppstart. Redigert 26.Mars.2023 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
turbodillum Svart 26.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 Takk for info. Her læres Link to post
MYVIVERA Svart 26.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2023 (redigert) Sjekk litt rundt det komodo skrev om luftinntaket og eksos. Jeg måtte ta ett par grep selv da jeg oppdaget at noe eksos under oppstart ble sugd inn i luftinntaket. Da kunne jeg kjenne diesel lukt inni båten. Redigert 26.Mars.2023 av MYVIVERA (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn