Jump to content

NB 750 Skroggjennomføringer under vannlinjen

iva

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en NB 750 og prøver å finne ut av hvordan systemene fungerer. Det er to kraner under vannlinjen på venstre side av motor og en i bakkant. Den i bakkant er vel kjølevann inn? Lurer to hva de to andre er til?

Kranene ser fine ut og er i messing / metall men bør de byttes i kompositt?

Noen annbefalinger for hvor en bør sette inn en ekkolodd giver som går gjennom skroget?

Ivar

Hei og velkommen om bord på forumet, Ivar! :thumbsup:

Det er jo ikke lett å vite hva disse går til uten å se noen bilder, men ofte er det ett inntak for vann til toalettet, og ett utløp for septik. 

Messingkraner og messingjennomføringer av god kvalitet trenger du ikke å bytte ut hvis de fungerer som de skal. Du kan kontrollere for skjult korrosjon ved å file litt inni gjennomføringen og se etter rød eller grønn farge i metallet du får fram. Er det messingfarge, så er alt ok. La de stå, og skift til kompositt når du en gang tenker at du bør skifte. 

Jeg skiftet en av mine gjennomføringer nettopp fordi kranen stod bom fast i åpen stilling, og disse var nok fra 1988 da båten var ny.
Som du ser under så var selve gjennomføringen helt fin under overflaten og hadde sikkert vart i 30 år til, men jeg skiftet likevel alt til kompositt fordi jeg uansett måtte bytte kran. 

234.jpg.179c578cfebf042f8ad5c462e852417e.jpg

2345.jpg.2d50024cac2a186d2ede4cf9757f27ab.jpg

Gjennomgående ekkoloddgiver liker jeg å ha så langt fram i skroget som mulig, men man må ikke ta den så langt fram at den blir liggende over vann når båten er i litt fart. Litt foran motor bør i alle fall gå fint. 

Ellers går det også veldig greit an å montere svingeren innvendig mot skroget, hvis det først og fremst er dybde man er ute etter. Bør da monteres i ei "kake" av f.eks. sikaflex eller tec7, så det ikke er noe luft mellom giver og skrog.  

Lykke til, og fortell oss gjerne mer om båten din. NB750 er jo en veldig anvendelig sak :) 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Velkommen til forumet!

Du kanntrygt følge anvisningene til @Kanalkapteinen! Han vet hva han snakker om!??

Bilder fra alle mulige og umulige vinkler vil alltid være en god hjelp for de som skal gi råd! Lykke til med båten og sjølivet!??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...