Jump to content

Lukt av diesel ved oppstart av Eberspächer D4

turbodillum

Recommended Posts

Hei. Ved oppstart er det veldig lukt av brent diesel. Vet jeg har lest løsningen før i dette forumet, men tenker uansett det kan være fint med oppdatert kunnskap. Spørsmålet er om dette er noe jeg burde kunne fixe selv? Selv tror jeg selvsagt det, men hva tenker dere? Dette gjelder Eberspächer d4. Fra 1991 ish.

Har hatt det samme selv, tror ikke det er så uvanlig på eldre brennere. Tror det kommer av at du får et tilbakeslag i eksosen pga uforbrent diesel. Du får et "poff" i potta, og en dott med dårlig forbrent eksos ut. Denne eksosen lukter diesel, og luftinntaket vil kunne suge inn av denne skyen. 

Lagt til.

Når jeg tenker meg om har jeg sett at det har kommet røykdotter ut av forbrenningsluftinntaket. Mulig det er der lukta kommer. Forbrenningslufta blir jo hentet inne i båten. Tror løsningen er demontering og rengjøring av varmeren. Mulig det er lurt å bytte glødeplugg også. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Det kan være verdt tiden å observere varmeren under oppstartsprosesssen. Med godt lys bør det være mulig å se hvor det eventuelt lekker. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

turbodillum skrev for 19 timer siden:

Ved oppstart er det veldig lukt av brent diesel.

Har en maken som jeg bygde om til  transportabel.

Virket i mange år  helt til desember  i fjor, da fikk den samme symptomer  og ble tung startet,

Feilen var denne en 30A 220V  til 12 V den gav nå bare 10,6 V  når gløde pluggen slo inn. 

image.png.3c7f9a71fd04b0e7f6b9c8f1c146e4de.png

Ny omformer  gir 11, 8 V   under oppstart og alt er tipp topp. og bedre viftehastighet.

Mål Volten på Glødepluggen under oppstart. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...