Jump to content

Forsterke vindaviser på flybridge

Leif T. Røbekk

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal montere fullkalesje på min flybridge, og trenger og forsterke Pleksiglasset til vindaviserven.

På bildet med gul markering, ser dere en likedens båt, som har utført dette.

Kan det være nokk med og feste en aleminiumslist på innsiden? Med gjennomgående skruer med mutter..

Har en mistanke på at det kan bli litt for svakt, forslag?

Bilde_2023-04-13_102112621.png

ProductImage.jpg

20180714_112907.jpg

Kan ikke kalesjen festes i glassfiberen under på utsiden av vindavviseren? Du kan få sydd inn en slitestripe på innsiden av kalesjen der den blir liggende mot kanten på vindavviseren. Avhengig av hvor deler av kalesjen blir liggende i nedfelt tilstand kan det også være en fordel at den blir liggende under vindavviseren, og ikke blokkerer synsfeltet over / gjennom vindavviseren.

Karl Norge skrev 9 minutter siden:

Hva med kalesjebøyle rør, ingen skarpe kanter, god stivhet.

Godt forslag, og mest sannsynlig mye penere. Ulempen er at slike rør må valses for å få den rette kromningen, så det drar med seg litt jobb. Og så bør man vel sveise på platebiter med jevne mellomrom for å skru i.

Leif T. Røbekk skrev for 9 timer siden:

Jeg skal montere fullkalesje på min flybridge, og trenger og forsterke Pleksiglasset til vindaviserven.

Istedet for å forstterke vindavviseren for å feste kalesja kunne du kanksje se på andre seder å feste denne.

Hvis du fester den i veggen nedenfor (som andre har nevnt) så slipper du jo å forsterke. Også kan du ha kalesjebøyle feks 5 cm foran vindavviseren så kalesja ikek er borti denne. Om det er tungvint å kneppe langt nedenfor kanten der fremme så kan du jo  evt la det være en sktra bøyle nederst som festes i to stropper til passende punkter du lett rekker nedenfra.

Det vil da ikke bli helt tett, men det trengs vel ikke heller, det blir regntett for vann ovenfra og det er kun den lufta som går i en kraftig sikksakk og mye oppover som slipper inn, og den er vel ikke neo stort problem.

Mesteparten av tiden din der oppe er vel i fiint vær og da er det vel greit å slippe en tykk og solid ekstra forsterkning i synsfeltet vil jeg anta.

Selv har je gen Skibsplast Familyship med vindavviser (som er ganske effektiv). Der er det en profilert list i toppen som kalesja er festet på. Men der blir jo kalesja bare som et tak fremme og rekker også bakover, men der blir det nok ikke like store krefter som om du skal ha en diger og høy kalesje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...