Smurfie Startet 6.April.2023 Del på Facebook Startet 6.April.2023 Hei. Ser at på min motor Ford 2725E så er det en ventil på returen fra dieselpumpen til tank. Er det noen som hvet hvordean den fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 En ventil??? Ventil ala kuleventil?? Retur skal jo flyte fritt tilbake i tank. Ser for meg å delvis stenge denne kan gi feil. Vil jo bygge seg opp trykk hvor det ikke skal være trykk. Er ganske store mengder som går retur. En motor på 200hk kan fort ha et total flow på 120-140l sjøl om forbruket kun er på kanskje 35l på maks. Så å strupe dette høres ut som en dårlig ide. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Smurfie Svart 6.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2023 Som du ser på bildet merket i rød ring så er det en slaks ventil på returen ? Hvet ikke om den er orginal men tror at den har stått der en stund. Grunnen til at jeg tror at det er en ventil er at jeg skrudde den av og den er tett i ene enden låst med en seger ring. i endre enden er det et hull, og når jeg trykker en skrujern inn der så er det en fjær. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Kjenner ikke patenten. Sannsynligvis en fjærbelastet kule som skal motvirke heverteffekt slik at pumpen ikke skal tømme seg. Tom pumpe vil gi luft i dieselen og motorstans. Hold skrutrekker'ern unna! Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Hørtes ut som en tilbakeslagsventil / enveisventil. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 6.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2023 Har noen gamlekarer (maskinister) her som på død og liv vil at jeg skal borre høl i denne, fordi de mener at den skal være åpen hele tiden, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Hør med @Roger jo. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Regner med at motoren har fungert i mange år "as is...så hvorfor endre på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 6.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2023 Er helt enig med deg :) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 Tilbakeslagsventil dette. Ikke rør den. La den sitte som nå. Så lenge motor fungere, så ikke kødd med ting på pumpa. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 (redigert) Smurfie skrev for 2 timer siden: Ford 2725E så er det en ventil på returen fra dieselpumpen til tank. Har hvert opptatt med Påskelammet. måtte grave dypt etter den, det er 50 år siden sist jeg så den. Ford har mange løsninger Simms/ Borch normalt så er disse to Lufting av H-trykkpumpen Det er mulig en av disse du har Ser den her Her er manualen http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2023/04/FORD-2720_FUEL_INJECTION_EQUIPMENT.pdf Som sakt før her ikke forandre på noe som virker, Redigert 6.April.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stål Svart 6.April.2023 Del på Facebook Svart 6.April.2023 (redigert) Hei, denne ventilen har ikke noe å gjøre med returdiesel (det er eget system for det via dysene og ut gjennom et rør i bakkant/høyre side av topplokk). Ventilen gjør en viktig jobb ved at den erstatter en lufteskrue og sørger for at eventuell luft som kommer inn i pumpen forsvinner ut gjennom ventilen. Eksempelvis ved bytte av dieselfilter, der det jo alltid blir litt luft selv om filteret luftes/fylles først. Gjør i praksis at pumpen blir selvluftende og holder dieselnivået inne i pumpen stabilt. Levert standard på en del Ford-motorer, selv har jeg ettermontert. Redigert 6.April.2023 av Stål (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 8.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2023 Du sier at denne ventilen ikke har noe med returdiesel å gjøre, det går en slange fra den til tank som er full i diesel. Kan ikke se noe annet sted at det går retur til tank fra ? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Dette er retur diesel, åpner vanligvis på ca. 0,5 bar. Retur fra dyser går samme veg, du ser gangen i det hvis du følger dieselrør/slanger. Lavtrykksiden på pumpen skal vel ha ca. 0,5 bar på de fleste eldre disler med vanlig pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 (redigert) Smurfie skrev for 11 timer siden: Kan ikke se noe annet sted at det går retur til tank fra ? Retur diesel fra alle dyser på Forder er normalt her, koplet på pos.2 og rør videre som pos.3 som " normalt " skal tilbake til tank. Her bilde fra trykktesting av systemet. Hvor går returdieselen fra dysene på din motor? Redigert 9.April.2023 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Disse motorene kan Roger jo alt om. Slangen som kommer ut fra pumpen vil naturligvis inneholde diesel, i og med at ventilen ligger og lufter pumpen. Når det ikke er luft, sipler det litt diesel den veien. På motoren til Hulda, som er en antikk Detroit, er dette systemet erstattet av en svanehals for at ikke luft skal komme inn i pumpen bakveien. Og denne lille lekkasjen er på min motor koblet til retur til tank diesel via et T-stykke. Det er litt forskjellig fra modell til modell og fabrikat til fabrikat. La dette systemet være i fred. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Her har du fått mange gode svar. Legger ved et bilde fra boka på min motor, Ford 2727T. Samme grunnmotor som 2725, men med turbo. Ditt bilde viser tilbakeslagsventilen markert med "B". Som flere har sagt er dette selvlufting. Og som Hulda påpeker vil det komme litt diesel derifra ved normal drift. Kobles til retur til tank. Roger jo viser et bilde av retur fra dyser. Skal også i retur til tank. Itillegg kan man ha retur fra dieselfilter som vist med "C" på bildet over. Denne skal og tilbake til tank. I "boka" til min 2726T står det at lavtrykkspumpen leverer 88,7 L/h ved 1600 RPM Og 145,3 L/h ved 2400 RPM. Altså en god del diesel som skal i retur. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Stål Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Gode svar her på denne saken. Som regel er det ordinære retursystemet T-koblet sammen med slangen fra lufteventilen på høytrykkspumpen og til felles retur dieseltank. Var litt upresis i mitt forrige innlegg; ventilen slipper kontinuerlig noe diesel gjennom for samtidig å få ut eventuell luft, som andre også har nevnt. På bildet fra min motor kommer ordinær returdiesel ut fra topplokket under løfteøyet til motoren og går til tank. T-kobling går til lufteventil på høytrykkspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 @Stål Hvilken type/modell modell på din Ford? Jeg har 2727T og sliter med å få det helt tett mellom ventil-toppdeksel og blokk. Har byttet korkpakning og smurt med flytende pakning, uten å eliminere problemet. Ditt ventil-toppdeksel ser blankt og fint ut, og motor helt tørr. Orginalt deksel? Er bildet tatt like etter rengjøring eller hva er trikset? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Stål Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 (redigert) Det er en Ford Sabre på 85hk, 1990 modell. Hatt Ford siden 1984 og ventildeksel er en svakhet pga tynt gods, blir lett litt for lite klem ned rundt skruene. På dette dekslet har jeg forsiktig hamret/formet rundt skruehullene slik at de får en mer rett og opprinnelig form. Bruker korkpakning og strammer den først når motor er driftsvarm, gjør det i et par omganger så pakningen former seg. For min del tror jeg det er det som har gitt mest uttelling. Sjekk gjerne at oljepåfyllingslokket er tett under drift. Ellers har jeg dessverre ingen triks! Redigert 9.April.2023 av Stål (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Stål skrev for 17 timer siden: Hatt Ford siden 1984 og ventildeksel er en svakhet pga tynt gods, blir lett litt for lite klem ned rundt skruene. På dette dekslet har jeg forsiktig hamret/formet rundt skruehullene slik at de får en mer rett og opprinnelig form. Det er den feilen mange gjør trekke til for hart det lekker bar mer..ca 16 til 25 Nm mener jeg. Da må en sjekke dekslet med en linjal og rett opp dekslet som du sier, Et triks til er å gjøre rent, lime fast pakningen til blokka med Hylomar Blue, tynt lag på begge flater, smøre vaselin mellom pakning og topplokket så den slipper lett neste gang topplokket skal av. Lime fast pakninger til topplokket er ikke så vellykket. Tilpasse større skiver er også et triks. Men først et rett deksel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.