Jump to content

Yamaha 25 hk 1994, vært lagret i 25 år


bgrenser

Recommended Posts

Bytt, iallfall sjekk, impeller, selv om det kommer stråle. Noen av bladene kan ha blitt permanent bøyd slik at det ikke er nok kjølekapasitet under full belastning. Forgasseren ville jeg ikke gjort noe med så lenge motoren starter normalt og ikke fusker.
Girolje bør byttes.

Link to post
  • 2 år senere...
Hakkannen skrev 52 minutter siden:

Ny impeller etter langvarig lagring, eller i alle fall en sjekk av den som står i, er ikke dumt. Leit at motoren skar seg da.

 

Ja, skikkelig ergerlig, klenodium som jeg kjøpte ny i 1980.

Har hatt mange påhengsmotorer gjennom  55 år og aldri byttet impeller så det tenkte jeg ikke på så lenge kontrollstrålen var normal.

Så det er i to situasjoner man bør sjekke og eventuelt bytte:
-Om motoren har vært lagret i mange år. (5+?)

-At den har vært tørrkjørt.

 

Om undervannshuset aldri har vært demontert lønner det seg å gjøre det etter noen år og sette bolter inn med vannfast fett. Da vil det la seg demontere i fremtiden om man bytte impelleren.

Link to post
Ingar skrev 27 minutter siden:

Ja, skikkelig ergerlig, klenodium som jeg kjøpte ny i 1980

Skikkelig kjipt😕

 

Enig, ikke dumt dette med å demontere for å sette inn med vannfast fett, av en eller annen grunn kan det virke som Yamaha sine bolter setter seg ekstra godt. Har ikke hatt utfordringer med knekte bolter fra andre motormerker i like stor grad som med Yamaha sine totaktere, så akkurat der virker det som de firet litt på en ellers god kvalitet.

Link to post
Hakkannen skrev for 1 time siden:

Yamaha sine bolter setter seg ekstra godt. Har ikke hatt utfordringer med knekte bolter fra andre motormerker i like stor grad som med Yamaha sine totaktere, så akkurat der virker det som de firet litt på en ellers god kvalitet.

80-90 talls motorene har mange skruer (skrue på Norsk,bolt på engelsk) som er delgjengede og valsede gjenger. Derfor er partiet uten gjenger betydelig mindre enn utvendig diameter på gjengene. I tillegg kommer frihullet som ytterligere øker klaringen...

I det betydelige rommet rundt stammen på skruen dannes det en kake av salt/zink klorider, kraftige krystaller som vokser og setter seg godt til både skrue og gods...

 

Yamaha brukte stort sett skruemateriale med moderat strekkfasthet, det gir også moderat vridningsstyrke når en stakkar skal forsøke å få løs en slik skrue...

 

Senere tilsatte Yamaha mindre zink i støpen og beiset pakningene, noe som gav mindre inntrengning, og dermed mindre krystallvekst rundt skruene.

 

Som @Ingar skriver så er det veldig smart å sette skruer med vannfast fett. Fetter fyller tomrommet rundt gjenger og stamme på skruene. Det reduserer inntrengning og bortimot eliminerer krystallvekst.

 

Termostat hus, girhus, eksoslokk og impellerpumpe er særlig utsatte steder.

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Senere tilsatte Yamaha mindre zink i støpen og beiset pakningene, noe som gav mindre inntrengning, og dermed mindre krystallvekst rundt skruene.

Var godt de har tatt til vettet, ikke særlig bærekraftig når man vrir av annenhver, litt flåsete sagt😄 Har blitt en del sveiseperler i mutter og oppborring her og der, løser seg som regel, men irriterende å maske med når man helst ønsker komme videre litt kjapt. Vannfast fett (har også brukt litt alupasta, hilsen Biltema sin rimelige tube) er en fin løsning, egentlig en løsning de skulle ha tatt seg bryet med å gjøre fra starten av.

Link to post
dieselfan skrev for 8 timer siden:

80-90 talls motorene har mange skruer (skrue på Norsk,bolt på engelsk) som er delgjengede og valsede gjenger.

Godt å se at det er noen som tar vare på god teknisk terminologi 👍:flagg_bp:

 

Ellers selvsagt enig i at slikt utstyr bør deles med jevne mellomrom og smøres opp.

 

Link to post
Komodo skrev for 23 timer siden:

Godt å se at det er noen som tar vare på god teknisk terminologi 👍:flagg_bp:

Leste jo dine argumenter for bolt vs skrue og måtte jo bare krabbe under teppet... men må innrømme at etter å ha jobbet i et tysk eller engelskspråklig miljø siste 30-40 årene så har det vært ganske innarbeidet med "bolt" men argumentene dine trumfet glatt noen år med vranglære :glorie:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...