Jump to content

Wallas 40 DT dieselvarmer støy / lyddemper


AdmiralP

Recommended Posts

Hei

 

I båten vår er det en Wallas 40 DT dieselvarmer. Jeg synes det er litt viftestøy av den, og jeg lurer på om noen har erfaringer med bruk av lyddemper, og evt. hvor det bør installeres for at det skal være mest mulig effektivt? Det finnes lyddemper for eksos og for lufterør (kald eller varm side er også diskutert?)

 

Har noen erfaringer med slike produkter (ikke nødvendigvis på en Wallas) evt. gode hjemmelagde løsninger å dele, blir jeg veldig takknemlig for det.

 

Tilleggsinfo: Rørene er ikke isolert. Lurer på å gjøre det også.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kun erfaring med parafindrevet Wallas og der er støyen så lav at det er lite å tjene på lyddemper. Vet ikke om det i det hele tatt finnes, de er konstruert med 2 rør utenpå hverandre slik at innsugningsluften kjøler ned eksosen.

Har 40DT separate rør for innsug og eksos?

Link to post
Share on other sites

Stormwatch, godt poeng - det er nok sannsynligvis 2 rør utenpå hverandre. Jeg studerte ikke sist jeg var nedi der (i fjor), og den sitter litt kronglete til.

 

Forhandleren jeg bruker nevnte på telefon at han har 28 mm. lyddemper for eksosløp fra dieselvarmer, men mulig den er til noe annet. Jeg må nok stikke innom å se hva det er for noe.

 

Jeg tenker uansett det må være mere å hente på en lyddemper montert på luftrør, men jeg mener å ha lest tidligere et sted at det ikke var store forskjellen. Derfor jeg søker erfaringer her :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...