Jump to content

Volvo Penta D4-260 kaster ut olje fra topp via veivhusventilasjon og ut gjennom luftfilterkassen


largo

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en D4-260 fra 2006 med ca 950 timer på telleren. Jeg gjorde en oljeservice på motoren i september i fjor, hvor jeg skiftet olje og oljefilter. Jeg benyttet standard 15W40 mineralolje fra Volvo Penta (blå kanne). Jeg har ikke merket meg hva som har vært normalt oljetrykk tidligere, og jeg vet heller ikke hvilken olje som er brukt tidligere. Men dette er oljen jeg har brukt på andre VP-motorer, så som en D3 fra samme år. Jeg har også kamerater som bruker samme olje på sine D-maskiner.

 

Etter å ha skiftet olje (fylt opp til starten av peilepinnen), brukte jeg båten som normalt og fikk vel en 4-5 driftstimer før kulda satte inn. I januar i år gjorde jeg noe annet vedlikehold og skulle ta en prøvetur. Da jeg slakket av etter en 20 minutters tur, fikk jeg alarm for lavt oljetrykk. Det viste seg da at jeg manglet 5-6 liter olje og at denne hadde tatt veien ut gjennom luftfilterkassen og ned i kjølsvinet. Søkte råd og hjelp, og fikk da til min forferdelse vite at jeg skulle ha byttet veivhusventilasjonsfiltret. Jeg var med skam å melde ikke klar over dette filteret, men skiftet det omgående, samt selvfølgelig luftfiltret. Gjorde rent, og toppet opp med olje, men en times tomgang og en liten luftetur resulterte i nye flere liter tapt olje. Oljen kommer øyensynlig ut gjennom slangen som går fra toppen av motoren og inn i veivhusventilasjonen, og derfra videre til slangen under i veivhusventilasjonen, som går til luftfilterkassen.

 

Kontaktet en fagmann, som undersøkte motoren. Han fant ingenting unormalt. Vi tok en kort prøvetur, men uten å oppdage noe spesielt. Da kom det også veldig lite olje ut, bare snakk om få dråper. Han merket at det var noe overtrykk, men han mente det var veldig lite, og kunne ikke stille noen klar diagnose. Vi har blitt enige om å ta en lengre prøvetur og at jeg skal gjøre skikkelig rent først. Han fryktet at det kan skyldes heng i stempelringer. Motor går som normalt, turtall er som normalt, ytelse er som normalt og avgass er som normalt (så langt jeg klarer å registrere).

 

Jeg vurderer å koble en slange med en flaske til slangen fra toppen, for å se nærmere på hvordan dette arter seg, men jeg lurer samtidig på om det kan være mulig at det rett og slett har blitt brukt en annen (tynnere) olje tidligere og at motoren misliker denne forandringen? Jeg har forespurt forrige eier, venter på svar, men jeg er veldig opptatt av å finne mulige svar som ikke innebærer at motoren må plukkes fra hverandre.

 

Jeg ser bare sporadiske tråder om lignende tema, og oppfatter at dette ikke er så vanlig som jeg kanskje hadde trodd, og spør derfor om noen av dere kunnskapsrike mennesker har noen råd og tips?

Link to post
Share on other sites

Huff. Det er ikke hva jeg håper på ... men det kan nok være lurt å teste dette ja. Jeg merker meg dog at ytelsen til motoren ut fra mine erfaringer er helt slik den skal være. Jeg fikk max turtall på 3 500 o/min, slik jeg skal, og motoren hørtes og kjentes normal ut.

Link to post
Share on other sites

Vi blåste hull i ett stempel på en D4-300 hk i fjor sommer.

Men der var det ingen tvil om at noe var alvorlig galt.

Mistet motorkraft, mye røykutvikling, men gikk på tomgang.

 

Synes det virker rart at det kan være hull i stempel uten at du merker det på motorkraft.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Dette bør du finne ut av. 
 

Dessverre høres det ut som om forbrenningstrykket går ned i veivhuset (bunnpanne).  Som fagmann sa, det kan være stempelringer, slittasje i sylindervegger eller lignende. 
 

Hvis dette utarter seg, og oljen går inn i forbrenningskammer/innsug vil man kunne risikere at mororen går på motoroljen i stedet for diesel. Hvis ikke motoren da har et spjeld som stenger luften inn til motoren, vil motoren dra avgårde uten noen form for kontroll. 
 

Det eneste som stopper motoren er når olja er brukt opp, maskinhavari eller om noen er tøffe nok til å gå ned i maskinrommet og stenge lufta inn til motoren…. Jeg har sett dette et par ganger som bilmekaniker og det er skremmende!

 


Det du kan gjøre er å skru ut glødepugger å se om det ligger olje på toppen av et stempel. 
 

Den beste testen for å finne ut om det er noe galt med stempel/sylinder er en sylinderlekkasje-test. 
 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...