Jump to content

Er en batteridrevet poleringmaskin fra Ryobi greit nok ?

dennrick

Recommended Posts

Summa sumarum etter noen år med eksperiment:

Sluttresultatet handler ikke bare om hvilken maskin du bruker. Eller polermiddel. Eller pader. Det kan like gjerne handle om wipedown eller valg av voks.

Det finnes selvsagt folk som gjør dette daglig og som kan dette til fingertuppene, men hvis det forblir trade-secrets, så blir det fort sånn. Ser ingen grunn til å holde tilbake her på båtforumet.

Alternativt blir innsteget for drøyt, og vi ser heller på 90%-varianten til 1/3 av kosten. Altså et 90% resultat til 1/3 av kostnaden til 95%, 97% eller 99% måloppnåelse.

I enden: Hver båteier eier selvsagt både egen båt og egen båtpussambisjon. Sånn er det bare - heldigvis.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)

Siden jeg ikke er for trade secrets, så tok jeg en 2-trinns nedvask før voks:

- Aller først fukter jeg gelcoaten før påføring av kjemikalier. (Her har jeg dårlig erfaring -  gelcoat er porøs, så start med vann uansett hva).

- deretter en bøtte med masse Zalo og vaskehanske.

- Skyle av

- Ny bøtte med nøytral bilshampoo

- Skylle av

Nerdete? Kanskje. Men det tar 15 min i forhold til timer med polering. Det er det jeg kaller good meassure. (Hvis du føler det kniper, så dropp bilshampoo, men kjør på med Zaloen og skyll godt av).

Dermed er oversiden av fenderlist good to go:

IMG_20230408_195532_HDR (2).jpg

Alt under fenderlist er resultat av fjorårets eksperimenter  - men det ser bra ut. Jeg har ikke gjort annet enn å skvette noen vanndråper fra vasken over fenderlist. ...og for dem som lurer på hva fjorårerts twist var: Jeg vasket skroget grundig etter opptak. Vannlinjerens med syre og alkalisk vask over hele flaten før påføring av nytt lag med Jotuns synteiske voks. That's it. Båten har stått naken under åpen himmel hele vinteren. Ingen presenning eller telt. Alt under fenderlist er 2022. Jeg har ikke touchet gelcoaten under fenderlist i 2023.

For å være helt ærlig, kunne jeg bare vasket båten, gitt den en sprayforsegling og sjøsatt. Det ville faktisk vært nok for min estetiske hjerne. Nerdehjernen vil det dog litt annerledes.

Redigert av Solseng (see edit history)

Hvor er vi da? At valget av maskin bare utgjør 50%, og resten er know how og praktisk erfaring? Jeg driver ikke business, det er bare mine tips basert på praktiske erfaringer. Hvis jeg kan bidra, så feel free til å spørre.:giggle: Wipedown er like viktig som maskin, pads og poleringsmiddel/rubbing. Ikke viktigere, men viktig. Det er vel her proff skiller amatør.

Grunnlaget legges i selve poleringen, men har du en dårlig wipedown - kan fort hele greia være forgjeves. Voksen/forseglingen gjør intet annet enn å sementere alt du har gjort forut - inkludert streker og områder som ikke er fjernet 100% etter rubbing/poleringsinnsatse.

Jeg er fortsatt glad jeg gikk for Milwaukee sin m12 poleringsmasking, selvom den er liten og bare snurrer rundt. 1-1,2 kg er veldig hyggelig for skuldrene, og selvom noen synes den er liten, virket den flott da jeg hadde store skrogsider på Fairlinen. Jeg har 2 ladere og 4 batterier, så det er ikke på grunn av det tekniske som gjør at det blir pauser.

Men om man klarer seg med litt ikke-perfekt polering, er det en lykke med lett poleringsmaskin :-)

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Akkurat!  :thumbsup:  (det er ingen skam å snu).

Ikke sant, særlig nå i påska og greier :lol:

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Hva mener du med wipedown @Solseng ?

Å herregud, vet du ikke det en gang du æ :crazy: :giggle: Bruker du ikke wipedown hver gang du polerer ??? 

Her har du en kar som forklarer litt om wipedown. De siste minuttene demonstrerer han.

Og for å være litt mer alvorlig, jeg hadde heller ikke hørt om wipedown inntil for et par år siden. Har heller ennå ikke testet det. Polering og voksing er ikke såå gøy, og det er gjerne så tidkrevende at det alltid blir en salderingspost. Wipedown betyr jo at man må gå over hele skroget ennå en gang. Har hittil ikke blitt prioritert. Dessuten koster det jo noen kroner for ingrediensene, så jeg har lurt på om ikke en runde med zalovann kan gjøre tilnærmet samme jobb?

Solseng skrev for 9 timer siden:

Grunnlaget legges i selve poleringen, men har du en dårlig wipedown - kan fort hele greia være forgjeves.

Hvorfor det? Har aldri tatt wipedown på en båt, ser ikke helt poenget heller. Jeg bruker Meguiars onestep og Meguiars pure wax påført med ullpute og Rupes DA-maskin med 15 mm utkast. Sørger for at båten er skikkelig ren før polering, blir like fornøyd hver gang

Komodo skrev 53 minutter siden:

Ikke sant, særlig nå i påska og greier :lol:

Å herregud, vet du ikke det en gang du æ :crazy: :giggle: Bruker du ikke wipedown hver gang du polerer ??? 

Takk for den @Komodo, må bare innrømme at dette var ukjent for meg. Jammen godt å ha sånne guruer som deg her :giggle:.

Måtte lese bruksanvisningene på Meguiars flaskene av Onestep, polish og flagship for å se om det stod noe om dette, men der står det bare at båten skal vaskes først. Og naiv som jeg er tenkte jeg da på båtshampo.

Har pleid å gjøre dette for hånd og ikke tenkt på båten som et smykke, men en bruksgjenstand. 

Det morsomme med dette temaet er jo at folk får litt sterke følelser, men er vel egentlig lite objektive tester. 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 1 time siden:

Takk for den @Komodo, må bare innrømme at dette var ukjent for meg. Jammen godt å ha sånne guruer som deg her :giggle:.

Takker for oppgradering til guru lurvetass, men for de som ikke tok ironien vil jeg bare understreke at jeg er en glad amatør på dette feltet, men synes det er moro å lese om andres erfaringer og lære litt. 

Les gjerne denne tråden om polering, der er det mange gode tips og erfaringer. Legg også gjerne merke til hva jeg skriver i mitt innlegg på første siden :wink:

https://baatplassen.no/i/topic/140677-grunnleggende-om-polering/

På side to er det et utmerket innlegg fra @mmosberg, der oppsummerer han hele prosessen fra vask til ferdig vokset, og tar med konkrete råd om puter og poleringsprodukter. 

Ellers så skjønner jeg jo at det er to leire når det kommer til roterende eller DA maskin. mmosberg forfekter DA, @lang-sommerferie er klar på at det er roterende som gjelder. Selv har jeg ikke nok erfaring til å vurdere disse opp mot hverandre, men har foreløpig kommet til den konklusjon at på vår gamle slitte båt er det ingen grunn til å gå for DA maskin for å hente ut den siste lille "bling-faktoren". Der er effektivitet og det å bli ferdig viktigst, så jeg bruker roterende der. På en nyere båt hadde det kanskje stilt seg annerledes?

Egentlig en stund siden du ble oppgradert @Komodo og det er ikke ironi. Mye bra kunnskap og tips som deles av deg :thumbsup:

Oppsummeringen du viste til forklarte det veldig bra og forståelig selv for meg.

Men synes det er litt rart at wipedown ikke er beskrevet i bruksanvisningen til Meguiars polish. Der står det bare at for langtidsbeskyttelse påføres en av voksene i samme serie. 

Hilsen

Lurvetass

Takk for alle bidrag på tråden :smiley: Vi er i mål, og jeg syntes dette ble riktig så bra, og så får jeg bare håpe holdbarheten er likeså utover sesongen. Målet for dette var "nødvendig vedlikehold" basert på hearsay om at båten bør poleres og shines en gang iåret. Samtidig syntes jeg at det er gøy at det ble så bra også - ut ifra det amatøren meg kan bedømme. Kommentarene om at en 2,9 kg maskin kunne bli tungt er riktig. Er støl i skuldrene etter igår. En lærdom er kunne stå 25 30 cm høyere både på bakkenivå og i firkantstigen - det ville ha gikk bedre ergonomi.

Jeg kom over oppskriften til @mmosberg da jeg i vinter leste her på baatplassen om polering (fant linken via et innlegg fra @Komodo) Spørsmålet mitt i trådstart er relatert til punkt 1 i oppskriften til mmosberg - valg av maskin. Siden dette var første gang jeg har gjort noe slikt ble det DA maskin.

Oppskriften min er noenlunde ihht overfornevnte oppskrift med variasjon i pads og utstyr og lurium, men jeg hadde sett bort ifra det med wipedown, så det var fint @Solseng kom på banen med kunnskap om dette og også andre tips.

Som nevnt over var det polering igår med Maguires one step compund etterfulgt av tørking. Idag var det wipedown med Biltema's ""Panel Wipe", og voksing med Maguires Flagship voks. Det var en drømmejobb sammenliknet med poleringen. Selve påføringen og avtørking av wipedown var en rask jobb. Jeg antok at de klutene ikke skulle brukes etter voksingen, så jeg gjemte de i bilen for ikke å ta feil. Jeg brukte håndholdte pads til vokspåføring, mikrofiber, og en sønn. Han gikk noen minutter bak meg (5-10min) og tørket av voksen med mikrofiber. Totalt holdt vi på ca 3,5 timer idag, dog med et litt slakkere tempo enn det jeg holdt igår.

Når det gjelder vedlikehold/vask utover sesongen, så er det nok også en del varierende meninger om hva voksen tåler. Jeg har en kanne med JIF båtshampo i båten. Jeg har også Meguiars Boat Wash som jeg vasket med her forleden. Duger disse ?

8.jpg

9.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Bra jobbet dennrick.
Resultatet ble helt knall bra kan vi se på bildene.
Er viktig å sette seg litt inn i det før man begynner og ha gode nok produkter så kommer man virkelig langt.
Når det gjelder båt såpe er begge produktene du nevner gode og milde mot voksen så du trenger ikke noe annet.

Takk, Pipe ! Det er selvsagt ikke helt superhelt-takter over den jobben vi gjorde igår og idag. Men, vi har en snekker i familien, en fra den eldre skolen. Han hjalp oss med å pusse opp huset, og han sa alltid at "maleren skal gjøre snekkeren salig". Det var ikke noe gøy å være maleren da.

Men et fint ordtak. Vi følte det litt sånn idag :giggle:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Komodo skrev for 8 timer siden:

Ellers så skjønner jeg jo at det er to leire når det kommer til roterende eller DA maskin. mmosberg forfekter DA, @lang-sommerferie er klar på at det er roterende som gjelder. Selv har jeg ikke nok erfaring til å vurdere disse opp mot hverandre, men har foreløpig kommet til den konklusjon at på vår gamle slitte båt er det ingen grunn til å gå for DA maskin for å hente ut den siste lille "bling-faktoren". Der er effektivitet og det å bli ferdig viktigst, så jeg bruker roterende der. På en nyere båt hadde det kanskje stilt seg annerledes?

Når det gjelder roterende eller DA maskin er det flere meninger det ute.
Men skal man til med en DA maskin på båten bør utkastet være minst 15mm eller helst 21mm.
Har jo litt forståelse for argumentet att kjøper man DA med 15mm har man også en brukbar maskin til bilen.
Mine foretrukne maskiner har 12mm utkast til bilen og 21mm til båten.
Dog bruker jeg endel roterende til båten med stor bak plate fordi det går fortere,den er lettere og vibrasjonene er endel mindre.
Men blir noen timer med DA også der man ikke kommer til med roterende med 180 mm bakplate.
Er litt nerd så har 4 poleringsmaskiner av god kvalitet og noen andre pensjonerte som jeg ikke har fått kastet enda.

Skal jeg driste meg til å anbefale ett godt merke polerings maskin til en fornuftig pris så vil jeg slå ett slag for Shinemate.
EX 610-15 Kombimaskin for bil og båt
EX 610-21 til båt.

Etter min mening er de tilnærmet like gode i bruk som Rupes

dennrick skrev 17 minutter siden:

Takk, Pipe ! Det er selvsagt ikke helt superhelt-takter over den jobben vi gjorde igår og idag

Båtsiden kan jo ikke bli blankere enn ett speil :thumbsup: så ingen grunn til å være beskjeden.
Jobben dere har gjort holder høy kvalitet og noe annet er det ikke å strekke seg etter på en bruksbåt.
Selv om det alltid er mulig å gjøre det enda bedre ved å legge inn mange flere timer og sitte igjen med ett marginalt bedre resultat som man bare ser selv.
Det er jo en kunst å gi seg når ting er bra nok. 

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg synes det er flott at du deler av profesjonell kunnskap @lang-sommerferie, har lært mye av å lese postene dine. Så må folk velge selv om de ønsker å gjøre ting på den ene eller andre måten. Selv har jeg en forkjærlighet for å gjøre ting så rimelig som mulig, men så har det sannelig straffet seg mange ganger, og jeg har endt opp med å legge ut (mye) mer enn jeg hadde gjort om jeg bare hadde fulgt de rette rådene fra starten av? 

Når det gjelder poleringsmaskin har likevel gnienheten lønnet seg, foreløpig. Regner med Biltema-maskinen min holder koken noen runder til. Men skuldrene får jo kjørt seg litt, da den er som eieren, ikke av letteste typen, og giret er såpass grovt smidd at hørselvern er sterkt påkrevet (som selvfølgelig lånes gratis fra jobb?). Hadde nok fått en bedre opplevelse av poleringsjobben med en bedre maskin, men så driver jeg ikke på med polering til daglig, så da får det heller være (inntil videre).

lang-sommerferie skrev 6 minutter siden:

, så du kan vel si deg fornøyd når en sær grinebitter som meg ikke finner noe og klage på sånn umiddelbart :) 

He he, kan få sagt det du sommerferien :giggle: Men nå får vi forsøke å legge dette bak oss. Vi som kjenner deg vet at du ikke er en sær grinebiter, så ikke prøv å påta deg den rollen :wink: 

Du vet, vi som sto i dugnaden for Bergtatt på Kråkerøy i fjor sommer husker veldig godt at du og din far kom ens ærend fra Krakerø for å delta på dugnad! Det står det respekt av, og vi som møtte opp som amatører fikk virkelig muligheten til å lære! 

Og akkurat der må jeg jo nesten ta litt kreditt selv også. For i forkant av dugnaden husker jeg at jeg foreslo at vi kunne kombinere dugnaden med et kurs i å stelle opp en sliten båt. Og kurs ble det! Vi som var der fikk muligheten til å prøve oss på blanding av sparkel og farger, slipe opp skader, for ikke å snakke om rubbing og polering. I tillegg var det jo en rekke andre oppgaver som skulle løses på båten til @Pequod, så jeg tror det var mange som fikk muligheten til å lære seg litt om både det ene og det andre der. 

Komodo skrev On 9.4.2023 at 23.32:

He he, kan få sagt det du sommerferien :giggle: Men nå får vi forsøke å legge dette bak oss. Vi som kjenner deg vet at du ikke er en sær grinebiter, så ikke prøv å påta deg den rollen :wink: 

Du vet, vi som sto i dugnaden for Bergtatt på Kråkerøy i fjor sommer husker veldig godt at du og din far kom ens ærend fra Krakerø for å delta på dugnad! Det står det respekt av, og vi som møtte opp som amatører fikk virkelig muligheten til å lære! 

Og akkurat der må jeg jo nesten ta litt kreditt selv også. For i forkant av dugnaden husker jeg at jeg foreslo at vi kunne kombinere dugnaden med et kurs i å stelle opp en sliten båt. Og kurs ble det! Vi som var der fikk muligheten til å prøve oss på blanding av sparkel og farger, slipe opp skader, for ikke å snakke om rubbing og polering. I tillegg var det jo en rekke andre oppgaver som skulle løses på båten til @Pequod, så jeg tror det var mange som fikk muligheten til å lære seg litt om både det ene og det andre der. 

Dere fikk sett stor forskjell på forskjellige maskiner, forskjellige typer rubbing og pads, når de forskjellige brukes, samt forskjellige slipemaskiner, fikk erfare hva som skjer bare man legger noen få gram for mye press på slipemaskina og hvor stor forskjell det er på forskjellige slipepapir. Alle dere som var der vet hva som skal til for og få en finish som selv de særeste og mest kravstore blir fornøyd med :)

det er kun folk som er syke i hue, som plansliper en skrogside for og slippe de småbulkene båtene ofte har, for og få den skikkelige speileffekten (innleggs forfatter sitt forslag) 

Dugnader er "morro", da får man det jo hyggeligt og sosialt når man jobber også, vaneligvis så er jeg vant til headset på øra med noe god musikk, så bare gyve løs i mitt eget tempo etter min egen plan :) 

Med tanke på at den kun er slipa og rubba på nederste bilde, så trur jeg vi kan si oss fornøyde :) 

Screenshot_2022-08-25-21-01-24-661_com.android.chrome.jpg.e5b54eeb84b74a8b617d12f933e880b0.jpg

lang-sommerferie skrev 3 minutter siden:

Dere fikk sett stor forskjell på forskjellige maskiner, forskjellige typer rubbing og pads, når de forskjellige brukes, samt forskjellige slipemaskiner, fikk erfare hva som skjer bare man legger noen få gram for mye press på slipemaskina og hvor stor forskjell det er på forskjellige slipepapir.

Ja, vi fikk med oss mye forskjellig :thumbsup: Men det er rart med det, det man ikke bruker, det glemmer man :blush:  tror derfor vi må få til et nytt slikt "kurs". Jeg vet om en kar som har en gammel Viksund Futura med diverse gelcoatskader som hadde egnet seg veldig godt som kursobjekt :thumbsup:

Komodo skrev 28 minutter siden:

Ja, vi fikk med oss mye forskjellig :thumbsup: Men det er rart med det, det man ikke bruker, det glemmer man :blush:  tror derfor vi må få til et nytt slikt "kurs". Jeg vet om en kar som har en gammel Viksund Futura med diverse gelcoatskader som hadde egnet seg veldig godt som kursobjekt :thumbsup:

Hehehehhe, du lærte jo masse i fjor, nå er det din tur og være lærer :p så kan jeg bare tusle rundt, jobbe litt, prate litt, kansje sove litt :) 

båtplassen burde egentlig hatt ett sånt objekt i året, der man hadde ett skikkelig kurs som både jeg og knude kunne samarbeida som instruktører (han er oldschool med sinnsykt mye erfaring og jeg er hightech newschool med passe mye erfaring) med godt motiverte folk. Da får man prøvd seg mye mer og ser ett helhets bilde fremfor det man får av en plate på 10x20cm med en skade på 2x2cm. 

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)

Skjønner lang-sommerferie sin begeistring for Mirka sine produkter.
Har bare brukt slipe materiel derfra og de er virkelig i egen klasse.
Er egentlig rart hvor dårlig billig slipepapier egentlig er hvis man noen gang har brukt det beste.
Har slipt og lakket på en del veteranbiler i årenes løp og gode produkter sparer mye tid.Er ikke grunnlaget bra nok så blir heller ikke slutt resultatet det.

Redigert av pipe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...