Jump to content

Få av propell fra 35mm fast aksling


Grand Banks jr

Recommended Posts

Kan også nevne at kilesporet i propell og i aksling begge er 10 mm, mens kilen som lå der er ca 8 mm.

 

Og den ser slik ut i tverrsnitt

 

20230420_174743.jpg.10c59a9cfbb31f9f6e19eba952e7cb45.jpg

 

20230420_174751.jpg.51f0c6aa58fe3f508ad3cc87bb22a5a9.jpg

 

20230420_174755.jpg.863c0449a8cdc32e75a3ab277109e9cd.jpg

 

20230420_174758.jpg.1fb96374c0b9366c1a7ff0d8edeed31a.jpg

 

Så den har nok hatt sine beste dager. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tenkt litt også, og det blir vel slik at med en konforing så vil den nye propellen, der den er 40mm, passe helt overens med der den gamle propellen er 35 mm. Det vil i så tilfelle bety at ny propell får litt lite gjenger...

 

20230420_175113.jpg.7887bee1715c7e5d96aeaa7da76eec49.jpg

 

20230420_175435.jpg.1fcfa491268aa7b8426df051aee09e37.jpg

 

20230420_175438.jpg.8e86678c673ef2e32dce197eed9e5720.jpg

 

 

Dvs ca 13 mm med gjengestang.

 

Går det an å "høvle " vekk ca 8 mm av propellens boss? (Det er ca 11 mm med boss til der bladene starter.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Grand Banks jr said:

 Grader/ slitasje vises mye bedre på bildet enn i virkeligheten.  

Jeg tror kanskje jeg ble lurt av noe misfarging, jeg trodde dette var skyggen av en forhøyning:

Screenshot_20230420-204824-587.png.d298122bacd572a9cdb6625e9bdba961.png

 

Men med så tæra kile ville sporet vært ramponert dersom ikke friksjonen i konpasningen holdt.

Link to post
Share on other sites

Dalurfjall skrev 16 minutter siden:

Men med så tæra kile ville sporet vært ramponert dersom ikke friksjonen i konpasningen holdt

Da tar jeg det som et tegn på at konpasningen er ok? 

 

Er mest spent på om den nye propellen kan monteres på i det hele tatt, mtp dybden i den. Om det blir nok gjengefeste.

 

Mutteren ser egentlig ok ut for meg, men den må vaskes.

 

Legge den i sitronsyre over natten for å få vekk all kalken fra rør etc? Er det en god idé?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Grand Banks jr said:

(hvordan får jeg vekk sitatfelt)

 

Den var ihvertfall ok mellom aksling og den gamle propellen. De var kanskje til og med lappa sammen?

 

Jeg syns og den er fin. Sitronsyre er flott, men noen minutter i godt varm, sterk sitronsyre med Zalo rekker nok.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Historien fortsetter. 

 

I dag, etter en del forsinkelser etter sykdom etc, fikk jeg endelig "ny" propell i hus. Den er sjekket over, dreid ned og balansert. 

 

Jeg fikk også ny konforing i his fra Telmo.

 

Så da er det bare å få montert, for båten skal ut i morgen formiddag :yesnod:

 

MEN denne propellen har aldri vært på denne båten før, og bosset er dreid ned så mye som tilrådelig. 

 

Jeg må nok borre nytt hull i akslingen for å sette inn splint/ skrue som skal hindre mutter i å skru seg opp.

 

1) Kan jeg montere mutteren uten å ha skive mellom propell og mutter? Den skiven er ganske tykk, og den tar en del av gjengene. Eller bør den være der for at mutteren skal kunne skrues på hardt, og som anleggsflate? Den er jo bare bittelitt større enn mutter.

 

2) Bør jeg bruke en skrue på tvers gjennom akslingen for å stoppe mutteren, eller kan jeg bruke slik splitt splint som på propell på påhengsmotor og på navet på tilhengere, for å hindre mutteren å skru seg opp?

 

Det var en 5 mm skrue der, 40mm lang, med låsemutter. Kan jeg evt gå ned til 4mm?

 

3) Er ikke stålet i akslingen svært hardt? Hvordan kan jeg bore igjennom der enklest?

 

4) Er det noe alternativ å bore inn i mutteren for å sette låseskrue igjennom den, gjennom akslingen og så ut igjen? (Altså der nåværende hull i akslingen er). Jeg regner med at det er uaktuelt fordi det vil svekke mutteren. Men spør, for ellers kan  jeg jo ikke vite.

 

Tagger @Hulda og @Komodo, for jeg antar dere har erfaring og klare meninger om dette. (Og jeg har bare noen få timer til rådighet før kranbilen skal komme. Hadde jeg fått propellen da jeg skulle fått den så hadde ikke dette være en issue. :giggle:)

 

 

20230629_184355.jpg

20230629_184351.jpg

20230629_184133.jpg

20230629_184206.jpg

20230629_184221.jpg

20230629_184230.jpg

20230629_184304.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tja, det er jo mange veier til Rom. 

 

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

Jeg må nok borre nytt hull i akslingen for å sette inn splint/ skrue som skal hindre mutter i å skru seg opp.

Nei, du må ikke ha hull i akselen. Du kan bruke loctite, eller du kan bore og gjenge et hull i mutteren og skru inn en set-skrue (slik er det på vår båt). Trekk mutteren skikkelig til, da løsner den ikke uansett. 

 

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

1) Kan jeg montere mutteren uten å ha skive mellom propell og mutter? Den skiven er ganske tykk, og den tar en del av gjengene. 

Ja, du kan droppe skiva. Men bruker du loctite isteden for å bore hull har du plass til skiva.

 

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

2) Bør jeg bruke en skrue på tvers gjennom akslingen for å stoppe mutteren, eller kan jeg bruke slik splitt splint som på propell på påhengsmotor og på navet på tilhengere, for å hindre mutteren å skru seg opp?

Hvis du borer gjennom akselen bruker du en splint.

 

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

3) Er ikke stålet i akslingen svært hardt? Hvordan kan jeg bore igjennom der enklest?

Siden du har kronemutter er det jo en løsning å bore hull i akselen og bruke splint. I så tilfelle må du bruke et godt bor, kjøre på lav fart og litt høyt trykk, og bruke olje. Dette går fint med en drill. Utfordringen kan være å komme i gang da du skal begynne å bore på en gjenge. Jeg ville droppet det prosjektet siden du tydeligvis ikke kan det der. 

 

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

4) Er det noe alternativ å bore inn i mutteren for å sette låseskrue igjennom den, gjennom akslingen og så ut igjen? (Altså der nåværende hull i akslingen er). 

Nei, det der må du slå fra deg. Du kommer ikke til å klare å bore hull i mutteren og treffe det hullet som er i akselen.

Link to post
Share on other sites

@Komodo, takk! Jeg setter stor pris på dette!

 

Så loctite er like godt som en fysisk sperre?

 

Hvilken loctite skal jeg da satse på? Per nå har jeg bare en Biltema gjengelås her og jeg har forstått at det finnes mange ulike typer.

 

Jeg har boret litt forskjellig, og lært av deg å bruke lavt turtall, høyt trykk og olje.

 

Bør bore med 4 eller 5 mm? 

 

Har Biltema ok bor for dette? HSS-G borene?

 

Vurderer å prøve å bore opp. I alle fall hvis det er best med mekanisk sperre. Det er vel bare å evt dore et merke, og deretter utvide. Samt sørge for 90 grader igjennom?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 9 minutter siden:

Så loctite er like godt som en fysisk sperre?

 

Hvilken loctite skal jeg da satse på? Per nå har jeg bare en Biltema gjengelås her og jeg har forstått at det finnes mange ulike typer.

Ja, loctite holder. Velger du en med høy styrke er du sikker. Vask gjengene med aceton før du tar på loctite, og trekk til mutteren hardt. BT gjengelås har jeg ingen erfaring med. 

 

Hvis du laster ned denne katalogen får du litt kjøtt på beina om hva Loctite har i produktutvalget:

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dm.henkel-dam.com/is/content/henkel/AG13034_AG_CAT_NO_WEB 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville boret 5- eller 6 mm. Kronmutter og saksepinne var det som holdt forstilling og hjullagre på plass før i tiden. Gennomprøvet system. Loctite kan lime svært sterkt, du kan måtte bruke varme for å åpne en forbindelse. Låsebrikke,  saksepinne eller annen mekanisk låsing er det som normalt blir brukt. Skive er ikke nødvendig. Men det kommer an på hvor langt propellen entrer inn på konen.

Link to post
Share on other sites

Bare et spørsmål. Ser ut som kon foring har litt luft innerst på aksling. Da er vel den kilt bedre i Ytter enden. Kunne da kanskje kuttet 5-10mm av foring i ytre ende, så kanskje propell å kon kommer litt lengre inn på aksling. Da får du mer gjenger til mutter.

 

Synd du ikke oppdaga dette tidligere, da kunne du fått en sådan svær messing mutter som er lukket i enden av meg, da bruker en låseblikk til å låse mutter. Har denne liggende hjemme i kjelleren mener jeg, å den kommer fra en 35mm aksling, som vel er det du har nå.

 

Du kan å sjekke om det er nok plass til at en vanlig Nylock låsemutter kan komme langt nok inn til å låse. Har Nylock på min nå, denne kom med aksling fra Bosvik.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 57 minutter siden:

Bare et spørsmål. Ser ut som kon foring har litt luft innerst på aksling. Da er vel den kilt bedre i Ytter enden. Kunne da kanskje kuttet 5-10mm av foring i ytre ende, så kanskje propell å kon kommer litt lengre inn på aksling. Da får du mer gjenger til mutter.

Skal ut og sjekke, samt ta noen bilder. Kom akkurat hjem med 6 stk 4mm stålbor, og olje. Samt saksepinne/ låsesplint.

Jeg må også kappe/ slipe til kilen. Det er en trappekile, men jeg burde bare hatt en 10mm kile.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Da må jeg bytte ut mutteren til en låsemutter, men har ingen idé om hvor jeg kan få tak i en slik på så kort varsel.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Da er et 4 mm hull på plass. Boret ganske sakte, med hyppig oljing da jeg boret horisontalt, og med en del press. Som jeg har lært av å lese @Komodo sine kommentarer i andre tråder.

 

Da gjenstår det bare å kutte ned lengden på kilen, og deretter slipe den ned til 10 mm bredde hele veien. Det er 10 mm spor i både aksling og propell.

 

Er det bare å gyve løs med kappskive? Kilen er av messing.

 

Kutting og sliping får jeg gjøre i morgen tidlig. Bor midt i et nabolag så tror ikke det er mye populært med vinkelsliper nå :giggle:

 

Så håper jeg at propellen er på plass lenge før kranbilen kommer :lol: 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 22 minutter siden:

Er det bare å gyve løs med kappskive? Kilen er av messing.

 

Ja, eller baufil. Messing er lett å skjære i. 

 

Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du gidder alt dette når noen dråper Loctite gjør jobben 😆

 

I andre tråder som handler om skroggjennomføringer pleier jeg å forfekte den eldgamle teknikken med hamp og guffe. Rett og slett fordi jeg ser mange fordeler med det. Da kommer det alltid en armada på banen som argumenterer med hvor enkelt og lurt det er å bruke Loctite (noe jeg ikke er helt enig i). Men nå, hvor du lett kunne løst problemet ditt med Loctite (og fordelene er større), velger du å gå for den gamle skolen 😄 Ja ja 😊

Link to post
Share on other sites

Det er vel samma f, bare det holder? Det er alltid en viss konservatisme. Da Sleipner leverte utstyret til Hulda, kom det med låseblikk, ikke Loctite. Heller ikke kronmutter. Nylock hadde også holdt. Det hadde også holdt å krympe den frie enden av mutteren, noen slag med en kjørner ville fikset det. Noe tyske biler bruker i dag, den frie enden av mutteren er stuket fra fabrikk. Det er minst fem metoder som gjør at mutteren ikke skrur seg av.

 

Så det er bare å dra til som rakkern og putte inn en saksepinne.

 

Det er ikke noe problem å passe til kilen ved bruk av vinkelsliper. Det er gjort på noen minutter å fikse på kilebredden. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 41 minutter siden:

Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du gidder alt dette når noen dråper Loctite gjør jobben 😆

Det er pga usikkerhet. Jeg hadde ikke Loctite hjemme (Kun BT sin gjengelås), og ikke har peiling på hvilke av Loctite produktene jeg burde bruke. Har fått med meg at det er mange variasjoner av Loctite. Eneste jeg fant var en Loctite på Jula som var i styrke "Medium" og som ikke trenger varme for å løsne. Holder visst å løsne den med håndverktøy. Da visste jeg ikke om jeg kunne stole på at den ikke løsner i saltvann og med kreftene som kan oppstå i en propell som roterer slik at mutter kan skus av.

Bore opp og putte i en splint gjør i alle fall at jeg kan stole på at den forblir der.

Og jeg måtte ha dette i orden i kveld da båten hentes i morgen formiddag. Ingen "proffe" butikker hadde åpent. Ble slik når jeg ikke fikk propellen før i kveld og ikke kunne teste delene sammen før i kveld. :wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tatt på litt av Biltemas gjengelåsing i tillegg til splinten. Siden du likevel har det, som en dobbletsikring. Alltid surt å miste propellen. 

 

Jeg brukte gjengelåsing samt låseblikk på min. Sitter godt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...