Jump to content

HK-avgiften økes til 137.50


Astor

Recommended Posts

Forøvrig er Norge verdens beste land å bo i, vi har så lite å klage på at vi ender om med å syte over alle de små bagatellene. Store deler av Verden gråter når de hører hvilke "problemer" vi sliter med der oppe på bjerget.

Jeg vet ikke hvor mye de som har sterkest meninger om at alt er så fælt i Norge har reist. Men prøv å se hva skattene og avgiftene er i Sverige f.eks så får dere nok en ganske stor overraskelse. Siste nytt fra Sveirge er at det innføres en "fordonskatt" på båt som ligger på land om vinteren - fordi "fordon" ikke behøver å ha hjul for å være "fordon".

 

Fordon= kjøreredkskap og det finnes skatter for det.

 

Samme gjelder i USA som alle tror er så billig å leve i. Ser man på hva helseforsikringer, skole, helsetjenester og ikke minst pensjonser koster her for en normal husholdning ser man at summen man sitter igjen med er ganske lik som vi har.

 

Naturligvis varierer inntekt og mulighet mye fra familie til familie, men å klage over at hk avgiften går opp 2,50 kroner pr hk synes jeg er kos med misnøye. Er det ingen som har fått med seg at matmonsen går opp 2% fra nyttår?

Link to post
Share on other sites

Gjør du det har du vel lagt lista litt for høyt da? Det handler vel i bunn og grunn om å prioritere. Jeg prioriterer båt og nedprioriterer bil, hus, hytte og feritur til syden. Da er det ikke noe problem å holde seg unna den knivseggen. Man får det som man henretter seg!

Forøvrig er Norge verdens beste land å bo i, vi har så lite å klage på at vi ender om med å syte over alle de små bagatellene. Store deler av Verden gråter når de hører hvilke "problemer" vi sliter med der oppe på bjerget.

 

Kunne ikke vært mer enig med deg.

 

Denne prisøkningen er jo lavere enn lønnsveksten, og vil ikke utgjøre noen enorm forskjell. Så sant lønna fortsetter å øke så er det jo klart at også avgiftene vil det. Mens mange mennesker rundt i Verden sulter ihjel så sitter vi her og klager over en liten avgiftsøkning, det forteller litt om hvor vanvittig godt vi egentlig har det.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Vet ikke om jeg skjønner helt hva Sigurd mener med prioritering men hvis det er bildet av båten din så skjønner jeg at du kan skrive det det du gjør sånn er det vel folk som har mye penger som sier. selvfølgelig har det med prioritering å gjøre...............

Men nå er har det seg sånn i NORGE at det er ikke ALLE som sliter ræva av seg for å få disse pengene og balanserer på eggen, alle har ikke like bra betalt jobb, så enhver økning kan være merkbar.

Jeg har heller aldri kjempa for å få mye penger og jeg har så jeg holder hodet over vannet, men etter alle bilder og innlegg så virker det som det mange som står oppe på vannet, jøss ikke noe galt i det men for all del som jeg sa det er ikke alle som har mye penger..... og kanskje er lykkelig(ere) som de har det... :flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Naturligvis varierer inntekt og mulighet mye fra familie til familie, men å klage over at hk avgiften går opp 2,50 kroner pr hk synes jeg er kos med misnøye. Er det ingen som har fått med seg at matmonsen går opp 2% fra nyttår?

Ingen som spiser lenger Bitteliten. De bare :drink: Men jeg er enig med deg at proporsjonene er fraværende. Likevel er det en stygg tendens til at midlertidige avgifter og tiltak raskt vokser seg permanente.

Link to post
Share on other sites

Ingen som spiser lenger Bitteliten. De bare :drink: Men jeg er enig med deg at proporsjonene er fraværende. Likevel er det en stygg tendens til at midlertidige avgifter og tiltak raskt vokser seg permanente.

Dette er politikkens vesen - og slik er det uansett hvor i verden man beveger seg. Finn en annen galaske er kanskje den beste løsningen. Eller som jeg sier til fattern når han klager på været - så flytt til Spania da.

 

-Øk inntektssiden.. :wink::lol:

Ganske så enig i det. Send IM så kan jeg sende deg mailadresse til sjefen - så kan du sende anbefaling. Jeg gjør gjerne det samme for deg :lol:
Link to post
Share on other sites

:confused:

Vet ikke om jeg skjønner helt hva Sigurd mener med prioritering men hvis det er bildet av båten din så skjønner jeg at du kan skrive det det du gjør sånn er det vel folk som har mye penger som sier.......

Vet ikke hvordan jeg skal velge å tolke den setningen, men er det bildet på avataren min du sikter til så framstår du for meg som enda en "misunnelig sutrer". Hvis du tror at ei 20-25 år gammel røys av en stålbåt representerer særlig store verdier må du ha sovi i en eller annen time!

Kommentaren om at "sånn er det vel folk som har mye penger som sier" får "finansministeren min" til å råflire. Jeg påstår det er en båt som er oppnåelig for alle og enhver som ikke er redd for å brette opp skjortearmene, bli møkkete på finga og jobbe litt ekstra.

Bare som ett eksempel; Innkjøpspris på min båt var forskjellen på en ny bil og 10år gammel brukt bil i middelklassen. Selger du ett middels hus i Sandeford og flytter i leilighet/hus litt vekk fra pressområder regner jeg med du kan få deg ett par båter som min for mellomlegget..... Eller er den kanskje ikke dyr og flott nok etter disse siste opplysningene???

Link to post
Share on other sites

Er faktisk helt enig med det der Sigurd... Det handler om prioriternig, og hva man øsnker seg. Samt at er man villig til å stå huet i båten i månedsvis så kan det bli brukbart for en rimelig penge... Men også det handler om prioriteringer.... Det er valg man må ta her i livet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ellers er jeg enig med de som hevder at midlertidige avgifter har en egen evne til å bli permanente i løpet av forholdsvis kort tid.

Ja, den midlertidige omsetningsavgiften på 1% som Arbeiderpartiet innførte da Nygårdsvold var statsminister, er jo blitt ganske permanent og stor (endring fra 1% til 25% er jo 2400% økning).
Link to post
Share on other sites

Ja, den midlertidige omsetningsavgiften på 1% som Arbeiderpartiet innførte da Nygårdsvold var statsminister, er jo blitt ganske permanent og stor (endring fra 1% til 25% er jo 2400% økning).

Javisst - og vi er jo helt alene i hele verden om å ha en omsetningsavgift. Det er vel enklere å ramse opp de landene som ikke har omsetningsavgift enn de som har det?

 

Det går alltid an å finne enkeltsaker som er helt på trynet i skatte- og avgiftsssystemet. For meg er det totalen som teller - og jeg er glad jeg bor i Norge

Link to post
Share on other sites

Var kanskje litt flåsete skrevet men faktisk ser den veldig dyr men hva menes med dyr er vel kanskje relativt, men det er bare at sånne kommentarer med at det er BARE og prioritere har jeg liksom hørt før når det gjelder andre ting og kanskje når det gjelder driftsoffpriser og strømpriser i det store hele. Jeg har jobba borte i alle år og ofra familie og venner og sitter i dag med kanske redusert helse ikke for å klage men jeg greide nå og omskolere meg og får ny jobb i det offentlige.

Hakke så bra betalt oge har heller ikke hus kjerringa har vært hjemme med ungane i alle år, har en innskudsleilighet verdi ca. 500 000,. og huslei på ca. 4000,- pluss da litt annen smågjeld som jeg for bil og båtkjøp så dat blir det ikke så mye igjen. Det da litt økning her og litt der gjør utslag for meg, ikke de helt store men det gjør det kanskje for endel andre. Ikke ta det personlig Sigurd, det er bare det at jeg blir litt lei meg når folk sier at pensin/diesel priser burde vært dyrere, for oss som greier det er det ikke noe problem men alle har det ikke som oss. Båten er fin den Sigurd...

Nå skal jeg på julebord ha en fin kveld...

 

:flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...