Jump to content

Verktøy for åpning av sylindre - hvor får man tak i?


KC-

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg skal skifte pkaninger på powertrim, og trenger et verktøy som på bildet. Men, sålangt har jeg funnet dette til godt over tusenlappen, noe som rett og slett er for mye for meg å betale for et verktøy jeg kommer til å bruke kun én gang. 

 

Har sjekket biltema og jula uten hell, det varierer jo også hva dette kalles, så ikke så lett å google seg frem heller. 

 

Men er det kanskje noen som vet om en økonomiversjon av dette verktøyet?  

Har spurt alle jeg kjenner med verktøykasse, men det er visst ikke noe handymen flest har liggende til låns heller... 

279520005_max.jpg

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

 

Så den der, var det første jeg tenkte på egentlig, sånn vinkelslipernøkkel. Men den ser ganske spinkel ut, mtp at det kanskje skal en del kraft til å åpne... 

Har tenkt på improvisasjon, men står litt fast. Har ikke så mye å improvisere med :p 

Link to post
Share on other sites

En bit flattjern, et par maskinskruer, en drill og en vinkelsliper, så lager du fort til noe. Alternativet er som du sier å bruke godt over tusenlappen på noe som passer med en gang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Stikk innom dit lokale båtverksted, og spør pent om å få låne verktøyet.
Vi hadde en kunde, som stakk innom jevnlig og spurte å gravet masse, for å lære.
Hadde ofte med kake. Så da den dagen han spurte om å få låne noe specialverktøy, var det litt lettere å la han få lov.
Han lånte verktøyet, var borte et par timer og kom tilbake med det, og var super fornøyd.
Stikker fortsatt innom med kake nå og da. 

Pokker, nå fikk jeg lyst på kake!!!

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 2 timer siden:

Stikk innom dit lokale båtverksted, og spør pent om å få låne verktøyet.
Vi hadde en kunde, som stakk innom jevnlig og spurte å gravet masse, for å lære.
Hadde ofte med kake. Så da den dagen han spurte om å få låne noe specialverktøy, var det litt lettere å la han få lov.
Han lånte verktøyet, var borte et par timer og kom tilbake med det, og var super fornøyd.
Stikker fortsatt innom med kake nå og da. 

Pokker, nå fikk jeg lyst på kake!!!

 

Hehe, tenkte å jobbe nå i påsken med det, så har ikke så lang tid på meg å bygge opp en relasjon. Men det er jo en mulighet selvfølgelig, å spørre. Tenkte bare verksteder er mer interessert i å få oppdraget enn å låne bort verktøy. =) 

 

Stiller gjerne med et kakestykke eller to om noen har å låne bort :p  

Link to post
Share on other sites

Oppdatering, den justeringsnøkkelen fra biltema fungerte dårlig. Dette sitter godt fast, og nesten uten å ta noe særlig i var den bøyd.... 

 

Ingen butikker hadde dette verktøyet, og tre båtverksteder var det ikke folk å finne på... Påskeferien har inntatt de fleste stedene, og nå spøker det virkelig for min båtpåske... 

 

Er det noen som har liggende et sånt verktøy man kunne lånt eller leid? Eller kjøpt? Jeg bor i Bærum, og kan kjøre i rimelig avstand for å berge båtpåsken.....  

 

 

Link to post
Share on other sites

KC- skrev On 4.4.2023 at 17.42:

 

Hehe, tenkte å jobbe nå i påsken med det, så har ikke så lang tid på meg å bygge opp en relasjon. Men det er jo en mulighet selvfølgelig, å spørre. Tenkte bare verksteder er mer interessert i å få oppdraget enn å låne bort verktøy. =) 

 

Stiller gjerne med et kakestykke eller to om noen har å låne bort :p  

 

Trikset er å komme med kake jevnligt i lang tid, før man spør om å låne. Alle båtopplag og verksteder har ett par sånne kunder. Det beste er de som fyller kjøleskapet med øl og sier: be gutta tømme kjøleskapet når de vasker og polerer båten. Du kan selv tenke deg åssen motivasjonen til de ansatte blir da 

 

Korrupsjon og bestikkelser er fint :)

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 1 time siden:

 

Trikset er å komme med kake jevnligt i lang tid, før man spør om å låne. Alle båtopplag og verksteder har ett par sånne kunder. Det beste er de som fyller kjøleskapet med øl og sier: be gutta tømme kjøleskapet når de vasker og polerer båten. Du kan selv tenke deg åssen motivasjonen til de ansatte blir da 

 

Korrupsjon og bestikkelser er fint :)

 

Skjønner den - men nå gjelder det å prøve å berge påska! hehe 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare pga verktøy man gjør seg godt kjent med lokale verkstedet. En lojal kunde som er godt likt får litt ekstra rabatt, får låne spesial verktøy, får gratis tips om hvordan man fikser div på båt/motoren sin, får snike litt i køen, får "smaksprøver" på div engang i blandt, får fiksa noen småskader gratis, vi har noen kunder som kan få låne vaskehallen gratis en helg, der kan de stå å skru, støpe, vaske osv hvis ikke de har tilgang på egen garasje og verksted. 

 

For alt handler ikke om mest mulig fortjeneste på absolutt alle :) hvis kundene er kule med oss, ikke bare ser på oss som en brikke i spillet demmes (sånn som ca 90% gjør) så er heller ikke kunden bare en random kunde i våre øyne. Da får de litt spesial behandling :) 

Link to post
Share on other sites

Hva med å stikke en dor i hvert hull, og så bruke to spaker som kiles mellom dor og stempelstang istedenfor ET spesialverktøy for å vri lokket? Bare surr ei fille rundt stempelstangen så du ikke får noen merker. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maxum21 skrev 1 time siden:

Har overhalt en del tiltsylindere, og dei kan sitte veldig! du kan risikere at du faktisk ikke får ei opp. Prøv og varm forsiktig.

 

Ja, har også fått høre at de kan sitte godt - og det var derfor jeg tenkte å bruke litt ekstra tid på å kanskje få tak i riktig verktøy. 

 

Ellers mange gode innspill på improviserte løsningner her altså :) Litt begrenset hva man har liggende når man bor i blokk, så jeg får se hva jeg får til.

 

Har fått et par tips på facebook om verktøy, så skal ut til båten etter frokost og måle litt om de kan passe - for å gjøre det "enkelt" er det selvfølgelig masse varianter :) 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 3 timer siden:

Jeg har en slik du viste bilde av. Sammen med latmannsarm fra Biltema gikk lokkene av som en lek. Kjøpte min på Amazon, kostet ikke allverden, selv ikke med frakt. Du kan gjerne låne min (bor i Oslo), men er på påskeferie til mandag…

 

Ah, nei om man bestiller fra utlandet er det jo mer overkommelig sikkert.  Jeg trenger en med 4mm tapper, har jeg funnet ut, dermed falt det alternativet jeg trodde jeg hadde bort. 

 

Låner gjerne om jeg enda trenger det over påske :) 

 

Fant også ut at med litt oljepåfyll klarte jeg å heve motoren såpass at den kan sjøsettes, så da kan det bli et par båtturer i påsken - så får jeg heller ta den opp igjen og fikse over påsken. Motoren tåler jo å stå nede noen dager :) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...