Mastiff Startet 9.April.2023 Del på Facebook Startet 9.April.2023 Jeg har noen overganger fra et alurør til et alufeste for stol. Det er laget til sånn at jeg kan ta støttebeinet helt bort for å komme til skapet bak dem. Jeg lagde til overgang og fot i tre, men nå har overgangen brekt etter halvannet års bruk, og jeg kunne godt tenkt meg noe i massivt alu som var dreid, for det ville jo være mye mer solid. Problemet er at de stedene jeg har sjekket, koster de 2-3 første eksemplarene sprøtt mye, og så blir det en grei gjennomsnittspris hvis man får mange nok. Men jeg trenger altså bare to stykker til det, og eventuelt to som føtter. Bildet viser overgangen til høyre, nærmest colaboksen, som er det viktigste, og så foten til venstre, som ville vært grei å få laget, men ikke er like viktig, den får ikke samme belastning, så treverket holder nok lenge der. Er det noen som vet om et sted der de dreier sånt i smått, så det blir en overkommelig pris? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Du kunne nok fått tre-løsningen mye mer solid hvis du lot fibrene gå i delene lengderetning. Altså la den runde flaten være rund i samme retning som da treet var et tre. Skal du sjekke pris på dreiing er toleranser og mål viktig. Emnekostnaden er viktig og der kan få mm gjøre at de må kjøpe inn dyrere emne fordi de ikke vet hvor stort det blir når det er litt større enn en colaboks, sånn ca. Mange legger stor innsats I å få målene nøyaktig, og så er det kanskje ok med +- 1mm i ditt tilfelle så det kunne vært dreid manuelt på 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2023 Takk for svar! Godt tenkt, det med retningen på fibrene falt ikke meg inn! Toleransen her er nok pluss/minus 1 mm for meg, ja, og sikkert et par millimeter til, jeg kan jo bare surre rundt gummi. Jeg tenkte egentlig å sende de proppene jeg har, da bør det vel være mulig å lage noe som er omtrent likt. Vet du om et sted som kan ta en sånn manuell dreiing? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Hør med Thomic aluminium i Arendal. De jobber med aluminium og gjør også en del "one off" jobber etter det jeg vet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mastiff Svart 9.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2023 @Grand Banks jr Takk, da kontakter jeg dem på tirsdagen! Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Eller så kan du spørre Mindus på Doneheia, de er vel ikke så langt fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2023 @Olevine Dreier de i alu? Da må jeg høre med dem først, ja, takk. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Jeg antar de dreier de fleste vanlige metaller. Spørsmålet er vel om de har et passende emne. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2023 Godt poeng. Det får jeg vite på tirsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Mastiff skrev 40 minutter siden: Vet du om et sted som kan ta en sånn manuell dreiing? Jeg kan gjøre det for deg, men da må du skaffe emner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 9.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2023 @Komodo Tusen takk! Hvis jeg ikke kommer fram til noe på Mindus, så går jeg på emnejakt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 19 fot skrev 48 minutter siden: Du kunne nok fått tre-løsningen mye mer solid hvis du lot fibrene gå i delene lengderetning. Nemlig. Og så finnes det treslag med forskjellig styrke. Jeg ville funnet meg en passende grein av bjerk som utgangspunkt og spart pengene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 NilsPils skrev 42 minutter siden: Nemlig. Og så finnes det treslag med forskjellig styrke. Jeg ville funnet meg en passende grein av bjerk som utgangspunkt og spart pengene. Ja, fiberretning betyr jo alt, og tresort mye! Men hvorfor bjørk, og ikke eik? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Som et mulig alternativ: Kan du ikke klippe toppen av den colaboksen (om den har noenlunde rett diameter), lage en rull av glassfibermatte så du får armering i lengderetning der den trengs, stappe nedi og fylle boksen opp med epoksy. Olje boksen innvendig så den er lett å strippe av etter herding. Kappe i passende lengde og bore hull gjennom senter så kan den enkelt festes på drillen og justeres ned til nøyaktig OD med litt grovt sandpapir. Kanskje sette boksen i vannbad for å lede bort varme under herdingen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Komodo skrev for 5 timer siden: Ja, fiberretning betyr jo alt, og tresort mye! Men hvorfor bjørk, og ikke eik? Lettere å finne her hos meg . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trawler 42 Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Nå vet jeg ikke noe om hvor mye den skal belastes, men er 3D printing en mulighet ? PLA plasten jeg har brukt virker ganske hard og solid. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Komodo Svart 9.April.2023 Del på Facebook Svart 9.April.2023 Trawler 42 skrev 1 time siden: Nå vet jeg ikke noe om hvor mye den skal belastes, men er 3D printing en mulighet ? PLA plasten jeg har brukt virker ganske hard og solid. Da er det vel lettere å dreie en bolt ut av et emne av f.eks. pom. Fantino skrev for 9 timer siden: Som et mulig alternativ: Kan du ikke klippe toppen av den colaboksen (om den har noenlunde rett diameter), lage en rull av glassfibermatte så du får armering i lengderetning der den trengs, stappe nedi og fylle boksen opp med epoksy. Ja, mange veier til Rom. Men da ville jeg vel heller tatt et plastrør som var 10mm tynnere i diameter og surret vætede glassfiberstrimler rundt. Enten med epoxy eller polyester, begge deler bør duge. Det er på den måten at man lager glassfiberrør. Så kan man jo evt. til slutt fylle røret med sparkel om man ønsker at det skal være massivt. Perfekt sparkel til det formålet lager man ved å blande polyester og sagflis så tørt som mulig. Fyller man det i røret blir det hel ved. Røret lages til litt overmål, og slipes deretter ned på målet med båndsliper (for de som ikke har dreiebenk i garasjen ). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2023 Takk for forslagene! Glassfiberstøping kan jeg ikke, og det blir litt overkill å kjøpe utstyr og lære meg det for disse proppene. Og colaboksen er der bare som et sammenligningsgrunnlag, den er ikke riktig i målene. Jeg brukte for lang tid på å lage til greiene i tre sist, men det er kanskje mulig å finne noen som har en dreiebenk et sted, da kan jo tre funke. Jeg regner med at det ikke tar lang tid å lage noe sånt med dreiebenk, så kanskje det kunne vært mulig å få dem til å lage noen stykker ekstra, for sikkerhets skyld. Jeg brukte selv hullsager og slipemaskin, og det tok egentlig mer tid enn det var verdt. Jeg tror ikke 3D-printing vil være sterkt nok, og samtidig så har jeg selvsagt heller ikke tilgang til det. Det ville nok vært en fordel å forsterke proppen med en bolt igjennom midten, med store skiver i hver ende, men det går ikke fordi den stikkes inn i stolfestet og skal være løs nok til at den er lett å ta av igjen, og da må den låses med en bolt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 (redigert) Hvilke dimensjoner er det du skal ha da? Kan jo bruke 2 forskjellige biter aluminiumsrør til å lage en slike overganger, om standard dimensjoner på aluminiumsrør stemmer med de målene du skal ha på disse overgangene du skal lage, og den miste dimensjonen passer inne i den største. Redigert 10.April.2023 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2023 @Jannmar Det var problemet, ingen standarddimensjoner passet til de festene som fungerte så greit å montere under platene stolene settes på. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Mål de to innvendige diameteren nøyaktig. Deretter trekker du av ca 1 mm for ønsket mål med litt slakk slik at det er enkelt å montere. Toleransen må da være ønsket diameter minus feks en halv millimeter. Den kan ikke være pluss da det blir for trangt. Når du oppgir begge diameteren her på baatplassen kan det godt være at det dukker opp et emne. Med toleransemål på diam minus en mm kan flere verksteder i Mandal dreie dette på minutter uansett materiale. Mekanikerlinjene på vgs tar slikt for en kakebit. Sitér dette innlegget Mons Link to post
19 fot Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Mastiff skrev for 23 timer siden: Problemet er at de stedene jeg har sjekket, koster de 2-3 første eksemplarene sprøtt mye Jeg ser for meg at priskalkylen fra dreiefirmaene er beregnet omtrent slik for trådstarters deler: Innkjøp av STORT emne (kanskje er delen ganske stor): 1000 kr. Dreie enorme mengder spon fra STORT emne for å kanskje lage en BITTELITEN del: 1 time = 1500 kr. Forsøke å få lirket nødvendige mål ut av trådstarter: 2 timer = 2000 kr Samme greia en gang til når det viser seg at delen ikke passer fordi utdelt skjeve knekte og slitte trekloss gir 5 ulike diametere med 3mm avvik om man måler på 5 ulike steder på det som skal være samme diameter = dobling av pris = 4500 kr til. Tapt renomme pga kunde klager på at delen verkstedet lager ikke passer: 1000 kr. Totalt 10.000 kr. ============ Alternativ 2: Kunde bruker 3 minutter på en enkel blyantskisse som viser de 2 diameterne på hver bit og de to lengdene, oppgir at det går helt fint om alle diametere er 1mm mindre også og at alle lengder går fint med +-5mm. Kunde har med røret og forteller at hvis den dreide delen passer fint inni med grei stabilitet for en stol så er alt ok (da trenger man ikke engang måle). Emne: Fant et i restekassa hvor diameter er 2mm for stort: 100 kr. Dreietid: 15 minutter da bare litt må fjernes: 400 kr. Totalt : 500 kr. =========== Kanskje også en ide å nevne hvor mange kroner "sprøtt mye" er da det gir en bedre indikasjon på hvilke summer det er snakk om. Kanskje er det helt vanlig markedspris som du må regne med å betale overalt, og kanskje har de tatt i godt fordi de vet at her kommer det til å gå med mange timer på å finne ut hvilke dimensjoner de skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2023 @mons Godt tenkt med videregående! Med mitt skyvelær av amatørtypen får jeg festets indre diameter til å være 55 mm i den ene enden og 57 i den andre, så svakt konisk, dermed fra 54 til 56 mm med 1 mm margin, eventuelt bare 54 mm, den skal jo festes med en skrue igjennom. Den enden skal være 44 millimeter lang, det er avstanden fra begynnelsen av festet til der de støter mot plata på stolen. Røret har indre diameter på 52 mm. Den enden av proppen som skal være inni røret, som ikke skal tas ut, skal da være 51-52 mm i tykkelse. Da vil også den proppen som skal være fot være 52 mm i den ene enden og så full størrelse i den andre, det ser ut til at 60 mm er neste skritt på stigen etter 50. Fotens lengde utenfor røret er på 28 mm. Lengden inni røret har jeg latt være på 35 mm, men det var rent øyemål og er jo slett ikke viktig på millimeteren. Men jeg vil jo levere både treproppne, festet og røret til de som skal gjøre det, så de kan se på det selv og måle det mer nøyaktig. @19 fot God og gjennomarbeidet ironi, men jeg er redd den tiden var bortkastet, for jeg bare vil bruke én setning på å skyte den ned: Jeg hadde altså hele tiden mente å sende med både røret og setefestet, i tillegg til treproppene, til de som skal lage det. Og 500 kroner er absolutt ikke sprø pris for dette, et sted mellom det og 1000 er vel det jeg ville anse som innafor så lenge det var snakk om noe av alu, fra restekasse eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Mastiff skrev for 1 time siden: @Jannmar Det var problemet, ingen standarddimensjoner passet til de festene som fungerte så greit å montere under platene stolene settes på. Jeg tviler sterkt på at en som ikke har tilgang til dreiebenk og ikke kjenner noen som har det har full oversikt over alle tilgjengelige rørdimensjoner på markedet (det trenger ikke nødvendigvis å være standard heller, bare det er lett å få tak i en liten bit). Har du feks sjekket katalogene til både Astrup og Tibnor? Og visste du at de har mange dimensjoner som ikke står i katalogene fordi den da ville blitt ekstremt tykk? Har du feks i din leting funnet alurør med utvendig diameter 63mm? (bare et eksempel på en dimensjon det faktisk går mye av enkelte steder, men da med en litt spesiell overflate inni, uten at det bør ha noe å si). Som Jannmar sier så kan det godt hende det er lett å oppdrive rørbiter som passer inni hvernadre i rett dimensjon. En av dimensjonene skal kanskje være samme som stolbeinet ditt, og det må jo komme fra et sted (antar båtprodusenten har valgt noe som er/var lett å få tak i). Jeg har feks selv to stk ca 5 meter lange aluminiumsrør som passer perfekt inni hverandre i sånn ca Colaboks-dimensjon, men med hemmelige mål så er det jo umulig å vite om de passer. Ingen andre enn deg aner jo engang om Colaboksen er 250ml eller 330ml eller kanskje noe helt annet. Du bør også legge ut bilde av selve løsningen med stol og alt sammen så kommer det kanskje noen gode løsninger som er både billige og gode. Du har veldig fokus på å lage noe som passer til begge ender av stolbeinet ditt (som antakelig er et alurør), men det kan jo godt hende at det enkleste er å bare ta et helt nytt stolbein so er 5mm større eller mindre og delen passer enkelt sammen uten denne dyre dreide delen. Bare et eksempel, jeg skulle montere bord bak i båten, det må festet i sideveggen og støttes opp under. Jeg kunne gått rett inn i et blindspor og brukt mye tid og penger på å skaffe en bestemt del for dette, men løsningen var ganske enkel. Jeg hadde en aluprofil for å montere dusjvegg til baderomsvegg (aldri brukt, jeg tok selv av plasten). Denne hadde en slags firkantet U-form som innvendig er 2-3 mm bredere enn bordplatetykkelsen. Det passer perfekt og bordet sikres ved at jeg boret et hull ca i midten av profilen og gjennom bordplata der jeg putter nedi ei skrue (trenger ikke mutter, tyngdekraften holder den på plass, enkelt å montere og demontere bordet). Og bordbeinet, en bit til av den samme profilen som jeg støtter opp mellom bord og dørken. Stabilt og enkelt og greit og veier kun noen få gram. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.April.2023 Del på Facebook Svart 10.April.2023 Mastiff skrev for 2 timer siden: @Jannmar Det var problemet, ingen standarddimensjoner passet til de festene som fungerte så greit å montere under platene stolene settes på. Ja er det ikke typisk? Det skal ikke være enkelt . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.