Jump to content

HK-avgiften økes til 137.50


Astor

Recommended Posts

KNBF skriver på sin hjemmeside at HK-avgiften økes. Båtfolket finner seg i det meste. Vi snakker skjelden høyt om avgiftsfri disel. Vi er redde for å minne politikerne på at vi her har en bitteliten fordel.

Nå har de samme folkevalgte kastet sitt lys på HK-avgiften.

 

Mer kan dere lese her.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja det er fint :puke:

 

Da er vi hvertfall sikre på at folk reparerer mer på den gamle (les forurensende) motoren før de kjøper ny.

 

Heia Norge :flag:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å terge på meg brorparten av forumet, må eg stille eit par spm som eg har undra på...

 

(..) har en bitteliten fordel.

Nå har de samme folkevalgte kastet sitt lys på HK-avgiften.

Men kva argument kan ein bruke for at båtfolk skal ha ein fordel?

At vi er snille og greie..?

 

Ja det er fint :puke:

Da er vi hvertfall sikre på at folk reparerer mer på den gamle (les forurensende) motoren før de kjøper ny.

Heia Norge :flag:

Kva er så ein 'gamal' motor? Som oftast vert utsleppa redusert litt kvart år, bør ein då bytte kvart år? Kvart tredje eller femte? Og forureinar ikkje sjølve produksjonen av motoren? Trur det skal brennast av nokre liter drivstoff før balansen er gjenoppretta med tanke på forureining. Og dersom det er miljøet båtfolket ottast for, så har vi seglbåtar...

 

Berre lurer eg altså...

Link to post
Share on other sites

Med fare for å terge på meg brorparten av forumet, må eg stille eit par spm som eg har undra på...

Men kva argument kan ein bruke for at båtfolk skal ha ein fordel?

At vi er snille og greie..?

 

Jeg tør å påstå at båtlivet og dens form for rekreasjon har spart samfunnet for mange millioner i utgifter i form av folk med tynnslitte nerver og andre plager. Her kan man søke roen og få batteriet i kroppen fulladet igjen.

 

Desverre tror noen enda at det å ha båt er luksus. Det kan det nok også være, men bare for noen få. På lik linje med campinglivet bør også båtlivet være en fredet plett for ekstra avgifter. De kan hentes på andre områder. Områder som Hverdags-Hansen også gir en skjerv til.

 

Det neste blir vel Fender-avgift?!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel med KNBF som det er med NAF at så fort det er snakk om økning av avgifter så "ringler" de litt med nøklene og truer med SVÆRE aksjoner og så......... blir det heeelt stille :rolleyes:

Men medlemmer og penger vil de ha til hva da????

Redigert av Plomma (see edit history)

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Mye kos med misnøye i denne tråden :rolleyes:

JEg skal nå snart betale avgift på 500 hk til staten. Oj oj Bitteliten IV har gått opp ca 1250 kroner i pris :eek:

Generelt - og sammenlignet med mange andre land - har vi lønnsnivå og avgifter/skatter som er på et ganske levelig nivå i Norge. Noen land har lavere avgifter men høyere skatter, noen land har høyere skatter og lavere avgifter og land som Sverige har høye avgifter og høye skatter. Jeg vet ikke hvilket sammenligningsgrunnlag dere har fra andre land - men jeg synes nå at vi skal slutte å klage over bagateller som at HK avgiften har gått opp med litt mindre enn forventet inflasjon.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye kos med misnøye i denne tråden :rolleyes:

JEg skal nå snart betale avgift på 500 hk til staten. Oj oj Bitteliten IV har gått opp ca 1250 kroner i pris :eek:

Generelt - og sammenlignet med mange andre land - har vi lønnsnivå og avgifter/skatter som er på et ganske levelig nivå i Norge. Noen land har lavere avgifter men høyere skatter, noen land har høyere skatter og lavere avgifter og land som Sverige har høye avgifter og høye skatter. Jeg vet ikke hvilket sammenligningsgrunnlag dere har fra andre land - men jeg synes nå at vi skal slutte å klage over bagateller som at HK avgiften har gått opp med litt mindre enn forventet inflasjon.

Nei, det kan vi ikke.

 

Fordi:

 

Enhver prisøkning vi har her hjemme medfører dårligere konkuranse evne mot de land vi ønsker å konkurere med.

 

Resulatet på lang sikt, tapte arbeidsplasser og lavere omsetning i eksport leddet for utenlands handel.

Det vi skulle gjort i Norge var å redusere lønn med 20 %, skatter med 20 %. Det hadde medført etter 5-6 år at vi ville ta igjen våre partnere og vår eksport næring vil få økt omsetning.

 

Det går ikke å prise eller avgift belegge seg ut av en problematisk situasjon. Det blir som å pisse i buksa.

 

Ellers har jeg det bra. :cheers:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Enhver prisøkning vi har her hjemme medfører dårligere konkuranse evne mot de land vi ønsker å konkurere med.

Dette stemmer vel ikke helt... Skal denne påstanden holde stikk så må prisstigningen/inflasjonen i Norge være høyere enn de land vi konkurerer med.. Det er nok ikke så mange land som har så lav inflasjon som Norge.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fysj da. En formidabel økning på 1,85%. Korrigert for prisstigningen og lønnsveksten, betyr vel det at avgiften reelt sett går ned?

 

Lotus

Hva med dem som opplever prisstigning og avgiftsøkning, men IKKE lønnsvekst??!!! Jeg blir dårlig når jeg hører den samma gamle leksa om vi må jo gi noe tilbake til fellesskapet. :discuss: Dette kommer ifra folk som tjener så godt at en avgiftsøkning ikke har noen betydning. Jeg er sjeleglad for at jeg har en liten og slitesterk motor i min båt, for noe annet hadde jeg ikke hatt råd til. Balanserer du på en knivegg er det ikke mye som skal til før du faller...

Nei, la oss få ha noe i fred for avgiftskåte politikere - jeg betaler nok til staten som jeg gjør!!! :cryin:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Balanserer du på en knivegg er det ikke mye som skal til før du faller...

Gjør du det har du vel lagt lista litt for høyt da? Det handler vel i bunn og grunn om å prioritere. Jeg prioriterer båt og nedprioriterer bil, hus, hytte og feritur til syden. Da er det ikke noe problem å holde seg unna den knivseggen. Man får det som man henretter seg!

Forøvrig er Norge verdens beste land å bo i, vi har så lite å klage på at vi ender om med å syte over alle de små bagatellene. Store deler av Verden gråter når de hører hvilke "problemer" vi sliter med der oppe på bjerget.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er Norge verdens beste land å bo i, vi har så lite å klage på at vi ender om med å syte over alle de små bagatellene. Store deler av Verden gråter når de hører hvilke "problemer" vi sliter med der oppe på bjerget.

Jeg kunne faktisk ikke være mere enig selv... Det kan jo være greit å oppholde seg utenfor Norges grenser over en lengere periode og se hvordan andre har det og hva de sliter med... Da slutter de fleste med litt "gangsyn" å klage over for fælt alt sammen er i Norge...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gjør du det har du vel lagt lista litt for høyt da? Det handler vel i bunn og grunn om å prioritere. Jeg prioriterer båt og nedprioriterer bil, hus, hytte og feritur til syden. Da er det ikke noe problem å holde seg unna den knivseggen. Man får det som man henretter seg!

Forøvrig er Norge verdens beste land å bo i, vi har så lite å klage på at vi ender om med å syte over alle de små bagatellene. Store deler av Verden gråter når de hører hvilke "problemer" vi sliter med der oppe på bjerget.

Hus må man ha, og det trenger et minimum av vedlikehold. Det samme gjelder bil, så her er det ikke mye som kan nedprioteres. Hytte og ferietur til syden er en fjern og uoppnåelig drøm, så det eneste som i realiteten kan prioriteres bort er båten, noe jo ikke er en option. Så derfor skulle jeg ønske at gribbene der inne på Tinget kan la oss få ha den lille gleden det er å eie en båt. :sailing:

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være greit å oppholde seg utenfor Norges grenser over en lengere periode og se hvordan andre har det og hva de sliter med...

Har akkurat liggi i 2-3 døgn inne i slusene i Mumbay og tollklarert. Vet ikke om jeg skal le eller grine når jeg kommer fra en kveld på byen og ser på Baatplassen hvilke "prøvelser" vi utsettes for der hjemme!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...