Eika Svart 11.April.2023 Link til dette innlegget Svart 11.April.2023 Nå har ikke jeg giddi og lest alt over her, siden det er seilbåt :p men etter og ha sett ett par ombygde polar20 som har fått elmotor kittet som Polar selger, så tenker jeg at det kansje er verdt å undersøke hva som gjør at det ikke passer rett nedi, hørte prisen men husker den ikke, men husker jeg var sjokka over hvor billigt det faktisk var Link to post
Kallethekid Svart 11.April.2023 Link til dette innlegget Svart 11.April.2023 lang-sommerferie skrev for 10 timer siden: Nå har ikke jeg giddi og lest alt over her, siden det er seilbåt :p men etter og ha sett ett par ombygde polar20 som har fått elmotor kittet som Polar selger, så tenker jeg at det kansje er verdt å undersøke hva som gjør at det ikke passer rett nedi, hørte prisen men husker den ikke, men husker jeg var sjokka over hvor billigt det faktisk var Det tenker jeg er en meget god ide. Når det gjelder elektrisk motorisering er det vel batteriene som utgjør den største kostnaden og siden TS forteller at de helst seiler vil de klare seg med mindre batterier. Vedlikehold på en elmotor er vel også enda mindre en en påhengsmotor. Link to post
Jamaica2 Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Grønn sektor skrev On 6.4.2023 at 12.44: Hei! Vi har en 27-fots seilbåt fra tidlig 80-tallet med original saltvannskjølt innenbords motor og seildrev. Om det skal være håp om å holde motoren i live stort lenger står vi overfor en investering, med usikkert utfall. (Det har vist seg vanskelig å fjerne løs rust som har bygget seg opp i kjølesystemet uten å samtidig fjerne så mye gods at det ikke lenger tetter, og det spørs hvor lenge dette holder. Det er også en lekkasje fra dieselpumpen på motoren. Ikke lett å finne deler til motoren.) Vi har begynt å tenke at det virker fornuftig å bytte motor nå før enda mer tid og penger legges i den gamle motoren som uansett synger på siste verset. Vi vil vel også føle oss tryggere når vi er på tur, med ny motor. Vi er glad i å seile og bruker derfor motoren lite, så når det er behov for en ny motor vurderer vi å kjøpe en utenbords lang påhengsmotor (f.eks. sailpro) og sette brakett til den på akterspeilet, fremfor å investere i ny innenbords motor. Ved siden av det økonomiske aspektet (det jeg har sett på av aktuelle utenbords motorer koster vel omtrent en fjerdedel av det en ny innenbords koster) er det en klar praktisk fordel for oss om jeg kan ta med motoren hjem til garasjen for service og reparasjoner, ettersom det er ca. en times kjøretur hjemmefra til der båten ligger. Hittil har vi kun brukt båten i Oslofjorden, og den skal neppe på noen veldig lange turer i overskuelig fremtid. Om vi skal lenger sørover blir det nok uansett korte strekninger langs kysten, og mest mulig innaskjærs, ettersom vi har småbarn ombord. Er det noen her som har lagt om fra innenbords til utenbords motor på seilbåt, og har erfaringer eller gode råd å dele? Er det noe som gjør at dette er en skikkelig dårlig ide, og at man heller bør bruke det mangedobbelte på ny innenbords motor? Jeg antar at det å lukke åpningen for seildrev i bunnen av motorrommet bør overlates til profesjonelle - jeg har ikke erfaring med å arbeide med glassfiber selv. Hei Grønnsektor, Jeg var i en lignende situasjon, med saltvannskjølt motor fra 1978 på en 26fots båt på 2,5 til 3 tonn. Da motoren røk, lurte jeg på mye av det samme ang. påhengs eller innenbordsmotor. Jeg valgte først å gå for utenbords motor og kjøpte en tohatsu 6hk sailpro. Motoren var helt ok, jeg kom meg ut/inn av havna, og opplevde litt forbedret manøveringsmuligheter siden stammen kunne dreies. Derimot opplevde jeg at den lille propellen ikke var særlig sterk når det gjaldt å stoppe opp selv om båten ség inn i båsen. Måtte gi mye mer full gass i revers og holde det slik lengre enn den andre lille tobladers propellen på den gamle MD5A-en. Men det er jo naturlig siden propellen er mindre. Ellers var motoren helt ok for å komme seg ut og inn, som jeg nevnte. Jeg gjorde helt fint 5 knopp, men det var veldig kjipt når det var 1-2 knopp motstrøm og jeg gjorde rundt 3-3,5 knopp. Ellers synes jeg det var frustrerende å henge over hekken for å dra opp motoren. Dette var kanskje det mest negative punktet med utenbords motor for min del. Her går det selvfølgelig an å lage et par smarte løsninger for å dra den opp med et tau på en blokk eller lignende. Neste båtsesong investerte jeg heller en ny innenbordsmotor med nytt seildrev og er kjempefornøyd selv om det kostet. Jeg har mye mer glede av båten med en innenbordsmotor selv om jeg hovedsaklig bruker den til å komme inn og ut av havn. Et tips: Jeg opplevde at prisene i 2022 hadde steget mye siden 2020/21. Beta var opp ca. 25%; nanni opp ca. 10% og Vetus opp ca. 15%. Jeg fikk en ny VP til 2020/21 pris februar 2022. Vil derfor anbefale å en mulig strategi å ringe rundt å spørre om noen har en utstillingsmodell de vil kvitte seg med, med en rabatt på kanskje 10-30%. Til slutt, selv om mine opplevelser og betrakninger rundt tohatsu 6hk (ikke noe feil med den, men utenbordsmotor) er ikke de mest positive, er jeg glad for at jeg prøvde det først - fordi jeg fikk glede av båten en hel sesong og solgte motoren samme vinter med et tap på kun 3.000 kr. Det var ikke mye for en sesong med båtglede. Link to post
Grønn sektor Svart 24.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Jamaica2 skrev for 3 timer siden: Hei Grønnsektor, Jeg var i en lignende situasjon, med saltvannskjølt motor fra 1978 på en 26fots båt på 2,5 til 3 tonn. Da motoren røk, lurte jeg på mye av det samme ang. påhengs eller innenbordsmotor. Jeg valgte først å gå for utenbords motor og kjøpte en tohatsu 6hk sailpro. Motoren var helt ok, jeg kom meg ut/inn av havna, og opplevde litt forbedret manøveringsmuligheter siden stammen kunne dreies. Derimot opplevde jeg at den lille propellen ikke var særlig sterk når det gjaldt å stoppe opp selv om båten ség inn i båsen. Måtte gi mye mer full gass i revers og holde det slik lengre enn den andre lille tobladers propellen på den gamle MD5A-en. Men det er jo naturlig siden propellen er mindre. Ellers var motoren helt ok for å komme seg ut og inn, som jeg nevnte. Jeg gjorde helt fint 5 knopp, men det var veldig kjipt når det var 1-2 knopp motstrøm og jeg gjorde rundt 3-3,5 knopp. Ellers synes jeg det var frustrerende å henge over hekken for å dra opp motoren. Dette var kanskje det mest negative punktet med utenbords motor for min del. Her går det selvfølgelig an å lage et par smarte løsninger for å dra den opp med et tau på en blokk eller lignende. Neste båtsesong investerte jeg heller en ny innenbordsmotor med nytt seildrev og er kjempefornøyd selv om det kostet. Jeg har mye mer glede av båten med en innenbordsmotor selv om jeg hovedsaklig bruker den til å komme inn og ut av havn. Et tips: Jeg opplevde at prisene i 2022 hadde steget mye siden 2020/21. Beta var opp ca. 25%; nanni opp ca. 10% og Vetus opp ca. 15%. Jeg fikk en ny VP til 2020/21 pris februar 2022. Vil derfor anbefale å en mulig strategi å ringe rundt å spørre om noen har en utstillingsmodell de vil kvitte seg med, med en rabatt på kanskje 10-30%. Til slutt, selv om mine opplevelser og betrakninger rundt tohatsu 6hk (ikke noe feil med den, men utenbordsmotor) er ikke de mest positive, er jeg glad for at jeg prøvde det først - fordi jeg fikk glede av båten en hel sesong og solgte motoren samme vinter med et tap på kun 3.000 kr. Det var ikke mye for en sesong med båtglede. Takk for at du deler erfaringen, veldig nyttig! Vi vurderer en sailpro som nødmotor nå, og så muligvis oppgradere til en Yamaha T9,9 utenbords med ekstra lang stamme når det til slutt er over og ut for innenbordsmotoren. Fikk du noe batterilading da du hadde sailpro? Jeg har blitt fortalt at det er så lite at det ikke er verdt bryet med kablingen mv. Og kan man låse styringen så sailpro-motoren peker rett akterut, eller må man finne en annen måte å sørge for at den ikke svinger (kanskje binde styrekulten?) Link to post
Jamaica2 Svart 24.April.2023 Link til dette innlegget Svart 24.April.2023 Jeg satt ikke opp batteriladningen, så har derfor ikke prøvd det. Man kan låse eller gjøre styringen "tyngre" slik at den styrer helt akterut, ja. Det er lett, en skrue/plastikkhendel som man bare strammer eller løsner til alt ettersom. Det er mange fordeler med å få ut den gamle innenbordsmotoren når det gir seg, mer plass til ting og tang, om du skulle behøve det, "mindre" lukt, enklere vedlikehold. Likevel sverger jeg til en innenbords fremfor en påhengs - kanskje mest med tanke på hva jeg har tenkt å bruke til båten til og som jeg har nevnt tidligere, det var ikke særlig gøy å hele tiden måtte styre med å dra den opp og ned mens man henger halvveis over hekken. Link to post
Grønn sektor Svart 30.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2023 Hei igjen! Har nå kjøpt tohatsu sailpro 6hk m ultralangt skaft som reservemotor. (Innenbordsmotoren ser heldigvis ut til å starte på første forsøk og passere kjølevann ved test på land.) Så nå er spørsmålet hvordan sailpro best kan festes på båten. Akterspeilet er relativt høyt og det er en badestige på midten. Vi tenker å feste braketten på styrbord side. Hev/senk-braketten vi kjøpte tåler opp til 30 kg og det er ca 30 cm høydeforskjell fra øverste til nederste posisjon https://www.maritim.no/motorbrakett-justerbar-15hk-aluminium Det ser ut som platen på braketten ikke vil komme langt nok ut fra akterspeilet til at motoren vil få plass i øvre posisjon- i hvertfall ikke når motoren skal vippes opp/frem for å få propellen opp av vannet. Må vi feste braketten så høyt at motoren vipper inn over rekka? I så fall kommer pushpiten i veien (også etter ankeret flyttes) Hva bør vi gjøre? -Fjerne pushpit? Finnes det i så fall noen gode bøyler e.l. som kan erstatte deler av pushpiten? -Kjøpe en brakett som står lengre ut fra akterspeilet? Tips til hvilken? -Bygge ut en kloss utenpå skroget som braketten står utenpå for å få bedre plass? Tips til materiale (PE-plast?) og metode i så fall? Setter stor pris på rådene deres! Link to post
Ask Svart 1.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2023 Hei. Eg synest at det høyrest litt lite ut, når braketten berre toler 30 kg. Det er best om påhengsmotoren står i midten. Då kjem propellen like langt ned uansett kva sida båten krengar. Det er òg mindre tjangs for å drukna motoren. Dette er ein grunn til å flytta badetrappa til den eine sida. Dersom akterstaget er i vegen kan du løysa det problemet med å ha ein hanefot, som er festa i kvart hjørna av akterspeglet. Kanskje du kan klossa ut braketten noko, slik at påhengsen kan vippast opp? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn