JohnRS Startet 3.April.2023 Link til dette innlegget Startet 3.April.2023 (redigert) Jeg har lurt en del på hvordan jeg skal isolere båten min for vinterbruk (glassfiber 31 fots seilbåt) og lurer på om jeg skal forsøke bruke 3 cm PIR-plater (bygg-skumisolasjon, lukket cellemateriale) og lime det fast med gulvlim av type Casco Flex 3442. Målet må være at sluttresultatet er damptett og jeg hadde håpet at limet ville gjøre at platene festes direkte til skroget uten luft i mellom. Tanken er tilpasse små stykker der det er mye krumning, eller bruke et annet isolasjonmateriale på de vanskeligste flatene. Hos meg vil i hvertfall tak og styrhus kunne passe bra for slike plater. Er det noen som innspill til en slik plan? Er gulvlim noe svineri å bruke i en båt? PIR-skum likner sprayskumisolasjon i utseende og har en U-verdi på 0.022, så det er langt bedre enn f.eks. Armaflex (0.038). Det er mulig å kjøpe byggrester på Finn for en ikke alt for dyr pris. Her er en video om noen som gjør dette på en kanalbåt: Redigert 3.April.2023 av JohnRS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Holder på selv og tar motorkassa først for å øve. Har kjøpt inn Armaflex til de åpneste partiene og Low-E til der det er kronglete. Håper som du at det blir god vedheft. Foreløpig kan jeg bare svare på om Cascoflex er griseri å jobbe med. Det er den ikke. Smurte den med kjøkkenkniv på lydfelleplate. Full kontroll. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Stormwatch Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Våtromslim har dårligere vedheft enn "ekte" kontaktlim og kan løsne på konkav-krummede flater. Sitér dette innlegget Link to post
JohnRS Svart 4.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Takk for innspill begge to. Da venter jeg på litt mere erfaringer om Cascoflex. Regner med å teste det ut selv også først. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Klart kontaktlim henger bedre. Grunnen til at jeg ikke bruker det er at det er greit å kunne justere og angre litt. Og så gasser den no j****g, det gjør ikke Cascoflex. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Tore B Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Stormwatch skrev for 3 timer siden: Våtromslim har dårligere vedheft enn "ekte" kontaktlim og kan løsne på konkav-krummede flater. Isolasjonen jeg limte med våtromslim for 15 år siden på konkave flater henger der enda, så jeg tenker at muligheten til å justere trumfer bedre vedheft. Sitér dette innlegget Link to post
JohnRS Svart 4.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Min fremste motivasjon er egentlig å sørge for at det ikke er noe tomrom mellom platene og skroget, for å unngå kondens. Tipper dette ikke går med kontaktlim, så lenge det dreier seg om hard byggisolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 4.April.2023 Link til dette innlegget Svart 4.April.2023 Har ikke noe input på platene, men et alternativ på lim kan være vannbasert kontaktlim https://www.maritim.no/chemimax-vannbasert-kontaktlim der kan en justere etter at flatene er lagt sammen og den er også adskillig mer moderat på lukt. Har brukt den på skrogtrekk på takplater med stort hell for noen år siden. Har ikke testet casco limet, men har lest mye godt om det så det kan fort gå bra det også! Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 Har ellers god erfaring med å lime xps-plater med byggskum. Det må holdes på plass noen minutter, men fester forholdsvis raskt. Byggskummet både limer og fyller alle hulrom bak plata, og er i seg selv isolerende. Enkelt å jobbe med og billig. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Jannmar Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 (redigert) Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden: Har ellers god erfaring med å lime xps-plater med byggskum. Det må holdes på plass noen minutter, men fester forholdsvis raskt. Byggskummet både limer og fyller alle hulrom bak plata, og er i seg selv isolerende. Enkelt å jobbe med og billig. Vi ikke byggskummet fortsette å ekspandere, også etter at du har holdt plata på plass noen minutter? Redigert 5.April.2023 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 5.April.2023 Link til dette innlegget Svart 5.April.2023 @Jannmar Svært lite, du legger ikke mye skum, bare noen tynne striper eller små klatter, så det har plass til å ekspandere sideveis under plata. Men skal ikke påstå at det er bedre enn våtromslim, for det har jeg ikke prøvd. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Belia Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 (redigert) Pass på isocyanat som gasser fra byggskum. Det er ikke bra. Alternativt kjøp uten, men det er dyrt. Redigert 6.April.2023 av Belia (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Steihy Svart 6.April.2023 Link til dette innlegget Svart 6.April.2023 Jeg har nå isolert motorrom/kasse med lydfelleplater og CascoFlex. Glemte research på max temp på limet, så det blir spennende å se om det henger. Om noen vet sikkert at det ikke går behøver jeg ikke teste, men kan lære litt om hvor lett det er å rive av. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
JohnRS Svart 10.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 snakket med en nettbutikk som mente at cascoflex ikke ville holde og anbefalte https://www.casco.eu/no/casco-xtremfix/ Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Husk brannfare ved bruk av isopor. Sitér dette innlegget Link to post
JohnRS Svart 13.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2023 Tenker å bruke PIR, som er bedre enn de andre skummene fordi det er brannhemmende. https://www.kingspan.com/us/en/knowledge-articles/pur-vs-pur/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.