Grønn sektor Startet 6.April.2023 Del på Facebook Startet 6.April.2023 Hei! Vi har en 27-fots seilbåt fra tidlig 80-tallet med original saltvannskjølt innenbords motor og seildrev. Om det skal være håp om å holde motoren i live stort lenger står vi overfor en investering, med usikkert utfall. (Det har vist seg vanskelig å fjerne løs rust som har bygget seg opp i kjølesystemet uten å samtidig fjerne så mye gods at det ikke lenger tetter, og det spørs hvor lenge dette holder. Det er også en lekkasje fra dieselpumpen på motoren. Ikke lett å finne deler til motoren.) Vi har begynt å tenke at det virker fornuftig å bytte motor nå før enda mer tid og penger legges i den gamle motoren som uansett synger på siste verset. Vi vil vel også føle oss tryggere når vi er på tur, med ny motor. Vi er glad i å seile og bruker derfor motoren lite, så når det er behov for en ny motor vurderer vi å kjøpe en utenbords lang påhengsmotor (f.eks. sailpro) og sette brakett til den på akterspeilet, fremfor å investere i ny innenbords motor. Ved siden av det økonomiske aspektet (det jeg har sett på av aktuelle utenbords motorer koster vel omtrent en fjerdedel av det en ny innenbords koster) er det en klar praktisk fordel for oss om jeg kan ta med motoren hjem til garasjen for service og reparasjoner, ettersom det er ca. en times kjøretur hjemmefra til der båten ligger. Hittil har vi kun brukt båten i Oslofjorden, og den skal neppe på noen veldig lange turer i overskuelig fremtid. Om vi skal lenger sørover blir det nok uansett korte strekninger langs kysten, og mest mulig innaskjærs, ettersom vi har småbarn ombord. Er det noen her som har lagt om fra innenbords til utenbords motor på seilbåt, og har erfaringer eller gode råd å dele? Er det noe som gjør at dette er en skikkelig dårlig ide, og at man heller bør bruke det mangedobbelte på ny innenbords motor? Jeg antar at det å lukke åpningen for seildrev i bunnen av motorrommet bør overlates til profesjonelle - jeg har ikke erfaring med å arbeide med glassfiber selv. Sitér dette innlegget Link to post
cptKydd Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Ingen problem med utenbords. Det som er viktig og tenke på er og få propellen så dypt som mulig. Det er for og forhindre at propellen skal komme over vann ved mye sjø pluss at den skal få nok og bite i. Manøvrering blir også litt annerledes med tanke på at propell kommer bak roret, men der kan du også bruke motoren selv for og svinge krappere. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Hvor mange hk tenker du? Er en rimelig motor (pent brukt kanskje eller en betamarine?) så mye dyrere enn ny påhenger inkl. ombygging av båt? Forbruk utgjør kanskje ikke mye økonomisk, men man kan jo tenke på diesel vs bensin også. Kanskje eksisterende seildrev kan benyttes på ny motor også (du nevnte ikke merke), noe som setter ned prisen mer. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Hvis man ikke kan installere motor selv så blir innenbordsmotor uforholdsmessig dyrt i en rimelig seilbåt. De krever også mer av vedlikehold og stell. Jeg har en Etap 24i med en Honda BF8 montert. Denne gir båten en marsjfart på ca 5,5 knop og topp på ca 6,2 knop. Forbruket er helt minimalt, vil tippe rundt 0,35 per Nm. Denne båten er imidlertid bygd for utenbordsmotor slik at motoren er montert i midten mellom rorene og så lavt at den omtrent aldri mister grepet. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Kan du røpe hvilken båt du har, eller er det hemmelig? Svar blir sannsynligvis bedre om vi får litt mer informasjon. Påhengsmotor på en lav og lett båt er noe ganske annet enn på en høy og tung båt. «27 fot seilbåt» er like beskrivende som «passe stor»… Eksempelvis funker 11-metere fint med en liten kremvisp (til sitt bruk), mens en tung motorseiler med lite ror, stort vindfang og lange overheng vil funke dårligere med påhengs uansett størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Vi hadde en gang 31 fots seilbåt. Innenbordsmotor med seildrev gikk føyken. Ingen problem å tette bunnen, selv om jeg ikke er veldig handy. Monterte påhenger med lang stamme. I bølger gikk motor under vann når baugen reiste seg på bølgene. Propell gikk i lufta når hekken var på bølgetoppen. Men all rigt for manøvering i havn. På 27 fots seilbåt ville ikke jeg hatt påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 (redigert) Sjekk noen tidligere tråder her. Men gikk fra 27 hk innebords til 4hk utenbords på 3,5 t 28fots seilbåt med finnekjøl. Helt knall. Ble mer seiling, utrolig mye tid spart på mekking. Ikke optimalt i store bølger, men da enten blåser det eller du dropper turen. Fikk ca 4,5 knop på flatt vann. Ikke så mye i motvind og strøm. Men det ble mer seiling med fokus på å tilpasse turen etter vind og vær. Slik du beskriver bruksmønster vil ikke dette være noe problem. I havn kan det noen ganger være fordel påhengsmotor ved finmanøvrering. Innenbords er utrolig deilig, men ville ikke nølt med å gjøre samme operasjon igjen av økonomiske årsaker. Redigert 6.April.2023 av willmasta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 6.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2023 Grønnskollingen skrev for 5 timer siden: Kan du røpe hvilken båt du har, eller er det hemmelig? Svar blir sannsynligvis bedre om vi får litt mer informasjon. Påhengsmotor på en lav og lett båt er noe ganske annet enn på en høy og tung båt. «27 fot seilbåt» er like beskrivende som «passe stor»… Eksempelvis funker 11-metere fint med en liten kremvisp (til sitt bruk), mens en tung motorseiler med lite ror, stort vindfang og lange overheng vil funke dårligere med påhengs uansett størrelse. Det er en Jaguar 27, som tilsvarer Catalina 27 i USA Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 6.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2023 hansa82 skrev for 6 timer siden: Hvor mange hk tenker du? Er en rimelig motor (pent brukt kanskje eller en betamarine?) så mye dyrere enn ny påhenger inkl. ombygging av båt? Forbruk utgjør kanskje ikke mye økonomisk, men man kan jo tenke på diesel vs bensin også. Kanskje eksisterende seildrev kan benyttes på ny motor også (du nevnte ikke merke), noe som setter ned prisen mer. Jeg er litt usikker på hvor mange hk som trengs, men har i utgangspunktet sett på tohatsu 6 hk sailpro, som jeg har lest at har blitt brukt på båter som er større enn vår og gitt nok til å styre i marinaen og til å komme seg opp mot vinden for å heise seil. Det vi har i dag er Volvo Penta MD7A 13 hk + S110-drev. Jeg klarte ikke å finne noen pris på tilsvarende betamarine-motor nå, men skal sjekke det ut, takk for tipset! Pga. bl.a. manglende motorerfaring er det ikke egentlig realistisk at jeg installerer den selv, så arbeidstimer vil uansett bli en vesentlig kostnad om vi skal ha en ny innenbords motor. Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 6.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2023 Lykken1 skrev for 5 timer siden: Vi hadde en gang 31 fots seilbåt. Innenbordsmotor med seildrev gikk føyken. Ingen problem å tette bunnen, selv om jeg ikke er veldig handy. Monterte påhenger med lang stamme. I bølger gikk motor under vann når baugen reiste seg på bølgene. Propell gikk i lufta når hekken var på bølgetoppen. Men all rigt for manøvering i havn. På 27 fots seilbåt ville ikke jeg hatt påhenger. Jeg er usikker på om jeg skjønte akkurat hva som gjør at du ikke ville hatt påhenger på en 27 fots, er det det at båten blir enda mer påvirket av bølgene enn det som var tilfelle med 31-foteren dere hadde? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Legg merke til hva som er høyeste og laveste vannstand bak båten når dere er ute i bølger. Om det er liten forskjell bør utenbords fungere fint, men hvis dere skal bruke motor i store bølger kan det bli problemer. Jeg mener det er verre å dukke motor under vann enn at propellen spinner i lufta. Har selv planende 19 fots båt på ca et tonn med 6 hk på brakett og det fungerer som regel fint selv om den ikke er i midten. Løfter den opp et hakk hvis det er mye bølger for å minske faren for dukkert, men merker at den iblant ruser opp et par sekunder når akterenden løfter seg. Har helt vanlig Yamaha 6 hk lang stamme (ikke sailpro eller hva det nå heter) og det fungerer fint til mitt bruk. Med ca halv gass (start) viser bil GPS 6 km/t og 1 liter holder 1 time. Altså 6 km på 1 liter bensin. Eller litt over 3 nm pr liter. Full gass gir 8-11 km/t og et litt høyere forbruk. Velger å oppgi i km/t da en omregning vil gi avrundingsfeil og større unøyaktigheter. Tenk over behov for strøm, det koster ofte ca 3000 kr ekstra om du skal ta ut strøm fra 6 hk påhenger. Brakett kostet 1000 kr og jeg monterte selv. Motoren er nå snart et år gammel og har sannsynligvis passert 200 timer. For motor på brakett er det viktig at motoren ikke svinger rundt på egenhånd, men at man kan stramme ei skrue så styringa blir treg. Kjøpte mercury og dr holdt denne mekanismen 2 dager, så ble den reparert og holdt en dag. Tar ca 3 uker å få tak i deler. Motoren stoppet også 4 ganger under drift og var ofte tungstartet, ca 30 drag på det meste. Krever service på merkeverksted til 2500 kr for å beholde 5 års garanti. Tipper også det er litt vrient å få time til service i fellesferien. Mange annonser for brukte Mercury 6 hk på finn, fellesnevneren er at de er lite brukt, og det er nok en grunn til det. Styr unna. Byttet til Yamaha, aldri noe trøbbel med strammeskrue eller andre ting. Starter lett, tar service selv. Yamaha koster ørlitegrann mer enn Mercury, men det er spart inn på første service om mañforetrekker å bruke en halvtime på servicen fremfor 4 timer i bil for å levere og hente til service. Sitér dette innlegget Link to post
Yball Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Har en Jaguar 25 med en Tohatsu Sailpro 6 hk. Det funker fint. Hadde en Suzuki 6hk med lang stamme og den kunne komme ut av vannet når det var store bølger. Har ikke det problemet med Tohatsu'n. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Grønn sektor skrev for 13 timer siden: Jeg er usikker på om jeg skjønte akkurat hva som gjør at du ikke ville hatt påhenger på en 27 fots, er det det at båten blir enda mer påvirket av bølgene enn det som var tilfelle med 31-foteren dere hadde? Jeg var misfornøyd med påhenger. I bølger var propell over vann eller motor under vann. Med 27 fot tror jeg man opplever det samme. Under seilas vippes påhenger opp,da er alt ok. Men jeg ville aldri hatt påhenger på seilbåt om den var 27 eller 31 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Jeg har hatt 8Hk påhenger på en 28 fot seilbåt. Fungerte veldig bra, men ulempene er som andre har vært inne på: Begrenset effekt ved bakking, da propellen ikke får så godt tak i vannet. Utfordringer ved høy motsjø. På på min båt var det kun problem innen båten kom opp i fart, når den vel "satt seg" var det sjelden propellen mistet grep. Jeg hadde heler aldri problem med vann høyt opp på motoren. Du får ingen eller begrenset lading av batterier. Du mister mulighet til å ta ut varmtvann fra motoren. Samlet sett ville jeg gjerne hatt påhenger igjen da vedlikehold og kostnader er mye mindre og manøvreringsevnen er veldig god. vrir du motoren på tvers fungerer den som en truster mens du bruker roret uavhengig av motor. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 En annen positiv ting med påhenger som ikke er så stor er at du kan slenge den over på eventuell gummijolle når du er på tur. Langstammet er ikke optimalt kanske, men godt nok til litt utforsking. Mener de Tohatsuene 2-takt veier ca 20 kg i 4, 6 og 8hk hvis du får tak i de gamle. Ellers er sikkert 6hk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Båten ser ut som en kandidat for påhenger. Alle fordelene og ulempene er fint beskrevet av andre, men jeg vil bare understreke at en påhengsmotor blir som "hjelpemotor" å regne. Når forholdene er fine vil en påhengs funke fint, men når man virkelig trenger den kan påhengsmotoren være forrædersk. Suger de luft mister de fremdriften, noe som gjerne skjer når du er på full fart mot brygga eller står og stamper i motsjø. Min erfaring med påhengere er fra Xpress, IF, M261 og 11-meter. Alle fungerte fint med visp, men så snart båtene ble brukt til familieturer blir svakhetene til påhengsmotoren mye tydeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Yball Svart 7.April.2023 Del på Facebook Svart 7.April.2023 Problemet med min Jaguar 25 er at jeg har utenpåliggende ror. Motoren er "off center" babord så hvis man ikke følger med kan man få seg en ubehagelig opplevelse. Får du propellen godt ned bak roret tror jeg det vil gå fint på din med en 6hk xl stamme. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.April.2023 Del på Facebook Svart 8.April.2023 Hei. Me hadde ein femhestar, kortstamma Mariner på vår Albin Vega. Inga god løysing, men båten var manøvrerbar når eg blei kjent med siget i båten. Eg hugsar 2,6 knop i maksfart i frisk motvind frå Fedje til Dolviken, via Straumane. Kombinasjonen av påhengsmotor, utblåste segl, og første tur i ein sliten båt kjøpt av ein sunnmøring.... Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 8.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2023 Tusen takk, alle sammen, jeg setter stor pris på at dere har tatt dere tid til å komme med råd og innspill! Det er stemning i heimen for en Tohatsu 6 hk sailpro, blant annet fordi den virker veldig enkel og grei å håndtere. I utgangspunktet tenker jeg at det er et snaut antall hestekrefter, men det går jo an å håpe at den «ultralange» stammen, og «high thrust»-propell som er tilpasset oppgaven, kan gjøre at man får akseptabel fremdrift likevel. Er det realistisk? Det er kanskje verdt å prøve ut, og om det blir for spinkelt oppgradere til større utenbords om noen år (hvis vi da ikke skal oppgradere til en større båt)? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Grønn sektor skrev On 8.4.2023 at 13.25: Tusen takk, alle sammen, jeg setter stor pris på at dere har tatt dere tid til å komme med råd og innspill! Det er stemning i heimen for en Tohatsu 6 hk sailpro, blant annet fordi den virker veldig enkel og grei å håndtere. I utgangspunktet tenker jeg at det er et snaut antall hestekrefter, men det går jo an å håpe at den «ultralange» stammen, og «high thrust»-propell som er tilpasset oppgaven, kan gjøre at man får akseptabel fremdrift likevel. Er det realistisk? Det er kanskje verdt å prøve ut, og om det blir for spinkelt oppgradere til større utenbords om noen år (hvis vi da ikke skal oppgradere til en større båt)? Jeg hadde en 8 hk tohatsu 2-takt med lang stamme, som i utgangspunktet var mer en stor nok. Båten gjorde ca 6 knop på 60% gass og farten øket marginelt til rett over 7 knop på full gass. Hadde holdt lenge med en 6 hk, men dette var en ganske smal båt. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Her kommer min erfaring fra Maxi fenix. 28 fot. Første sommerferie med båten røyk seildrevet. Kjøpte da påhengsmotorbrakett, og brukte en 5 hk påhenger resten av sommerferien. Som en nødløsning fungerte det, men kan ikke sammenlignes med innenbordsmotor. En ting er at framdriften er elendig i alt ennet enn helt vindstille. En annen ting er manøvrering i havn. Man har nærmest ingen kraft bakover. Hvertfall på Maxi fenix var det vanskelig å nå ned til motoren for å gire og gi gass. Anbefaler deg å få tak i en innenbordsmotor. Da jeg byttet motor i min Maxi Fenix fikk jeg tak i en Vetus diesel som var noen få år, som passet på drevet med en adapter. Har fungert veldig bra Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
OleBåt Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Dersom du skal gå en del med motor ville eg heilt klart valgt innbords motor, dersom det kun er for å komme seg inn/ut av havnen er påhengs ok. På en så liten påhengs så går du stort sett på veldig høyt turtall og samtidig veldig lav fart, det er slitsomt i lengden. Om du sammenligner med en diesel vil det være mye mer turbåtfølelse og komfort. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 njal skrev for 17 timer siden: En ting er at framdriften er elendig i alt ennet enn helt vindstille. En annen ting er manøvrering i havn. Man har nærmest ingen kraft bakover. Hvertfall på Maxi fenix var det vanskelig å nå ned til motoren for å gire og gi gass. På en seilbåt er det vel stort sett når det er vindstille man trenger motorisert fremdrift. Pluss havnemanøvrering da, men da er det vel ofte litt lunere. Angående kraft bakover så er det jo noen må påhengsmotorer som kan snus rundt så de får samme kraft bakover som forover. Vanskelig å nå gir og gass kan være et poeng, men man kan jo løse det ved å montere fjernkontroll, men da må man ofte opp i ca 9,9 hk eller evt mekke istand noe selv (som jeg har planer om på min 6-hester på brakett). Angåedne innenbords elelr utenbords i seilbåt så er nok de felste enige om at innenbords er best, men siden det er så enorm prisforskjell på nye motorer så blir det lett valget mellom gammel upålitelig innenbords eller en splitter ny og pålitelig påhenger som lett koster mye mindre om montering tas med i regnestykket. Så selv om en påhenger har sine minus og iblant vil ha liten virkningsgrad i feks bølger så vil jeg si det er bedre med en påhenger som halvparten av tiden i høye bølger spinner uten fremdrift enn en gammel innebords som dessverre ikke startet den dagen man virkelig fikk bruk for den. Jeg har forøvrig selv ifjor sett en seilbåt med påhengsmotor bli tauet inn av redningsskøyta. Det var en trimaran med to eldre påhengsmotorer som var montert på braketter på sidene av senterskroget og litt for høyt så de spant i lufta. Jeg så det blafret lenge i seil utaskjørs og satte kursen i den retningen for å se om det var problemer og behov for hjelp, men da jeg kom et stykke så jeg at den allerede var under slep. Snakket med ham etterpå og ene motoren hadde stoppet og den andre spant i lufta så han drev inn mot land, men fikk hjelp i tide. Redningsselskapet tauet ham til trygg brygge hvor jeg pratet med ham og deretter var følgebåt til et sted han kunne legge båten over litt lengre tid (der han hadde dratt fra). Var egentlig meninga jeg skulle taue ham dit siden han ikke fikk start på noen av motorene. Men så fant jeg ut at ene motoren hadde en vaier i propellen og det var grunnen til at den ikke gikk (så da fikk jeg løsnet den) og den andre motoren var det bare at han var litt dårlig i ryggen og ikke fikk nok kraft i draget, så den startet når jeg dro. Var følgebåt til der han kunne langtidsfortøye så han hadde tryggheten om noe skulle skje underveis (en motor stoppet pga bensintom, men det var like før målet), og litt dyttehjelp ved tillegging. Var borte ved båten for noen dager siden og da lå den fortsatt der og alt så greit ut (jeg sendte bilde til eieren). Alt var gammelt, og båten var nyinnkjøpt så det sprøs om det hadde vært noe bedre med innebordsmotor i det tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Det går nok et skille her på hvor godt det fungerer med utenbordsmotor. På båter som er designet for dette som min egen Etap 24i, de minste Benetau First båtene og de minste Jeanneau Sun båtene så fungerer utenbordsmotor helt ypperlig. Disse er også så lette at man kan gå med lav belastning og med moderat støynivå. Gikk nærmere 300 nautiske mil fra Oslo til Stavanger med en 22 foter med utenbordsmotor uten problemer eller støy av betydning. Med ca 50 % pådrag gikk båten ca 5,7-5,8 knop med en Honda BF8. Denne er tosylindret og har lite støy kontra f.eks Tohatsu sine ensylindrede motorer. På slike båter så fungerer utenbordsmotor også på lengre etapper og i endel sjø. Men blir båtene større (typisk 26-27 fot) og med vekt godt over 2 tonn så blir det nok mer problematisk og mest egnet inn og ut av havn. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Ifølge Google har jeg hittil i april tatt ferge 273 km. Siden jeg vet jeg ikke har tatt ferge, men har brukt båten min endel så betyr det nok rett og slett at jeg har kjørt ca 273 km med båten min i påsken. Dette er i all hovedsak med 6 hk på brakett til fremdriften av min 19 fots planende båt (planer kun når jeg bruker den store motoren vel å merke) med rett akter-ende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.