19 fot Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 19 fot skrev 23 minutter siden: Kanskje også en ide å nevne hvor mange kroner "sprøtt mye" er da det gir en bedre indikasjon på hvilke summer det er snakk om. Kanskje er det helt vanlig markedspris som du må regne med å betale overalt, og kanskje har de tatt i godt fordi de vet at her kommer det til å gå med mange timer på å finne ut hvilke dimensjoner de skal bruke. Mastiff skrev 13 minutter siden: @19 fot God og gjennomarbeidet ironi, men jeg er redd den tiden var bortkastet, for jeg bare vil bruke én setning på å skyte den ned: Jeg hadde altså hele tiden mente å sende med både røret og setefestet, i tillegg til treproppene, til de som skal lage det. Og 500 kroner er absolutt ikke sprø pris for dette, et sted mellom det og 1000 er vel det jeg ville anse som innafor så lenge det var snakk om noe av alu, fra restekasse eller lignende. Kanskje en ide å svare på hvor mye ("sprøtt mye") disse dreieverkstedene skal ha for å lage delene? Du har nå bare svart hva du synes ville være en passende pris (500-1000 kr). Denne tråden kunne inntil for å minutter oppsummeres enkelt ved at alle spør etter dimensjonene på delene, men du ikke svarer på det. Nå har du omsider svart på dette. Men et tips for bedre oversikt over dimensjonene i sin helhet er å lage en enkel skisse med blyant på et papir, ta et bilde av dette og legg det ut her. Mye kjappere å tolke en slik tegning og se at "det der er jo enkelt å skaffe/lage" enn når man bare leser en tekst med alle mål. Det er en grunn til at man i industrien bruker tegninger og ikke bare rein tekst når noe skal lages. Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 @19 fot Takk, men jeg spurte på det lokale metallverkstedet som driver med veldig mye aluminium, og de sa at det ikke var noe som passet rett inn som hadde tykk nok vegg til å tåle potensielt skjev belastning på nok kilo (hopping i bølger med passasjer i setet). Og hvis du skal fortsette å henge deg opp i colaboksen og ikke lese svarene jeg skriver før du legger inn svar, er det ikke særlig vits i å fortsette for deg, syns jeg. @janmar Nei, jeg håpet jo at det jeg brukte en del tid på av tre skulle være solid nok, jeg visste jo ikke nok til å tenke på hvilken vei fibrene burde gå... Men nå tar jeg en tur og ser etter et emne i morgen og tar det videre derfra. Link to post
mons Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 (redigert) Massiv kjølrulle i plast fra Biltema med minste diam 51,5. Da kan du slipe eller dreie ned den tykkeste enden slik at den passer på den største diameteren. Kan hentes hos meg i Søgne for en femtilapp. Redigert 10.April.2023 av mons (see edit history) Mons Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 @mons Tror du den er solid nok til å tåle den julingen det er snakk om her? I så fall er det jo absolutt et veldig snedig alternativ, den kan jeg kanskje til og med forme selv! Er det en sånn du mener? Link to post
mons Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Tenkte på den jeg la ved bilde av. Den har rett diameter på det minste målet du oppgav og er tykk nok i endene til å lage de to stykkene du beskrev. Slik hardplast skal det svært mye til for å klippe av, så jeg tror den holder godt. Mons Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Ah, jeg så ikke bildet da jeg svarte. Du la det kanskje til etterpå? Det blir nok reserveløsningen da, for første stopp blir å se om jeg kan få et passe aluminiumsemne til en grei pris, jeg har fått tilbud om å dreie det til av en forumkollega. Det vil jo uansett være helt uslitelig. Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Nei da, jeg limer på en gummisirkel under foten, hvis det er ned mot dekket du tenker på. I innfestingen mot setefestet vil det ikke være noe problem, det er jo sikret med en skrue. Link to post
Komodo Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Mastiff skrev On 9.4.2023 at 11.48: jeg kunne godt tenkt meg noe i massivt alu som var dreid, for det ville jo være mye mer solid. Trenger du egentlig massiv alubolt til dette? Kan du ikke bruke tykkvegget rør? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 @Komodo Det går jo sikkert an, men er det ikke vanskeligere å finne en rørbit som passer enn massiv alu? Link to post
Komodo Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Du får høre hva de har på verkstedene i nærheten. Det finnes utrolig mange dimensjoner, og det er jo helt umulig for oss andre å vite hva de har på verkstedene rundt om kring. Det kommer jo an på hva de driver med. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 10.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Jepp, godt poeng. Jeg vet bare om ett verksted her som driver med alu, men jeg drar iallfall dit i morgen. Link to post
19 fot Svart 10.April.2023 Link til dette innlegget Svart 10.April.2023 Mastiff skrev for 2 timer siden: @19 fot Takk, men jeg spurte på det lokale metallverkstedet som driver med veldig mye aluminium, og de sa at det ikke var noe som passet rett inn som hadde tykk nok vegg til å tåle potensielt skjev belastning på nok kilo (hopping i bølger med passasjer i setet). Og hvis du skal fortsette å henge deg opp i colaboksen og ikke lese svarene jeg skriver før du legger inn svar, er det ikke særlig vits i å fortsette for deg, syns jeg. Jeg nevnte Colaboksen av ukjent størrelse fordi det var eneste angivelse av målene på delen du trengte og du til tross for etterlysninger av mål fr flere fortsatt ikke hadde oppgitt noen mål. Jeg leser selvfølgelig svarene for å se om målene har kommet før jeg etterlyser dem på nytt og de målene var fortsatt ikke kommet. Men mens jeg skrev denne etterlysningen så har du altså omsider svart på hva målene er (i tekst, uten å ta med en tegning eller bilde av stoloppsettet), så dermed havnet altså svaret fra deg i innlegget før spørsmålet fra meg denne gangen, kanskje et minutt eller to forskjell der. Ingen kan vite hva andre poster i mellomtiden mens man skriver om man ikke åpner opp en ny nettside for å sjekke der sekundet før man trykker på send. Og når det går så lang tid uten at du poster mål så er sannsynligheten for at du har postet noe på de få minuttene ganske liten (men denne gangen skjedde det altså). Som så mange andre her så forsøker jeg å hjelpe, men du er negativ til hjelp. Legg forøvrig merke til at når du omsider gadd å poste målene så fant Komodo kjapt frem til et passende emne (kjølrulle) som er solid og koster lite. Du er skeptisk til styrken, men husk på at når båter på et tonn dras opp på båthenger så hviler hele båtens vekt på en eller to kjølruller uten at de går istykker. Hvis det da ikke tåler vekten av en person som sitter oppå stolen så må denne personen være utrolig tung og/eller ha en utrolig sterk rygg (feks 100 kg person som har sterk nok rygg til å tåle en ryggsekk på 400 kg om vi tar utgangspunkt i at kjølrulla tåler båt på et tonn fordelt på 2 kjølruller. Litt ulik belastningsretning, men likevel relevant (du har jo enda ikke vist oss hvordan denne belastet, så vanskelig å vite nøyaktig). Om belastningen ved hopp og sprett er større enn ryggen til personen tåler så er det bare bra om setefestet blir litt overbelastet og ryker, bedre det enn at ryggen ryker. Seter i helikopter er feks ikke laget for å være mest mulig solide, men for å klappe sammen når belastningen blir så stor at alternativet ved en hard landing er at ryggen ryker. Da er det greit å få brukt opp energien på noe annet enn å ødelegge ryggen. Jeg har i likhet med Komodo tenkt på at hvis man vet målene så kan man lett finne alternative emner som har nok gods til dette formålet, men det er jo sånn man ikke gidder å lete etter uten å vite noen mål på det man leter etter, det er derfor jeg etterlyste målene flere ganger før de ble oppgitt. En høflig tone er også smartere for å få hjelp enn å kritisere dem som etterspør nødvendige opplysninger (skriver innlegg mens du poster). Link to post
Mastiff Svart 20.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Å holde seg til saken er også ganske greit... Jeg var ikke ute etter å komme inn på detaljene, med tekniske tegninger og sånt (som jeg uansett ikke kan, jeg er på strekmann-nivå, både på data og med blyant). Jeg spurte bare om et sted jeg kunne få gjort det, og et sted jeg kunne få tak i materialene, ikke hvordan det skulle gjøres på millimeteren. Når det er sagt, så er resultatet her: Tusen takk til @Komodo, som hjalp meg. Jeg klarte å finne emnene lokalt til en grei pris, og han brukte noen timer (det var nok ikke bare ti minutter) på å tilpasse og dreie og gjenge til låseboltene. Jeg fikk forklart hva jeg ville ved å merke delene og sende en sikkert litt for utføring forklaring med bilder og tekst. Resultatet ble helt perfekt, akkurat det jeg ønsket! Penger ville han ikke ha, men jeg dekket iallfall utgiftene og sendte med litt lokal kultur fra et visst bryggeri i Mandal. Her er det ferdig montert, sånn som det vanligvis er i bruk, når bare jeg og fruen er ute. Når vi har gjester, tar det omtrent tre minutter å vippe ned den venstre plata, montere beinet og skru fast setet på toppen, så er alt klart. Link to post
pipe Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Så ut som en smart løsning og ett godt utført arbeide. Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Kjekt! Jammen ikke værst med eget mekanisk verksted her på Baatplassen! Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 20.April.2023 Link til dette innlegget Svart 20.April.2023 Mastiff skrev for 5 timer siden: Å holde seg til saken er også ganske greit... Jeg var ikke ute etter å komme inn på detaljene, med tekniske tegninger og sånt (som jeg uansett ikke kan, jeg er på strekmann-nivå, både på data og med blyant). Jeg spurte bare om et sted jeg kunne få gjort det, og et sted jeg kunne få tak i materialene, ikke hvordan det skulle gjøres på millimeteren. Når det er sagt, så er resultatet her: Fint det løste seg etterhvert, etter en stor innsats for å lage deler tilpasset begge ender av et litt for kort rør med ukurant diameter. Som jeg antok da jeg etterlyste bilde av stol-løsningen for å kunne se problemstillingen så kunne dette veldig enkelt løses hvis man gjør om problemstillingen litt til: "Hvordan lage to stolbein med diameter 54-56mm (konisk) i toppen" Enkleste løsning, trebein: Dra til Maxbo og kjøp en gjerdestolpe: https://www.maxbo.no/gjerdestolpe-furu-6x175-cm-cu-imp-kl-a-p900002 60mm er bittelitt større enn de ønskede 54-56mm, så da spikker du bort noen få mm på ene enden til den passer i hullet under sitteplata. Sag deretter av den impregnerte gjerdestolpen i passende lengde. Sett på beinet og bor et hull og tre inn en bolt med mutter på enden om sikrer beinet fra å falle ut (hvis det er nødvendig da). Gjenta prosessen på den andre stolen. Du har da to stolbein (pluss reserve-emne) som koster deg tilsammen 69 kroner (pluss 2 bolter) og sannsynligvis vil holde i 10-20 år. Stolbeinet er skånsomt mot slitasje på gulvet (velg evt emne uten kobber hvis litt kobberimpregnering er uheldig for aluminiumen). Stolbeinet veier ikke så mye, og det flyter om du mister det i vannet. Produksjonen tar kun få minutter og krever ingen kompliserte og dyre verktøy. Hvis det er viktig at røret er av aluminium kunne du brukt følgende fremgangsmåte: Få tak i alurør med utvendig diameter 50mm og veggtykkelse 2mm (det vet jeg at finnes da jeg har det i garasjen). Kapp bein i passende lengde. Diameteren ble da 4mm for liten, kapp derfor en bit til som er 30mm lenger enn hullet under setet, splitt denne korte biten og tre den utapå stolbeinet som nå får en utvendig diameter på de ønskede 54mm (kon kan oppnår ved å fore inn litt til i underkant). For at denne korte splittede rørbiten ikke skal forskyve seg borer du to stk hull med 5mm diameter og skrur inn skruer med mutter (hodet ut blir penest). Sett stolbeinet på plass i hullet under plata og bor hull for å tre inn sikringsbolten som igjen sikres med mutter. Hvis nødvendig for å skåne gulvet lages det polstring nederst. Link to post
Mastiff Svart 21.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2023 (redigert) @pipe, absolutt! Det funker perfekt. @Grand Banks jr Ja, enda en grunn til at forum er bedre enn Tryneboka! @19 fot Røret var ikke ukurant diameter, rørfestet under stolen var det. Et par grader konisk innsnevret mot bunnen av festet. Og det festet var det eneste jeg fant (etter en del timers leting i nettbutikker rundt forbi) som oppfylte kravene om å være i aluminium, gjøre beinet lett å ta av, ikke være for stort til å få plass under sitteplata, tåle nok vekt og være lavprofilert og rundt nok til ikke å være i veien og ikke rispe opp oljebukser når vi står lent mot kassa og tømmer teiner. Det som er komplett idiotisk, er at det fatisk hører til bein, men de er ikke i aluminium, men i stål! Og ikke syrefast stål, men eloksert. Det er ikke noe jeg vil ha i en aluminiumsbåt. De overgangene i tre som jeg hadde, var laget nettopp på den måten som du beskriver, jeg brukte drill og båndsliper som en veldig improvisert dreiebenk. De funket så noenlunde, men hadde den ulempen at hvis det var veldig fuktig vær, utvidet de seg og ble vonde å få ut. Bein i heltre av aldri noe alternativ, jeg vil ikke ha noe synlig treverk i båten. Her skal det bare være metall (og på noen få steder plast, blant annet stangholderne), treverk passer så dårlig til stilen til Mad Max. Føttene nederst er der fordi dekket har et ganske skarpt gripemønster, så det ville over tid slitt ned røret. Nå blir det 8 mm gummi under aluføttene, så det blir ikke noe problem. Jeg er kjempefornøyd med løsningen sånn som det ble, og det er det som betyr noe for meg, ikke hvordan jeg kunne gjort det enklere hvis jeg hadde hatt det og det festet eller røret. Jeg har som regel en grunn til å ville gjøre tingene som jeg gjør, selv om mye av det jeg gjør både i båten og i programmering (Lua, Python, YAML og lignende skriptspråk) kunne vært gjort på enklere måter. Og jeg blir nesten alltid fornøyd med resultatet til slutt. Redigert 21.April.2023 av Mastiff (see edit history) Link to post
Komodo Svart 22.April.2023 Link til dette innlegget Svart 22.April.2023 (redigert) Mastiff skrev On 20.4.2023 at 19.56: Tusen takk til @Komodo, som hjalp meg. Jeg klarte å finne emnene lokalt til en grei pris, og han brukte noen timer (det var nok ikke bare ti minutter) på å tilpasse og dreie og gjenge til låseboltene. Bare hyggelig å kunne hjelpe Mastiff Og som du sier, ting tar alltid lengre tid enn det man tror. Det går rett og slett ikke an å lage fire slike plugger på 10 minutter. Alle mål måtte stadfestes, og delene tilpasses hverandre. Konusene i festene klokket jeg opp med måleur for å få riktig konisitet. Legger ved noen bilder: Konusen var på 2 grader. De festene dine er av presset tynnplate som ikke er sjøvannsbestandig. Anbefaler deg å spraye dem med tectyl eller et eller annet innvendig, hvis ikke vil de tære opp. Boret og gjenget opp til en 10mm låseskrue for å låse beina i festene. Kappet hodet av en lang M10 unbrakoskrue og sveiste på en "vinge" slik at du ikke trenger verktøy for å demontere. Overgangene ble laget med presspasning og presset i røret i hydraulisk presse. Da slipper du å ha låseskruer for dette i tillegg. Pluggene under beina ble montert på tilsvarende måte. Denne ramler ikke av. Redigert 22.April.2023 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn