Jump to content

Finnes det egentlig familiebåter for "middelklassen" lenger?

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Vi eier en Nimbus 3003 fra 1988 som vi er riktig fornøyde med, selv om den er gammel. Den gir oss fem i familien et funksjonelt hjem når vi er på ferie om sommeren, selv om det sikkert er litt for få kvadrat i forhold til dagens standard. 

Husker ikke nyprisen på den, men det kan jeg sikkert finne i papirene om bord et sted. Jeg vil tippe ca 700.000 i 1988. 

Sist sommer kom vi sammen med noen som hadde dagens utgave av denne båten, selv om det selvsagt ikke finnes, men det nærmeste Nimbus leverer i alle fall. Det var en Nimbus 305 Coupe med en prislapp som starter på 3,5 mill. Da har den samme fart som vår gamle 3003, men en kabin mindre. 

Noen venner av oss har en Scand Baltic fra 1988. Den var jo en direkte konkurrent til vår Nimbus på den tiden, og en favoritt for mange.

Ny pris ferdig på sjøen den gangen var ca 600.000 med riktig motor. 

For gøy kan vi jo sammenligne denne med en ny Saga 325 i dag, med samme maksfart. Den starter på 3.390.000 før diverse utstyr.  

Windy leverte vår forrige Windy8600 i 1988 for ca 500.000. En mindre båt, men rettet inn mot familier likevel, og oppnåelig for "middelklassen" den gangen.

En Windy med fire sengeplasser i dag må man vel godt over fem millioner for å få i brygga. 

Ser man på inflasjon og gjennomsnittlig inntekt, har familiebåter blitt forferdelig dyrt i forhold til på 80- og 90-tallet. 
Ikke noen bombe det, men gitt prisstigningen ellers, burde en typisk 30- fots familiebåt ligge rundt 1,5 millioner ny i dag dersom den skulle truffet samme marked som Balticen og 3003'en på 80-tallet. Så hva skal den gjennomsnittlige middelklasse-båtfamilien handle brukt om 20-25 år?   

Og hva handler den normale båtfamilien nytt i dag? Daycruisere til 2 millioner?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Veldig interessant spørsmål! Ser ut som båtbransjen har endret seg enormt siste årene! På båter under 30fot finnes det nesten ikke innenbords lenger da dette blir for dyrt på en eksempel 25 fots båt! I Norge generelt lønner det seg nesten ikke å produsere mindre båter. Daycruiseren i dag har endret seg mye! Før kunne jo en 23foter inneholde både lukket toalett og stikkøye samt alt man trenger for en ferie ombord, i dag er jo 21/28 fotere som regel ren daycruiser! tror generelt at folk er mindre på båtferie i båter under 30fot og hvis man er ute etter bobåt i dag blir den fort 30-40fot. Spennende å se hvordan det utvikler seg videre med tanke på drivstoffpriser og miljø! Håper at de klassiske snekkene kan komme på banen igjen og bli et litt rimligere alternativer til feriebåt! 

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Ja, jeg synes også det er merkelig at folk kjøper disse nye 30-foterene med bensin motor(er). De ser ikke spesielt gode ut i sjøen, og ser vriene ut å manøvrere i havn. Da hadde jeg heller valgt å oppdatere en eldre båt med ny dieselmotor. 

Viktig og interessant tema.
Mulig det er relatert til samfunnet ellers. Stikk i strid med alt snakk om miljøvern og gjenbruk, folk skal ha nytt og det skal eksklusivt og lukseriøst. Det være seg båt, bil eller bolig. Noe  båtprodusentene vet å utnytte.

Eldre båter er knapt omsettelige, det har vært mange tråder om hvor overpriset båter fra forrige århundre er.

Prisene har nok økt, men kanskje ikke så voldsomt som man kan tro hvis man ser det relativt kjøpekraft. 

I følge SSB var gjennosnittslønnen i 1988 170730,- Hvis vi bruker din pris på 70000,- i 1988 for Nimbusen gir dette 4,1 årslønner. I 2023 er gjennomsnittslønnen 609480, Den 305 Coupe du nevner som eksempel koster da 5,7 årslønner. 

Hvis vi bruker 4,1 årslønner som Nimbusen kanskje kostet ville det idag tilsvart 2498868,-. 

Det er vel mulig å få en familie båt ikke å langt unna den prisen?

Prisene har vokst litt som boligprisene og det er vel strengt tatt boligene til middelklassen med dertil lav rente som har finansiert nybåtkjøpene. Synes jeg ser mange som kjøper nye RIBer, daycruisere og skjærgårdsjeeper til rett under millionen. Det står man jo fritt til, men jeg stusser over hvor påfallende lik båtgleden er med båter i dette segmentet på hhv. 200 og 900.000.

Ellers så ser vel flere til seilbåt nå med tanke på energisituasjonen og prisene? 15-20 år gamle kurante cruisere holder seg bemerkelsesverdig godt i pris.

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Swingswong skrev 33 minutter siden:

Seil må byttes, blir noen kroner årlig avhengig av størrelse 

Mange overdriver denne kostnaden. Om man ikke seiler regatta, men bruker båten til rolig turseiling så holder seil fint i 15 år. Min 2005 Etap 24i har fortsatt originale seil som fungerer ok. 

Stormwatch skrev for 2 timer siden:

Verstingen må vel være Fjord boats, daycruisere fra 38 til 53 fot. Prisene tør jeg ikke tenke på. 
Litt av en kontrast til hva som ble produsert Norge.

Ja trist at Fjord navnet og nesten alt av norsk båtproduksjon forsvant utenlands! Fjord lagde virkelig flotte båter og var vel de første med stikkøye! Fjord 21 weekender var jo fullverdig feriebåt på 21fot?

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:

Ser man på inflasjon og gjennomsnittlig inntekt, har familiebåter blitt forferdelig dyrt i forhold til på 80- og 90-tallet. 
Ikke noen bombe det, men gitt prisstigningen ellers, burde en typisk 30- fots familiebåt ligge rundt 1,5 millioner ny i dag dersom den skulle truffet samme marked som Balticen og 3003'en på 80-tallet. Så hva skal den gjennomsnittlige middelklasse-båtfamilien handle brukt om 20-25 år?   

Og hva handler den normale båtfamilien nytt i dag? Daycruisere til 2 millioner?

Jeg koser meg stort i en 24 fots seilbåt med mine tre barn. Det er trangt, men trivelig og skaper minner for livet. Båten kostet 180 000,- for to år siden og jeg vi tro jeg får omtrent det samme for den i dag. Årlige utgifter beløper seg til ca 15 000,- og for de pengene så hadde jeg 70 turer på sjøen i 2022. Det kjekke er jo at båten fint klarer en kuling over Sletta og at jeg ikke trenger å gå på akkord med sikkerheten selv om jeg har rimelig båt. Lett å håndtere er den også, noe som er greit med små barn om bord. Med tid og stunder så vil jeg nok oppgradere, men neppe til noe større enn 28-30 fot. 

Redigert av LAKA (see edit history)
Evenb skrev for 4 timer siden:

Håper at de klassiske snekkene kan komme på banen igjen og bli et litt rimligere alternativer til feriebåt! 

Er snekker så billig, da? Jeg har en Saga 27 som i reklamen da den var ny i 1986 ble kalt "en hytte på sjøen". Jeg kjøpte den 1 år gammel i 1987 for 230000 kroner. Skulle den blitt produsert nå, hadde det nok svidd litt i lommeboken, slik det gjorde for meg for36 år siden. Nå er det heldigvis mye billigere å låne penger til båt enn den gang, så det hjelper nok litt på. jeg var oppe i en effektiv rente på lån til båten på 20%!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel

Lars H. skrev 1 time siden:

Er snekker så billig, da? Jeg har en Saga 27 som i reklamen da den var ny i 1986 ble kalt "en hytte på sjøen". Jeg kjøpte den 1 år gammel i 1987 for 230000 kroner. Skulle den blitt produsert nå, hadde det nok svidd litt i lommeboken, slik det gjorde for meg for36 år siden. Nå er det heldigvis mye billigere å låne penger til båt enn den gang, så det hjelper nok litt på. jeg var oppe i en effektiv rente på lån til båten på 20

Vel mindre motor vil jo hjelpe på prisen! Samt drivstoff-kostnader på langt sikt! med slike priser på drivstoff som vi har fortiden samt stadig økende fokus på miljø tror jeg fort at lettdrevne snekker med liten moderne diesel-motor og eksos rensende teknologi som scrubbere kan være veien å gå for fremtiden! Nor-sea 770 som er eneste bobåt snekken/halvplaner på markedet har en pris på 1,1mill med 110hk Yanmar! Ikke så aller verst det?

Evenb skrev 35 minutter siden:

...Nor-sea 770 som er eneste bobåt snekken/halvplaner på markedet har en pris på 1,1mill med 110hk Yanmar! Ikke så aller verst det?

Helt enig i dette. Synd det ikke selges noe særlig av slike båter lenger. Jeg hadde trodd de skulle blitt mer populære å kjøpe nye, med de dieselprisene vi ser nå. Jeg kan til en viss grad se at båtypen har gått ut på dato, men man får jo ikke rimeligere båtliv enn i disse. 

Worry II skrev On 3.4.2023 at 22.24:

Helt enig i dette. Synd det ikke selges noe særlig av slike båter lenger. Jeg hadde trodd de skulle blitt mer populære å kjøpe nye, med de dieselprisene vi ser nå. Jeg kan til en viss grad se at båtypen har gått ut på dato, men man får jo ikke rimeligere båtliv enn i disse. 

Får jo en gammel polar 770 til rundt 100000 og opp.. det er stort sett samme båten, bare gammel. tror ikke så mange som vurderer sånn båt blar opp over 1 mill.. kan oppgradere de gamle mye for den prisen. 

nor sea 770 er flott da?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hva med en Saga 310/315?

De er som regel godt utstyrt og velholdt, er Norskbygd og har det meste av det som trengs i en bobåt på 31,5 fot. Gode sjøbåter er det også. Ser på Finn.n at prisene ligger på ca 800000. på de som er lagt ut der.

Båter for middelklassen? Hvem er det? Nå er Strömstad med tilliggende områder pakka med båter som nye koster mellom 5- og 20 millioner. Som sluker fra 10- til 100 liter diesel i timen. Veldig få seilbåter. Jeg tror middelklassen har krympet til pensjonister og andre trygdede. Oss med mye lån og lav inntekt :-)

Escaro skrev 34 minutter siden:

Hva med en Saga 310/315?

De er som regel godt utstyrt og velholdt, er Norskbygd og har det meste av det som trengs i en bobåt på 31,5 fot. Gode sjøbåter er det også. Ser på Finn.n at prisene ligger på ca 800000. på de som er lagt ut der.

Masse kvalitet i disse båtene, men de du nevner til rundt 800 000 har motorer av eldre utgaver; dvs 41/43-serien til VP. Skal du få de mer moderne motorseriene til VP (D-serien) og helst med 260 HK, så er det sjelden de selges under 1 mill enda. Disse motorene ble introdusert i 2005, men det ser ut til at Saga har levert de «gamle» VP-motorene på de første som ble levert og som nå selges ned mot 800-900 K.

Skal ikke starte en debatt om denne berømte D-serien til VP. Ville bare formidle en observasjon. ?

mvh Bergen Dørk

Hulda skrev 29 minutter siden:

Båter for middelklassen? Hvem er det? Nå er Strömstad med tilliggende områder pakka med båter som nye koster mellom 5- og 20 millioner. Som sluker fra 10- til 100 liter diesel i timen. Veldig få seilbåter. Jeg tror middelklassen har krympet til pensjonister og andre trygdede. Oss med mye lån og lav inntekt :-)

Anser meg selv og min familie å tilhøre middelklassen. Vi har to greie inntekter, men også et boliglån som med renter og avbetaling per i dag tar omtrent 1/3 av månedlig utbetalt lønn. Andre faste kostnader spiser opp det meste andre, pluss sparing til barn og pensjon, og forbruket som følger med tre ungdommer i hus. For oss er en ny familiebåt til tre millioner helt utopisk å få til. På tidlig nittitall ville vi antakelig kunnet vurdert en ny Nidelv 28 eller noe slikt.

Escaro skrev 1 time siden:

Hva med en Saga 310/315?

Jeg tenkte på nybåtpriser her. Da må du mer enn firedoble den prisen dessverre ?

Stormwatch skrev On 3.4.2023 at 16.36:

Verstingen må vel være Fjord boats, daycruisere fra 38 til 53 fot. Prisene tør jeg ikke tenke på. 
Litt av en kontrast til hva som ble produsert Norge.

Vi lå ved siden av en 33 fot daycruiser i fjor med 300hk v8 på hekken. Riktignok med krypkøyer til fire under dekk, og familie med to barn om bord på tur ei langhelg. Rå båt! Prisen var 2,6 mill. For en daycruiser.

Kallethekid skrev On 3.4.2023 at 16.32:

Prisene har nok økt, men kanskje ikke så voldsomt som man kan tro hvis man ser det relativt kjøpekraft. 

I følge SSB var gjennosnittslønnen i 1988 170730,- Hvis vi bruker din pris på 70000,- i 1988 for Nimbusen gir dette 4,1 årslønner. I 2023 er gjennomsnittslønnen 609480, Den 305 Coupe du nevner som eksempel koster da 5,7 årslønner. 

Hvis vi bruker 4,1 årslønner som Nimbusen kanskje kostet ville det idag tilsvart 2498868,-. 

Det er vel mulig å få en familie båt ikke å langt unna den prisen?

Godt poeng! Gjennomsnittslønn vs pris er viktig. Medianlønn er kanskje enda mer presist for å si noe om hva den typiske nordmann tjener, og den ligger litt lavere. 
For 2,5 mill i dag får man en stor daycruiser eller en styrhusbåt som kan  brukes på tur, men du bor ikke der i 14 dager med samme komfort som en turbåt fra 80/90-tallet. Så finnes sikkert noen unntak, altså ?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Anser meg selv og min familie å tilhøre middelklassen. Vi har to greie inntekter, men også et boliglån som med renter og avbetaling per i dag tar omtrent 1/3 av månedlig utbetalt lønn. Andre faste kostnader spiser opp det meste andre, pluss sparing til barn og pensjon, og forbruket som følger med tre ungdommer i hus. For oss er en ny familiebåt til tre millioner helt utopisk å få til. På tidlig nittitall ville vi antakelig kunnet vurdert en ny Nidelv 28 eller noe slikt.

Jeg tenkte på nybåtpriser her. Da må du mer enn firedoble den prisen dessverre ?

Vi lå ved siden av en 33 fot daycruiser i fjor med 300hk v8 på hekken. Riktignok med krypkøyer til fire under dekk, og familie med to barn om bord på tur ei langhelg. Rå båt! Prisen var 2,6 mill. For en daycruiser.

Godt poeng! Gjennomsnittslønn vs pris er viktig. Medianlønn er kanskje enda mer presist for å si noe om hva den typiske nordmann tjener, og den ligger litt lavere. 
For 2,5 mill i dag får man en stor daycruiser eller en styrhusbåt som kan  brukes på tur, men du bor ikke der i 14 dager med samme komfort som en turbåt fra 80/90-tallet. Så finnes sikkert noen unntak, altså ?

Det er nok mange i samme situasjon som dere. Vi har det omtrent likt. En del huslån, utgifter og andre ting gjør at dyre båter er en fjern drøm. Vi hadde en daycruiser på 21 fot som fungerte en natt eller to.

nå er vi båtløs og man sitter å vurderer båt eller andre ting pengene skal brukes på. 

Håper på båt neste sommer. Tenker eldre snekke/båt med soveplass til oss 4 noen netter. Det viktigste er å komme seg ut på sjøen i sola.

polar 770, carat 7400, master 740/770 og lignende båter er mest aktuell.. 

ser også på nimbus 2600 og Marex 770.

nimbus 27 familia og Marex 280 holliday er drømmen om budsjettet kan økes litt?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det handler vel mye om hvordan folk prioriterer ting.

Kjøper noen bil til 1000000.- og båt til 300000.-, er det deres valg.

Det går fint å prioritere motsatt.

Jeg ser på meg selv som en del av den såkalte middelklassen.

Hører også med til de som kjempet med 17 prosent rente på boliglånet.

Har i dag voksne barn, lite gjeld, billig bil og dermed mer penger til feks båt.

Så hva middelklassen har råd til, er også avhengig av hvor man er i livet.

dobsen62 skrev 49 minutter siden:

Så hva middelklassen har råd til, er også avhengig av hvor man er i livet.

Definitivt. Men jeg har også inntrykk av at middelklassen i Norge spenner over et stort spenn. Jeg definerer meg også som middelklasse, selv om husstanden tjener godt og jeg kunne brukt et par millioner på båt. Overklassen er liksom noe man ikke helt vil definere seg som....

LAKA skrev 25 minutter siden:

Overklassen er liksom noe man ikke helt vil definere seg som....

Men, om du kunne bruke "et par millioner på båt", UTEN å ta opp lån, må du nok innse at du nok heller havner inn i "overklassen". Og for all del, ikke ta dette personlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det går vel litt feil vei. En svak krone hjelper ikke.

Motorbåten vår kjøpte vi ny i 2013 for 2,6M. 39 fot. Ny pris for en tilsvarende 36 fot som oppgis til å være 40 fot i annonsen er 5M. 41 fot som oppgis til å være 43 fot koster 5,7M. En Bavaria 45 foter som oppgis til å være 49 fot koster 7,3M. Jeg mener sistnevnte kostet rundt 4M da vi kjøpte båten vår i 2013. Da var den 42/43 fot. Ligger en på FINN nå til 3,1M.

Vanskelig å kjøpe ny importert båt nå med andre ord for "vanlige folk" med mulighet for finansiering av et slikt prosjekt. Alternativet er bruktbåt antar jeg. Så får vi jo se hva som skjer med prisnivået i det markedet pga førstnevnte.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

LAKA skrev for 10 timer siden:

Men jeg har også inntrykk av at middelklassen i Norge spenner over et stort spenn.

Usikker på definisjonen på middelklasse som diskuteres her, men om man ser litt på hva som brukes på f.eks hytte av "hvermansen" kan det se ut som mange tøyer strikken.  Er vel ingen grunn til å tro at det er veldig ulikt for båt.

Finner mange båter mellom 1 - 2 mill, iallefall om man ser i bruktmarkedet  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...