Jump to content

Isolere med PIR-plater og våtromslim

JohnRS

Recommended Posts

Jeg har lurt en del på hvordan jeg skal isolere båten min for vinterbruk (glassfiber 31 fots seilbåt) og lurer på om jeg skal forsøke bruke 3 cm PIR-plater (bygg-skumisolasjon, lukket cellemateriale) og lime det fast med gulvlim av type Casco Flex 3442. Målet må være at sluttresultatet er damptett og jeg hadde håpet at limet ville gjøre at platene festes direkte til skroget uten luft i mellom. Tanken er tilpasse små stykker der det er mye krumning, eller bruke et annet isolasjonmateriale på de vanskeligste flatene. Hos meg vil i hvertfall tak og styrhus kunne passe bra for slike plater.

Er det noen som innspill til en slik plan? Er gulvlim noe svineri å bruke i en båt? PIR-skum likner sprayskumisolasjon i utseende og har en U-verdi på 0.022, så det er langt bedre enn f.eks. Armaflex (0.038). Det er mulig å kjøpe byggrester på Finn for en ikke alt for dyr pris. Her er en video om noen som gjør dette på en kanalbåt: 

Redigert av JohnRS (see edit history)

Holder på selv og tar motorkassa først for å øve. Har kjøpt inn Armaflex til de åpneste partiene og Low-E til der det er kronglete. Håper som du at det blir god vedheft.

Foreløpig kan jeg bare svare på om Cascoflex er griseri å jobbe med. Det er den ikke. Smurte den med kjøkkenkniv på lydfelleplate. Full kontroll. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Stormwatch skrev for 3 timer siden:

Våtromslim har dårligere vedheft enn "ekte" kontaktlim og kan løsne på konkav-krummede flater.

Isolasjonen  jeg limte med våtromslim for 15 år siden på konkave flater henger der enda, så jeg tenker at muligheten til å justere trumfer bedre vedheft.

Har ikke noe input på platene, men et alternativ på lim kan være vannbasert kontaktlim https://www.maritim.no/chemimax-vannbasert-kontaktlim der kan en justere etter at flatene er lagt sammen og den er også adskillig mer moderat på lukt. Har brukt den på skrogtrekk på takplater med stort hell for noen år siden.

Har ikke testet casco limet, men har lest mye godt om det så det kan fort gå bra det også!

Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden:

Har ellers god erfaring med å lime xps-plater med byggskum. Det må holdes på plass noen minutter, men fester forholdsvis raskt. Byggskummet både limer og fyller alle hulrom bak plata, og er i seg selv isolerende. Enkelt å jobbe med og billig. 

Vi ikke byggskummet fortsette å ekspandere, også etter at du har holdt plata på plass noen minutter?

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg har nå isolert motorrom/kasse med lydfelleplater og CascoFlex. Glemte research på max temp på limet, så det blir spennende å se om det henger. Om noen vet sikkert at det ikke går behøver jeg ikke teste, men kan lære litt om hvor lett det er å rive av.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...