Jump to content

Finnes det egentlig familiebåter for "middelklassen" lenger?

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Kanalkapteinen skrev for 21 timer siden:

noen unntak, altså 

Kjenner meg igjen. Tre barn med uendelig behov for kjøreoppdrag. Dagmammaer med penger under bordet, som sa opp på to dagers varsel. Tog som ikke gikk. Gamle biler som konka og måtte repareres. Paller med dopapir, tørkeruller og kaker som skulle avhendes. Vi fabulerte om en Hulda-båt i 20 år. Til slutt måtte vi bygge den selv. Og hadde det ikke vært for at svigermor steppa inn og passet barn, ville ikke Hulda blitt realisert. Det var kritisk trangt, både på tid og økonomi.

Hulda skrev 2 minutter siden:

Kjenner meg igjen. Tre barn med uendelig behov for kjøreoppdrag. Dagmammaer med penger under bordet, som sa opp på to dagers varsel. Tog som ikke gikk. Gamle biler som konka og måtte repareres. Paller med dopapir, tørkeruller og kaker som skulle avhendes. Vi fabulerte om en Hulda-båt i 20 år. Til slutt måtte vi bygge den selv. Og hadde det ikke vært for at svigermor steppa inn og passet barn, ville ikke Hulda blitt realisert. Det var kritisk trangt, både på tid og økonomi.

Hehe! 
En herlig oppsummering av livet med tre aktive arvinger ?

Som jo selvsagt er et liv som er rikt på alt annet enn (båt-)penger ?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

En av grunnene til at båtene har gått opp i pris er vel også at kravene har endret seg. 
På åtti-tallet var Nidelv 24 og seilbåter på 27-28 fot sett på som store, gode, familiebåter. Det fungerte fint på tur til Sverige for en familie på fem i 14 dager. Det kan virke som det hadde fungert dårlig i dag. Vi søker mer komfort og plass. 

Planende båter på drøye 30 fot var absolutt ikke noe vanlige folk hadde på 80-tallet. Kanskje med unntak av de som utnyttet alle lånemulighetene på slutten av 80-tallet. Men det gikk jo ikke bra for alle da. Kanskje ikke bra i dag heller når renta fortsetter å stige. 

Sørlandet2 skrev 46 minutter siden:

En av grunnene til at båtene har gått opp i pris er vel også at kravene har endret seg. 

Her tror jeg du traff spikeren midt på hodet. En familiebåt på 80-tallet er langt fra en familiebåt i dag, i alle fall for veldig mange. Og i tillegg er det nok også noen krav fra myndighetene som bidrar til høyere pris (og sikkerhet).

Olevine skrev 1 time siden:

Her tror jeg du traff spikeren midt på hodet. En familiebåt på 80-tallet er langt fra en familiebåt i dag, i alle fall for veldig mange. Og i tillegg er det nok også noen krav fra myndighetene som bidrar til høyere pris (og sikkerhet).

Lett å være enig i det, men samtidig gjelder jo dette alle andre områder, bil, hjem, hytte osv. Er nok en helt normal utvikling i krav/behov innen båt. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

På åtti-tallet var Nidelv 24 og seilbåter på 27-28 fot sett på som store, gode, familiebåter. Det fungerte fint på tur til Sverige for en familie på fem i 14 dager. Det kan virke som det hadde fungert dårlig i dag. Vi søker mer komfort og plass. 

Planende båter på drøye 30 fot var absolutt ikke noe vanlige folk hadde på 80-tallet. Kanskje med unntak av de som utnyttet alle lånemulighetene på slutten av 80-tallet. Men det gikk jo ikke bra for alle da. Kanskje ikke bra i dag heller når renta fortsetter å stige. 

Det stemmer bra. Når jeg var liten på 80-tallet seilet vi en del med en Maxi 95 og det var som regel den største seilbåten når vi kom inn i en gjestehavn.(noe som føltes viktig i 12 årsalderen) En bekant av noen bekante hadde en Storø 34 royal cruiser, det var en helt usannsynelig stor båt, som alle snudde seg etter den gangenr. Idag fremstå vel begge disse som nærmest et minimum på hva en familie trenger av plass.

Sørlandet2 skrev for 4 timer siden:

Middelklassen har i dag tilgang på like mye båt, men middelklassen har blitt kresen…:)

Jeg vokste opp i båt sent 70 og gjennom 80 tallet. Det var to voksne og to barn på flere ukes ferie i ulike båter. IF, Vega og Nidelv 24. Finnet du en dame som blir med på 3ukes ferie i en slik båt i dag så pass godt på henne…:) 

Vi hadde Nidelv 24 på slutten av 80 tall. Husket min far siklet litt ekstra når det kom en Nidelv 26 forbi, det var drømmebåten, litt mer fart og en liten akterkabin. Nidelv 28 fikk ikke så nye oppmerksomhet, den var så langt utenfor rekkevidde at det ikke engang var noe poeng å drømme om. Tenker ofte på det når jeg i dag(som del av middelklassen) cruiser rundt i min 30fots helplanende båt med baugpropell, varmtvann, varme, ankervinsj osv…

Joda, vi har nok økt kravene til hva en familiebåt skal levere, men det er jo litt på siden av temaet her.
Sammenlikningen i starten av tråden gikk ikke på Nidelv 24 vs Fairline 42, men 30-32 fots båter med omtrent samme innhold og fart. Og der har prisene dratt av gårde mer enn man skulle forvente.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...